Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Bodywork » Bevestiging tank aan het achterframe Sparta 3v

kogel
Citeer
Privébericht
Naar profiel
kogel

Gaarne advies. Mijn zoon haalt morgen zijn rijbewijs op dus het is wel heel zuur dat dit nu gebeurt. Dank! 

Goedendag allen,

 

Ik heb een vrij urgent probleem. Onze Sparta 3v heeft een mooie gereviseerde motor, andere uitlaat en loopt als een trein. Wij waren vandaag de laatste checks aan het doen en wat blijkt, 3 van de 6 bouten die de tank aan het achterframe verbinden zijn afgebroken. 1 heb ik er uit gekregen maar twee zitten muurvast. En die ben ik gaan uitboren. Op zich is dat gelukt maar de schroefdraad is kapot. Dus ik moet een nieuwe draad tappen. En daar is geen ruimte voor omdat er geen 'lucht' zit aan het einde van de oude draad. Dus ik kan niet diep genoeg komen met een overmaat tap.

Ik wil graag weten of er achter de ruimte voor deze bouten 'lucht' zit of kom ik dan in de benzinetank terecht? Als ik kan doorboren creeer ik ruimte voor de overmaat tap. Maar als ik in de tank terecht kom is het einde zoek.

 

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Als ik met een lampje in mijn benzine tank schijn dan zou ik het er in ieder geval niet op gokken. Ik denk als je gaat boren dat je inderdaad in de benzine tank terecht komt..

schreud
Citeer
Privébericht
Naar profiel
schreud

Hallo als je de gaten door boord kom je in de benzine tank ,ik heb zelf een brommer gehad die had het probleem ook ik heb de tank weggegooid Gr Jaap 

Arjan3000
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Arjan3000

Ik heb hetzelfde probleem met een reserve tank.

Af gebroken bout uit geboord. Maar dat is scheef gegaan.

 

Ik zat er aan te denken om het gat dicht te lassen en dan opnieuw te boren en tappen.

 

Ik heb nog niet geprobeerd of dit lukt aangezien ik deze tank voorlopig nog niet nodig heb.

kogel
Citeer
Privébericht
Naar profiel
kogel

Dank allen. Vreselijk zonde dit zeg. Brommer is zo mooi. De oorzaak moet hem zitten in het feit dat de bouten niet goed vastzaten en zijn gaab 'wakkelen' en daardoor gebroken.

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Oorzaak van gebroken bouten is ook nog wel eens dat iemand er RVS in gedaan heeft. Die zijn niet sterk genoeg. 

User Arjan3000 zei:

Ik zat er aan te denken om het gat dicht te lassen en dan opnieuw te boren en tappen.

Pas daar heel goed mee op! Een lege benzine tank kunnen nog dampen in zitten die niet heel goed samen gaan met hitte van lassen..... 

Als je gaat uitboren, zorg dan dat je eerst een vlak vlakje maakt op de afgebroken bout. Meestal is die bout scheef afgebroken en dan gaat je boor aan de wandel. Het beste slijp je er een center puntje in. Ik doe dat zelf met in een dremel een klein metaalfreesje of slijpsteentje. Je kunt proberen om eerst een wat kleiner gaatje er in te boren en dan met een linkse tap het stukje bout er uit te draaien. 

Als je in zo'n blind gat tot op de bodem schroefdraad wil moet je een tap nemen zonder zo'n lange inloopkant. Weet zo niet hoe dat in het nederlands heet, engels is het een bottoming tap (zoiets: KLIK). Zitten vaak in een setje samen met een normale tap. 



Over dit topic

Gestart 7 Maart 2021 door kogel

Laatste reactie door Ouwe Luuk


Meest recente posts

Sparta Sport te koop met kenteken
Sparta sport te koop met JLO blokje 2 hand versnelling met...
15 April | 18:52 uur door Marcel G

Gezocht chokehendel Spartamatic TV
Hoi Jan, ik stuur je een pb.  Gr. Rien. 
14 April | 20:41 uur door Rien48

Gashendel monteren GE 50
Update: Pjotr heeft mij voorzien van een nieuwe gashendel. Het...
14 April | 20:15 uur door Jeenmarum

Even mn Sparta GB50 showen.
Geweldig! Bedankt voor de info. De eerste eigenaar heb ik...
14 April | 16:13 uur door roozeboom

Pakking 1/8.5/15 Bing/vierkant en ophanging
Hallo, Mijn naam is Janramon, ik ben samen met mijn zoon een...
14 April | 10:23 uur door janramon

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: