Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Bodywork » Schokbreker revisie van Sparta Sport 3V

freetimeweb
Citeer
Privébericht
Naar profiel
freetimeweb

Van mijn Sparta Sport 3V heb ik de oude bussen in de achterste onderpoot laten vervangen door gedraaide bronzen bussen. Vraag is, hoe diep moeten die bussen in de onderste poot zitten. Er zat nogal verschil in hoogte van, die ik op mijn Sparta Sport heb en die van een sloopbrommer. Is hier een doorsnede tekening van?

Mvgr,

Gerrit Wink

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

als het goed is in de technische map in de documenten, maatvoering staat er volgens mij niet bij, maar de diepte varieert door de jaren heen.

het is belangrijk dat de pen genooeg geleiding heeft, dus ik zou ze eigenlijk vrij hoog houden.

freetimeweb
Citeer
Privébericht
Naar profiel
freetimeweb

Maarten, je zit met het nivo van de olievulling. De onderste bus heeft een gleufje aan de zijkant, waardoor de olie geperst wordt, als de pen door vering in het oliebad zakt. Door het gleufje onstaat er vertraging voor de doorgeperste olie, dat ahw. als demping aanvoelt. Tenminste zo stel ik het mij de werking voor. De onderkant van de bus zou net het olie oppervlakte moeten raken, maar hoe hoog is de oliestand gemeten in de onderste poot?

Mvgr,

GerritWink 

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

het wordt toch tijd om eens de bussen uit een schokbreker te halen voor mijLaughing.

Maar er zitten dus 2 bussen in? waarvan in de onderste een sleufje zit. ik dacht dat het alleen de 1e was(die je ziet)

Wat ik nogwel zou willen voorstellen is om in de bovenste een sleuf te draaien en een o ring erin te plaatsen, dan kan ie ook niet lekken.

freetimeweb
Citeer
Privébericht
Naar profiel
freetimeweb

Daar ben ik nu te laat mee. Er kan geen ringgleuf meer in een bus gedraaid worden. Te weinig, om vast in de draaibank te zetten en met beitel de gleuf te draaien. Maar een beregoed idee voor de volgende keer. Ik denk, dat er maar 1 manier is, om de onderste hoogte vast te stellen. En die is, de lege poot met 140 SAE 35 cc olie te vullen en dan de hoogte van het olie nivo te meten  en dat is de onderkant van de onderste bus. Dan is de olie opgesloten en bij inveren van schokbreker perst deze de olie door het gleufje omhoog in het compartiment daarboven, waardoor door de traagheid van het doorstromen, gevoel van demping ontstaat. Vraag is, of de olie snel genoeg terugstroomt in het onderste compartiment, om weer snel genoeg op voor de demping peil te zijn. Het lijkt mij, dat de SAE voor bovenstaande eigenlijk te dik is (bij lage temparaturen helemaal).

De oude bussen heb ik met een 10mm verlengde keilbout eruit getrokken. Ga in geen geval de pen van de keilbout in de bankschroef vastzetten en een pen of zoiets door het oog van de onderste poot en dan met een hamer op de pen de bus eruit slaan. Het oog breekt dan waarschijnlijk af. Met iemand van het lasbedrijf nog gekeken, of het onderste oog nog versterkt gelast zou kunnen worden, maar dat had volgens de lasser weinig zin.

De technische documenten over schokbrekers heb ik op de site niet kunnen vinden, of te wel verkeerd gezocht misschien?

Mvgr,

GerritLaughing

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Gerrit,

Ik ben fftjes in ons archief gedoken en heb hier 2 tekeningen voor je. Ik weet niet welk type schokbreker jij hebt, waarschijnlijk de 2e maar dat weet je zelf vast wel.

De ene heeft dus 1 bus van 40 mm, de ander 2 van 20 mm.

schokbreker

Schokbreker

Het idee van een rubber ring er in vind ik ook een goeie!

Wellicht dat de schokbreking dan niet meer vanuit het zadel hoeft te komen Wink

 

Groet,

Geert



Over dit topic

Gestart 10 Januari 2013 door freetimeweb

Laatste reactie door electronicasmurf


Meest recente posts

koppeling mm540 jlo
Ben in het bezit van een spartamatic met een mm540 jlo blok. Ik ben...
20 Oktober | 19:57 uur door EricdeWit

Motorolie Spart Sport 1967
Nee, de ongedoopte olie die je kunt verkrijgen bij zowel de sparta...
20 Oktober | 19:27 uur door pjotr

MiriamSparta
Gecondoleerd en veel sterkte.
20 Oktober | 13:10 uur door Sparta Sport

Restauratie Sparta 3V 1975
Artikel 5.6.65  Regeling Voertuigen lid 2:  ...
20 Oktober | 00:58 uur door 45069

Kettingbreuk SpartaSport 3V
Ik zag bij Leertouwer een verbindingsschakel beginnend met 415. De...
19 Oktober | 11:05 uur door Gerrit64

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: