Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Koppeling jlomm540

De Zeeuw
Citeer
Privébericht
Naar profiel
De Zeeuw

 Goedemiddag,

 

Ik ben nieuw hier en heb een spartamatic met een jlo blok mm540. Ik mocht als kind nooit sleutelen van pa en ma, maar ik ben nu 47 en ik dacht, soit, ik ga eens aan brommers sleutelen. Ik heb een zoon van 10 en die doet al vrolijk mee. Die van negen  kijkt helaas liever opzn tablet maar die gaat het misschien ook nog wel eens leuk vinden. We hebben inmiddels een batavusje en een Puch maxi die het allebei ook nog doenCool. Paar weken geleden een Spartamatic gekocht. Ziet er allemaal goed uit. Carburateur 1/10/182 is origineel en alles goed schoon. Ook ontsteking is prima. Bougie vonkt als een tierelier en staat op tijd volgens instructieboekje. Contactpunten idem.

Ik ben niet bekend met decompressie klep maar het lijkt wel of er iets niet klopt. Als ik de manette inknijp gaat het klepje open en de koppeling grijpt aan. In de instructie staat dat als je de manette loslaat (als je een gangetje hebt) de motor aan moet slaan. De decompressieklep gaat dan dicht en er kan dan neem ik aan compressie opgebouwd worden. Maar ook de koppeling valt er uit terwijl ik nog gang heb. Is dat de bedoeling? Dan kan hij toch niet starten? Hij heeft nog geen klapje gegeven. Zelfs niet met pilotgas.

Als ik de manette inknijp koppelt hij wel maar zo gauw ik loslaat gaat hij dus als een fiets verder.

Ik heb het decompressieklepje overbrugd (kabel rechtstreeks op de ''koppelingsaanduwer'')  en toen koppelde hij amper. Had het gevoel dat hij een beetje raakte af en toe. Vliegwiel  bewoog wel maar ging niet rond.

Doe ik iets verkeerd, of is er iets kapot?

 

Groeten,

 

Jethro ''de Zeeuw'' van As

 

goudse
Citeer
Privébericht
Naar profiel
goudse

hoi jethro krijgt hij wel benzine?

is de carb schoon de sproeier schoon komt er benzine uit de bezinekraan?

je decompressie kabel moet je weer maken zoals hij eerst zat.

als je trapt/fietst knijp je de decompressiehendel in en zodra de motor aanslaat laat je die los niet eerder.

als ik je beschrijving zo lees is er niets kapot je laat alleen de hendel te vroeg los.

suc6

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Het is even aanvoelen, maar het komt erop neer dat zodra je de motor iets hoort grommen of "pets" uit de decompressie klep, dan de hendel loslaten en iets gasgeven. Niet teveel als je ernaast loopt want dan moet je hard lopen.
Zonder decompressie werkt niet omdat de koppeling dan doorslipt.

Let er ook op dat na een aantal mislukte pogingen de bougie nat zal zijn en daardoor ook niet meer start. Zelf vindt ik het het makkelijkst om de brommer op de standaard te hebben en dan het pedaal naar beneden te trappen. Wanneer de ontsteking goed staat moet de brommer dan wel starten als je de hendel loslaat wanneer het pedaal bijna beneden is

De Zeeuw
Citeer
Privébericht
Naar profiel
De Zeeuw

Bedankt voor de vlotte reactie's!. Benzine loopt allemaal goed. Bougie wordt inderdaad wel nat. En als dat koppelen normaal is moet het dan toch de ontsteking zijn. Ik heb hem op voorontsteking 1,8mm staan. Contactpunten gaan ook mooi open en bougie vonkt goed. Heb al diverse standen geprobeerd met stationair schroefje, geen idee wat het beste is want ik krijg er geen klapje uit.

Als ik mn vinger op het bougiegat leg dan voel ik hem ook echt blazen en zuigen als ik aan het vliegwiel draai, dus dan lijken me de zuigerveren ook in orde. 

Brommer heeft 10 jaar stil gestaan maar in een goede atmosfeer. 

Hoofdsproeier is 60 en luchtsproeier is 104. (geen naald maar een tuutje aan de sproeier). En alles schoon en er loopt benzine zonder mankeren. Wat o wat kan dat zijn...

Zou het helpen als ik hem voor langere tijd op wat hogere snelheid achter de auto trek?

 

De Zeeuw
Citeer
Privébericht
Naar profiel
De Zeeuw

Oja. Ik heb alleen een bochtstuk als uitlaat. Zou dat ook een reden kunnen zijn? Maar dan zou je toch af en toe wel een klapje moeten horen. Ik heb hem ook geprobeerd met een propje erin maar of dat een uitlaat benaderd weet ik niet. 

Ik was van het weekend speciaal naar Rosmalen gereden vanuit zeeland om een uitlaat te zoeken maar Spartanen waren er niet veel helaas... Dus mocht iemand in de buurt van Schouwen dit lezen met een uitlaat te koop dan hoor ik het graag.

goudse
Citeer
Privébericht
Naar profiel
goudse

de draadjes uit je blok zitten die in een kroonsteen?

schroef anders even de draadjes die na de kroonsteen komen los .

en probeer het dan nog eens misschien maakt er iets kortsluiting.



Over dit topic

Gestart 16 Januari 2018 door De Zeeuw

Laatste reactie door electronicasmurf


Meest recente posts

velgen spaken
Goedendag,    ik ben een Sparta gi 50 sport aan het...
17 Oktober | 16:48 uur door MartijnvV

Restauratie Sparta 3V 1975
Zo ziet het motorfietsje er nu uit, de blauwe lampen kwamen ook nog...
17 Oktober | 13:32 uur door chris_lucas

Gezocht: Ijzer rekje voor GD50 tour
Beste Ronald, zoals besproken ben ik inderdaad opzoek naar het...
17 Oktober | 08:55 uur door lutges

Stuur verpleegsterbrommer MA50 MB50 MC50 , gevraagd
Ik ben op zoek naar een paar sturen voor de Sparta verpleegster...
16 Oktober | 23:02 uur door 45069

Gezocht: Miller schakelaar Sparta GD
Beste,Heeft iemand nog een ronde miller schaklaar liggen voor het...
16 Oktober | 10:48 uur door lutges

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: