Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Bodywork » Lekken Voorvork GE50

lutges
Citeer
Privébericht
Naar profiel
lutges

Beste,

ik heb de voorvork van mijn GE50 Sport uit elkaar gehaald. de voorpoten moeten overnieuw verchroomd worden. nu viel me echter op dat als ik de voorvork op z'n kop heb hier olie uit kwam gelekken dus voordat ik de verchroomde voorpoten eraf gedraaid had. ik kon ook geen afsluit rubbers vinden die dit tegen zouden moeten gaan, het kan natuurlijk  dat die vergaan zijn door de jaren heen.

weet iemand of hier rubbers horen te zitten of dat dit op een andere manier geseald moet worden ? of dat het normaal is en dat de zwaartekracht de olie onderaan houd ?

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

je laatste conclusie is juist.

piet vetnippel
Citeer
Privébericht
Naar profiel
piet vetnippel

Olie in de vorkpoten, hoe dik ook, zorgt niet voor demping bij geen enkele Sparta. De olie komt niet omhoog bij het inveren. Het is geen hydraulic veersysteem. Er zit n.l. geen zuigertje in. Om toch demping te verkrijgen: olie er uit en veel vet er in.

goudse
Citeer
Privébericht
Naar profiel
goudse

ik gebruik daar altijd een cardan olie voor [penrite trans 250] en dan gewoon de hoeveelheid die er volgens het boekje in moet.

de olie is behoorlijk dik en geeft naar mijn idee een behoorlijke demping.

ik denk dat toen de brommer af fabriek wat minderspeling had op de voorvork poten dan na plus/min 40a 50 jaar gebruik.

die speling vang ik dus op met de dikke olie.

daarbij zullen de veren ook wel wat slapper geworden zijn in de jaren.

spartaans
Citeer
Privébericht
Naar profiel
spartaans

Mijn GD 50 bj.1960 veert voortreffelijk door een hoeveelheid dikke cylinder olie in de vorkpoten !

Succes gewenst,  Spartaans

piet vetnippel
Citeer
Privébericht
Naar profiel
piet vetnippel

Dikke olie dempt evenmin. Als je denkt van wel dan is dit effect gelijk aan het placebo pilletje. Niets dus.

In een van de nummers van het bromfietsblad van vorig jaar stond een uitbedreid artikel over voorvorken en hoe ze werden gesmeerd. Vet dus. Een uitzondering was Honda die had en heeft voor en achter hydraulic. De voorveren van jouw brommer lijken slap omdat er niet of nauwelijks weerstand is bij in- en uitveren. Vet vertraagt het inveren en uitveren. Hoe meer vet, hoe beter. Te veel vet perst hij er vanzelf uit



Over dit topic

Gestart 1 Juni 2018 door lutges

Laatste reactie door Ouwe Luuk


Meest recente posts

SA50 handleiding
Ik heb een SA50 handleiding origineel . Wil ik verkopen of...
21 Januari | 15:38 uur door 45069

decompressie hendel
Bedankt voor de uitleg! Vanmorgen wat spullen besteld, dus van de...
21 Januari | 10:57 uur door Kees Jan

Even voorstellen
Ik kan niet goed zien wat voor voornaaf het is, er zit een goede...
20 Januari | 19:37 uur door Arjan3000

Diverse Vragen Betreffende GI Grand Sport 1966
Dag Wim,   Ik heb je een PB gestuurd omtrent het spuiten van...
19 Januari | 19:00 uur door Wis97

Voorrem en kabels
Post hier n foto van t eindresultaat; we zijn benieuwd! Groet Ronald
17 Januari | 11:36 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: