Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Bodywork » tandwiel GH 50 uit '64

Citeer
Privébericht
Naar profiel

Ik ben bezig met het vervangen van de tandwielen van mijn sparta. Ik heb de oude verwisseld en dezelfde op de kop getikt op de veemarkthallen. Dezelfde was niet te vinden, dus ik heb er een van een union en het gat (voor de naaf) passend gemaakt. Wat blijkt; ik leg een nieuwe ketting er om en deze spoort niet met het voortandwiel. Het lijkt er op dat het achtertandwiel 'breder' is dan het zou moeten zijn (te ver naar links uitkomt).

Het tandwiel is ongeveer 2 a 3 cm breed, naar links.

Nu snap ik ook waarom er geen kettingkast bij de sparta zat; die zal niet hebben gepast.

Misschien kan iemand mij helpen door of te bevestigen wat ik denk en liefst aan te geven hoe een passend tandwiel er dan uit dient te zien,

of misschien blijkt er toch iets anders aan de hand te zijn en dan hoor ik het ook graag.

BVD.

Martijn van wijk

Ps. Ik kan ook altijd even  een foto van het tandwiel toesturen als het niet duidelijk is.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

Hoi Martijn,

kun je even de totale dikte van het tandwiel opmeten?

kun je ook even kijken wat voor voortandwiel er op zit, vlak of doorgezet?

ik spit ondertussen even een GH tandwiel er bij en meet de totale diepte wel even op.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

totale dikte van een origineel achtertandwiel is 16mm.

Oftewel tandwiel zelf 4mm dik, doorzetting 12mm.

Citeer
Privébericht
Naar profiel

hoi maarten, ik heb eea opgemeten.

Het achtertandwiel is in totaal ook 16mm breed (dus dat kan het niet zijn,dan)

het voortandwiel is wel een verschil! Het oude heeft een verdikking in het midden en is ong 9-10 mm breed. Het nieuwe is vlak en is 5 mm breed. dit scheelt nogal. Het oude zat als volgt op de as vast; met het dikke stuk naar buiten. Als dit dikke stuk naar binnen behoort te zitten, zou dit best wel eens een eind in de goede richting komen daardoor. Immers dan komen de tanden meer in het spoor van het achterwiel. Is dit voortandwiel (en de bevestiging ervan op de as) zoals ik hierboven beschrijf herkenbaar en wat is de juiste manier van monteren??

Ik hoor het weer graag

met vrgr

martijn

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

ik raad aan dat je het even met de oude uitprobeert en dan kijkt of de kettinglijn goed is, vervolgens even op zoek naar een goed voortandwiel, hoeveel tanden zou het in dat geval om gaan?

Citeer
Privébericht
Naar profiel

het gaat om (12 of) 13 tanden, maar toch nog even een korte vraag. mij lijkt nl. dat die verdikking (= doorzetting??) aan de kant van het blok moet zitten, anders spoort het niet met het achtertandwiel. Is dat normaal? Bij mijn kreidler zat deze verdikkking nl. van het blok afgekeerd.

dit is mischien een rare vraag, maar met de verdikking naar het blok toe, past het nl niet mooi. het lijtk wel of de asopening taps toeloopt. Maar wellicht is dat slijtage van dit oude tandwiel??



Over dit topic

Gestart 7 Januari 2012 door

Laatste reactie door


Meest recente posts

Sparta 3v ulm rammel bij gas loslaten
Hoi Marc Dat is het nadeel van een 3 v gat tussen 2 en 3 is...
2 Juni | 00:04 uur door schreud

Keysers Sparta sport
Bedankt heren. Voorlopig ben ik nog wel zoet om het blokje er af te...
1 Juni | 15:45 uur door Keyser

Knal Uitlaat
Heb je nog geluk gehad .zal de condensator of spoel vervangen...
31 Mei | 22:26 uur door schreud

Chrome voorvork Sparta GF50
Succes en veel rijplezier! Groet Ronald
29 Mei | 17:35 uur door Ouwe Luuk

Heel veel Sachs onderdelen
Mopedrenovering.se zelfde onderdelen maar "slechts" 14 euro...
28 Mei | 19:14 uur door electronicasmurf

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: