Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » de groene sparta 3v sport van bas

bastien
Citeer
Privébericht
Naar profiel
bastien

beste sparta vrienden,

 

Na eenaantal moeilijke weken door ziekte van mijn vader ben ik me nu weer volledig op de brommerhobby aan het storten. momenteel ben ik mijn sparta sport 3v (met 4v blokje) een grote beurt aan het geven. rijden is er met die koude niet echt meer bij, en ik wil de brommer voor de lente in orde hebben. er zit een sachs 4 bak onder, met een snelle cilinder, 17mm, en de ulm uitlaat die ik via geert heb weten te bemachtigen. blokje is gereviceerd. er zijn een aantal dingen nog niet optimaal. ik merk bovendien dat de brommer meer vermogen zou moeten hebben. zeker van de derde naar de vierde versnelling gaat lastig. de brommer trekt in de vierde versnelling met tegenwind niet door, waardoor ik terug moet naar versnelling drie, deze helemaal tot in de bovenste toeren moet jakkeren, om vervolgens snel naar de vierde versnelling te schakelen. niet ideel dus. goed, wat is er loos:

1. schakelproblemen. allereerst verlies ik regelmatig de vierde versnelling. op een of andere manier krijg ik de schakelbak niet netjes ingesteld. bovendien heb ik vaak moeite met het vinden van de vrij. kan iemand mij tips geven om het schakelsysteem netjes af te stellen>

2. ontsteking afstellen.als ik dan toch de schakelkap eraf heb wil ik ook de ontsteking optimaal zetten, ik heb een mircometer en een voelmaatje. weet iemand de ideale voorontsteking en contactpunt afstand voor een ulm setje? ik heb inmiddels een nieuw contactpuntje.

3. voorbocht lengte. dan, ik ben erg benieuwd op welke lengte jullie de voorbocht hebben. wat is de ideale lengte voor een ulm uitlaat?

4. de brommer lekt olie bij de keerring van de aandrijfas. opzich geen ramp, het is steeds maar een drupje of wat. maar het hoort natuurlijk niet. weet iemand een oplossing of zal het blok echt weer even uit elkaar moeten?

5. afstelling acaburateur. ik gebruik momenteel een verstelbare sproeier maar vindt deze teveel afwijking hebben. welke spoeiermaat gebruiken jullie?

6. de koppeling slipt aardig, bovendien hoef ik mijn koppelingshengel maar íets in te drukken en de brommer ontkoppelt al. is dit een wkestie van het koppelingschroefje uitdraaien?

 

BIj voorbaat dank!

 

 

 

 

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Herkenbare problemen. Precies hetzelfde setje er onder hangen.

Het niet genoeg vermogen in de 4e versnelling kan komen door een verkeerde tandwiel verhouding. Ik zit nu op 12 voor 28 achter maar dit is ook te krap. Ik moet nog even gaan kijken wat 12/30 doet en anders ga ik naar 11/28.

1. Het schakelprobleem: Het afstellen van de schakelstift is een precies klusje, een kwart slag maakt al uit. Wat ik altijd doe is de brommer op de bok zetten. En dan het blok in de eerste versnelling zetten. Als hij deze vind, dan doorschakelen naar alle andere versnellingen. Mocht hij deze goed vinden een rondje rijden en kijken of hij de 2 en de 4 goed kan vinden. Dit zijn een beetje de problematische versnellingen. Wat ik ook heb gemerkt is dat als de koppeling goed staat (3 mm spelling aan het handvat. En het koppelingsheuveltje schuin op de kabel) het schakelen meteen een stuk makkelijker gaat.

2. Ontsteking staat bij mij op 3.2mm (iets van 3mm voor ontsteking omdat het bougiegat scheeft op de zuiger staat) Trekt een stuk beter dan de 2mm die ik eerst had. Het beste kan je dit door een klein apparataatje wat laat zien of je puntjes open of dicht zijn en een meetklok. Dit vind ik het precieste werken. Anders het befaamde vloeitje.

3. Uitlaat zou ik niks aan doen, die is prima zo heb ik het idee.

4. Hij lekt omdat er te veel olie in zit. De snelle bakken hebben iets minder olie nodig. Voor de rest is hier weinig aan te doen omdat het een trekspie bak is. Ik zou me hier niet z'n zorgen om maken.

5. Ik zit nu op 82 omdat ik aan het inrijden ben. Komt een mooie koffiebruine bougie uit. Ik gebruik een B7HS bougie.

6. Koppeling mag misschien iets lossen maar niet veel lossen. Handleiding zegt dat ie ongeveer 3 mm speling mag hebben. Ik hoorde vandaag iets over walter P5 herlaad veren in de koppeling om de druk wat hoger te maken maar zelf geen ervaring mee. Misschien zijn er nog nieuwe veren in omloop. Dan houdt ik me ook aanbevolen, ik voel in zijn 4 de blokje de hele tijd doorslippen. Toch iets te veel power voor deze koppeling. 

Hoe hard ga je nu ongeveer. Toch even een vergelijkend waren onderzoek houden :)

 

Tim

Sachsfreak
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Sachsfreak

Hoi Bas,

De contaktpuntjes op 4mm zetten en de voorontsteking tussen 2,5 en 3mm

De carburateur is 1/17/69 van Bing en heeft een maat 76 sproeier standaart.

De bougie is een Bosch W 240 RT 1 of gelijkwaardig.

De koppelingshevel op het blok moet +/- 8 mm vrije slag hebben. Dat kun je afstellen door aan de rechterzijde het S plaatje los te schroeven en dan het stelbouje van de koppeling te verstellen.

En de handgreep op het stuur ongeveer 2mm speling.

De bocht kun je het beste op zijn lengte laten, langer is meer trekkracht.

Zelf heb ik een EKF blok 16" wielen en mijn vertanding is voor 12 en achter 36

Hier in het zuiden trekt dit goed ( bergje op bergje af). 

Veel succes,

Groetjes Wiel (Sachsfreak) 

 

Sachsfreak
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Sachsfreak

O wat het lekken betreft, dat kan ook door het tandwielasje naar buiten komen.

Doet hij bij mij ook, kijk even of hij wel of niet nat is achter het kettingtandwiel.

Groetjes Wiel (Sachsfreak)

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

de herlaadveren helpen een klein beetje, maaar alsnog gaat met warme motor de koppeling dan slippen.

ik boek betere resultaten met koppelingsplaten van 3.6mm ipv 3.3mm zoals die van oldtimerdelen zijn.

mijn top lag op 74km/h, heb de set weer op de plank gezet, vind een vierkante DKW cilinder net wat zuiniger rijden en 55km/h is hard zat voor woon-werk.

voorbocht lengte, wil je snelheid? dan naar 350mm, wil je trekkracht, dan langer laten.

sproeiermaat:

kapje met ronde filter -> 76

slurf naar frame

->72 met pijpjes in huisje

->74 zonder pijpjes

ontsteking, zoek de tabel er even bij in de handleiding, dan kun  je zien welke instelling je nodig hebt. Gewoon even spelen met wat met jouw demper het beste werkt.

afstellen, eerst kijken of de klok/schakelmechaniek goed afgesteld staat door beide kanten op de speling te bepalen tussen de tuimelaar en de plaat waar die op in haakt, staat ook beschreven in het boekje, staat die goed dan pas gaan afstellen aan de lengte van de stift, staat het hele mechaniek niet goed dan zul je de vier nooit bereiken met draaiende motor.

dus eerst afstellen met de inbusboutenWink

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Ik ga eerdaags nog wat delen bestellen in duitsland, een set koppelingsplaten is dan zo meebesteld. Ik heb hier ook al een set liggen, een politie cilinder, en een imi 17mm carb, een ori komt eraan als het goed is.


afstellen van versnellingen was geloof ik in z'n 2, dan naar de vrij toeschroeven met de moer(rechtsom dus), als ie aan de hevel begint te trekken 8? kantjes terug draaien.



Over dit topic

Gestart 12 November 2012 door bastien

Laatste reactie door electronicasmurf


Meest recente posts

koppeling mm540 jlo
Ben in het bezit van een spartamatic met een mm540 jlo blok. Ik ben...
20 Oktober | 19:57 uur door EricdeWit

Motorolie Spart Sport 1967
Nee, de ongedoopte olie die je kunt verkrijgen bij zowel de sparta...
20 Oktober | 19:27 uur door pjotr

MiriamSparta
Gecondoleerd en veel sterkte.
20 Oktober | 13:10 uur door Sparta Sport

Restauratie Sparta 3V 1975
Artikel 5.6.65  Regeling Voertuigen lid 2:  ...
20 Oktober | 00:58 uur door 45069

Kettingbreuk SpartaSport 3V
Ik zag bij Leertouwer een verbindingsschakel beginnend met 415. De...
19 Oktober | 11:05 uur door Gerrit64

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: