Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » Project: rode Sparta Sport 3V 1970

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Mooi verhaal Freek!

Ik ben ooit ns met de achterbrug van n Sparta Lucky bezig geweest...zelfde verhaal.. niet gelukt. Misschien bij een smid proberen die m eruit kan persen ofzo?

Succes!

sparta_333
Citeer
Privébericht
Naar profiel
sparta_333

Dag Freek, ja mss met een hydraulische pers moet dit toch mogelijk zijn.

Wat je tank betreft geeft citroenzuur steeds een mooi resultaat maar hoe ben je te werk gegaan na het verwijderen van het goedje? Met wat heb je hem gespoeld en hoe ga je hem behandelen? Meestal zegt men dat je de tank direct weer moet afvullen met mengssmering om roesten te voorkomen maar als je hem nog moet spuiten of voor langere tijd wil opslaan kan dit natuurlijk niet...zelf zou ik er een busje goedkope 2 takt olie ingieten en eens goed ronddraaien zodat er een filmlaagje ontstaat en nadien het overige weer verwijderen.  Heeft u een andere oplossing? Grtz Stijn

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Meteen daarna behandelen met tankcure?

schreud
Citeer
Privébericht
Naar profiel
schreud

Hoi Freek  de ring is nog niet onderweg hoor ben nog 2 weken  op vakantie 

Groetjes Jaap

schreud
Citeer
Privébericht
Naar profiel
schreud

Hoi Freek  de ring is nog niet onderweg hoor ben nog 2 weken  op vakantie 

Groetjes Jaap

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Hoi allen! Nou het is gelukt met de achterbrug! Vanalles geprobeerd maar geen zijwaardse beweging in de as te krijgen... De enige optie die ik nog had was om de as voorzichtig aan beide kanten door te slijpen zonder schade aan te richten aan de burg en motorbeugels. Mijn vader duuwde met een grote schroevendraaier de "oren" van brug en de motorbeugels iets uit elkaar waardoor er net genoeg ruimte was om met de slijpschijf er tussen te komen. Een paar keer rustig gas geven met de stijtol en aan beide kanten was het asje zo doormidden. En zonder schade! Athans niet aan de achterburg en motorsteunen Wink. Gelukkig had ik toevallig nog een ander schanierstuk met een goede (en losse) as liggen van een oud frame dat ik ooit eens had gekocht op een onderdelendag voor het framenummerplaatje. Deze kan mooi weer in gebruik genomen worden!

Wat betreft de tank: deze heb ik eergisteren even goed uitgespoeld met water. Hij staat nu twee dagen te drogen en er begint inderdaad al weer lichte vliegroest te ontstaan. Ik ben van plan komende week de spullen naar de poedercoater te brengen. Daar zal de tank in de oven verhit worden dus om er nu nog brandstoffen in te doen lijkt mij niet zo handig. Zodra de tank weer terug is en het framegedeelte weer gemonteerd wordt ga ik 'm nog eens behandelen met citroenzuur om het vliegroest te verwijderen (het ergste roest is er met de eerste behandeling al uit de tank) en daarna in de tweetakt olie zetten (goede tip!). Tankcure zou ook nog een goede optie zijn!

Inmiddels ben ik ook al begonnen met het opknappen van de naven. De rode Sport heeft de 100mm Leleu naven met koelribben zoals origineel geleverd in 1970. De voornaaf is inmiddels al zo goed als klaar (hierover volgt later meer!) en ga nu aan de achernaaf beginnen. Het enige probleem bij deze 100mm Leleu achternaaf is dat ik niet makkelijk bij de lagers kan komen (deze zijn aan vervanging toe). Aan beide kanten zijn er voor de lagers twee afstandsbussen geplaatst. Beide bussen hebben een flens met daar over een ring die in de naaf is geperst (zie foto's). De bussen, lagers en de lange bus in het midden tussen de lagers sluiten nagenoeg naadloos op elkaar aan en kunnen (zover ik weet) niet met een schroevendraaier via het gat worden lostikt. Weet iemand hoe ik deze bussen en lagers uit de naaf kan krijgen en of het uberhaupt mogelijk is om bij dit type naaf de langers te vervangen??

Over dit topic

Gestart 29 Juli 2017 door FW91

Laatste reactie door FW91

Meest recente posts

Hoe een barnfind inschrijven.
Hallo Ik ben Rens de Haan uit Edam. Ik heb een Sparta GA 50 van...
22 Oktober | 12:03 uur door Rens de Haan

Zijstandaart
Ziet er goed uit paul
19 Oktober | 20:41 uur door @tje

Een Sparta gered
Hi Peter, Ik heb een pb gestuurd. Groet, Wim Aring
17 Oktober | 16:16 uur door Wim55

70cc cilinder
Hey Tom,   Heb ongeveer 5k km gereden met deze cilinder in...
17 Oktober | 07:35 uur door T.Bakker

Gezocht beenschilden
Stuur me even een pb met je mobiele nr. Dan zal ik van de week even...
16 Oktober | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: