Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Bodywork » Ketting loopt er af, speling achterwiel?

mvanhooff
Citeer
Privébericht
Naar profiel
mvanhooff

Dag allen,

 

Vanochtend tijdens het rijden hoorde ik een knal en na het openschroeven van de kettingkast zag ik dat hij er af was gelopen.

Wat zijn de kenmerken van versleten ketting/tandwielen (net als bij fiets puntige tandwielen en speling op de ketting?)

 

Mij viel op dat mijn achterwiel tevens ook wat speling had. Kan me voorstellen dat bij te veel speling naar rechts, de ketting er van afloopt.

Is dit het euvel of toch de versleten ketting? Zoja, welke reparatiestappen mag ik dit weekend gaan ondernemen?


Gr Martijn

(p.s. zoiets beschrijft het volgende forumondewerp, zelfde probleem? http://www.spartabromfietsclub.nl/forum/de-werkplaats/bodywork/zwaar-lopend-achterwielspartamatic/)

Hieronder filmpje van de speling

https://youtu.be/AkXUOfRYMt8

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Hallo Martijn, 

Slijtage van tandwielen: dan worden ze idd puntig, net als bij n fiets. Ketting en tandwielen t liefst in 1 keer vervangen, omdat t op mekaar in werkt. Voor de speling zou ik maar eens t achterwiel eruit halen en de lagers bekijken en evt vernieuwen. Succes! Groet Ronald

mvanhooff
Citeer
Privébericht
Naar profiel
mvanhooff

Dag Luuk,

 

Ik had een middagje vrij en ben gaan zoeken naar wat problemen en oplossingen.
Met wat moeite kreeg ik mijn achterwiel eruit.

Gelijk viel me een fout op, het tandwiel achter zat los, hij miste zelfs 2 van de 5 schroeven (zie afbeelding hieronder bij tandwielen), de 3 die er nog zaten zaten ook op het einde van hun draad dus weet niet wat er gebeurd zou zijn als die los zou zijn gekomen qua schade. Dit gaf overigens uiteraard wat speling.

1) tips om hem vast te zetten zonder dat de schroeven lostrillen (kartelring??)

Ik merkte dat er ook wat speling op de lagers tov van de as zat, helaas ben ik hier niet zo in thuis.

2) Moet er afstand tussen de balletjes zitten? leek net of er 1 balletje miste?
Wat vind iemand versleten? En als hij vervangen moet worden, moet ik dan echt een kogellagertrekker kopen? Erin zetten begreep ik door alles te reinigen met remmenreiniger, drogen, verwarmen en erin laten vallen? (welke kant richting naaf?)

 

3) Hierbij wat foto's van de tandwielen, wanneer defineren jullie versleten?

voor

 

Hieronder boodschappenlijstje, maar ik hoop dat er e.e.a. uit kan ;)!:

 

Ketting 415-128 IRIS GSX

Kogellagertrekker

Kogellagers 2x

ACHTERTANDWIEL 22T SPARTA-SAXONETTE DOORGEZET  (http://www.leertouwer.com/default.asp?id=21&artnr=41201-220R-22T&returnURL=id=20||cid=44||page=2||ps=30||pg=)

Voor tandwiel, alleen weet ik zo niet welke dat moet zijn?

 

Groeten en alvast bedankt

johnstoffelen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
johnstoffelen

Hoi Martijn,

Nieuwe schroeven kan je vaetzetten met een boutje en een verende sluitring (moerborg gebruiken kan ook)

Eenkogellagertrekker heb je niet nodig om de lagerschalen uit de naaf te halen, je kan ze van binnen naar buiten er uittikken maar dit is niet nodig om de speling er uit te halen. Met de konus(sen) die op de as zit(ten) kan je het geheel spelingsloos maken. Het kan zijn dat je een kogel mist, dat is zo niet op de foto te zien, maar de kogels hoeven niet perse tegen elkaar aan te ligener kan een klein beetje ruimte tussen zitten. Het is niet zeker dat je er een extra kogeltje tussen kan krijgen.

Een nieuwe set kettingwielen en ketting is zeker aan te raden. Het voor tandwiel kan best wel vast  op de as zitten, als het eraf is kan je zien wat je moet hebben.

 

Gr.  john

mvanhooff
Citeer
Privébericht
Naar profiel
mvanhooff

Dag John,

Ik heb nieuwe schroeven en verende sluitringen gehaald.
Ik heb de lagers er toch even uitgehaald, schoongemaakt en met lagervet weer alles op zijn plaats gekregen.

Ik kan de konussen niet helemaal erin draaien, dan loopt hij vast, dus een kwartslag terug en hij loopt als een zonnetje, maar met minimale speling, maar hoor dan denk ik?

Morgen haal ik het voorste tandwiel eraf, dan gebruik ik de oude ketting en maak ik daar een "blokkeer"-tooltje van.

Ik vroeg me af, zijn remvoeten van metaal of zijn ze van mij versleten en zit ik metaal op metaal te remmen?

 

Thanks voor jullie hulp alvast,

 

Martijn 

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Als jouw remschoenen van metaal zijn dan mis je de complete remvoering en dan zijn ze inderdaad totaal versleten. Remschoenen voor union naven worden nog wel nieuw aangeboden. Als je op marktplaats bij brommeronderdelen oldtimers de zoekopdracht union invoert, dan kom je denk ik wel remvoeringen tegen..

Jij moet remschoenen voor een 100 mm naaf hebben.



Over dit topic

Gestart 1 Mei 2018 door mvanhooff

Laatste reactie door Geert


Meest recente posts

sparta sport v3 zadel
Alles loshalen dus en lekker de staalborstel erover en dan een...
14 Oktober | 21:46 uur door Ouwe Luuk

Sparta GD50 tour Capri-blauwgroen ?
Ik zal niet heel gauw een sparta kopen die ooit is over gespoten...
13 Oktober | 22:39 uur door pjotr

Sparta onderdelendag
User nelliesairbrush zei: Beste mensen, Ik heb me zojuist als...
13 Oktober | 00:07 uur door 45069

Lidmaatschap aangevraagd maar....
12 Oktober | 23:30 uur door nelliesairbrush

Na 43 jaar weer een bromfiets
Sparta net opgehaald, thuis dus gelijk op zoek naar het...
12 Oktober | 15:26 uur door nelliesairbrush

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: