Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Bodywork » Ketting

7037
Citeer
Privébericht
Naar profiel
7037

Maarten bedankt voor je reactie,

Heb de bredebus inderdaad aan de ontstekingszijde zitten.

Het voortandwiel heeft een doorgezet kommetje, ik had intussen het oude voortandwiel

er ook even opgezet om te kijken of het probleem hiermee verholpen was, dit was niet het geval.

Dan zal inderdaad, wat jij zegt het achtertandwiel en voortandwiel niet op een lijn lopen.

Heb nog eens goed gekeken, en je kunt inderdaad zien dat hij aan de voorzijde de ketting tegen het voortandwiel aandrukt, en zo iets opspringt.

Hoe kan ik hem het beste uitlijnen met gesloten kettingkast, of het achterstegedeelte eraf

maar dan moet je nadat alles goed staat alles weer los draaien om hem er tussen te schuiven.

Want als ik de spanners tegen de moeren aandraai in iets losse toestand, verzet hij zich dan niet met het vast draaien van de moer.

Wat ik nog even kwijt wil dat ik erg te spreken ben over jullie reacties op dit forum, zonder dit zou ik niet zo ver gekomen zijn, dus allemaal bedankt, want dit mag ook wel eens gezegd worden.

Bernardo

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

met de achterkant er op, oftewel gesloten, kijk maar eens goed naar het losse stuk dan zie je dat hij een verdikking heeft, zonder die verdikking staat het wiel te veel naar links en trek je de brug naar elkaar toe wanneer je de as aanspant.

spanning controleren doe je gemakkelijk via het gaatje in de kettingkast.

ik zet altijd twee moertjes op de spanner aan de kant waar de moer van de as zit, eentje voor de uitsparing waar de stelbout dan in de tweede valt,

wanneer je de ketting goed hebt draai je het moertje voor de spanner tot tegen het uitsteeksel op de brug, vervolgens hele spanner even los, moer van de as vast en dan spanner weer aandraaien tot de moer weer tegen het uitsteeksel zit.

met de extra moer kun je alles meteen ook borgen.

oei lastig uitleggen zo achter de pc.

qua het spannen en uitlijnen, ga met de brommer opgebokt er gewoon even rustig achter zitten en draai met de moer van de as er losjes op, eerst de ene kant een kwart slag losser en dan de andere vaster en vice versa tot hij voor en achteruit mooi stil loopt zonder kraken, knappen etc.

mocht je bok iets zijn doorgezakt dan even een balkje of steen er onder leggen.

7037
Citeer
Privébericht
Naar profiel
7037

Oké ga het nu proberen, zal niet eenvouig gaan.

Want ik had het al zo ver dat hij vooruit mooi stil liep maar achter uit niet.

Maar het is een hobby en het mag tijden kosten.

7037
Citeer
Privébericht
Naar profiel
7037

Ben de hele morgen bezig geweest maar er veranderd niks, je ziet hem bij

het voortandwiel de ketting wegdrukken,alles geprobeert motor iets verzet

hielp ook niet.

Kan het zijn dat het na verloop van inrijden hij zich nog zet.

 

Want vooruit loopt hij best wel mooi maar achteruit blijft hij knarsen.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

met een nieuwe ketting zou hij juist het mooist moeten lopen, maar ach anders in ieder geval even zo dat hij vooruit het mooist loopt.

maar even voor de zekerheid, je hebt een compleet vlak achtertandwiel?

enneh staat er eventueel een nummer op het voortandwiel, ik meen uit het hoofd dat de kommetjes moeten eindigen op 200 qua origineel onderdeelnummer, sachs heeft heel erg veel verschillende voortandwielen gemaakt qua kettinglijnen vandara dat ik het even wil navragen.

Kun je anders even de totale dikte van het voortandwiel opmeten? dan kan ik wanneer ik weer thuis ben even meten en vergelijken.

 

7037
Citeer
Privébericht
Naar profiel
7037

Heb het nieuwe tandwiel nu niet kunnen nameten en kijken wat er voor een nummer opstaat

want dan moet ik alles weer los halen, en nu loopt hij na vele uren afstellen vooruit mooi en zonder knarsen, na achter is het wat minder ( Ik denk als je de helm op hebt het niet hoort.)

Het achtertandwiel is vlak en op het oude voortandwiel stond het nr. 094100 F&S met een hoogte van 12,5mm, en volgens mij is het tandwiel wat er nu op ligt 14mm.



Over dit topic

Gestart 17 Mei 2012 door 7037

Laatste reactie door Maarten


Meest recente posts

As voorwiel sparta gf50 sport
Graag; ik heb je een privébericht gestuurd
10 Juli | 10:04 uur door EdKe

Achter spatbord Sparta sport speciaal 1963
Lekker.
9 Juli | 18:43 uur door Martin Crielaard

Voostellen Frans
Voor dit bedrag kom je al in de buurt van een Zundapp. Een 2V moet...
9 Juli | 16:24 uur door piet vetnippel

Frame Sparta Tour gratis af te halen
Beste Clubleden, Ik heb nog een frame met voorwiel staan van een...
9 Juli | 10:42 uur door jankolle

Sparta uit 1973
En ook geen kenteken...nou als je 35 euro kan krijgen moet je blij...
6 Juli | 20:19 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: