Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Mijn oranje spartamatic TVA

kvm
Citeer
Privébericht
Naar profiel
kvm

Hallo allemaal,

dit is mijn eerste bericht in dit forum dus daarom wil ik me graag eerst even voorstellen. Ik ben Koen en ik woon in Enschede. Ik heb gisteren een spartamatic TVA gekocht in de mooie oranje lak.

Ik heb gelijk een vraag/probleem. Als ik me beter ergens anders eerst kan voorstellen laat het me dan alstublieft weten.

mijn vraag is de volgende:

Ik heb de TVA rijdend opgehaald bij een particulier, mooie rit van 65 km, zo ver alles goed.

Nu wil ik vandaag de bromfiets weer "aanfietsen"  en nu draait de trapas vrij zonder het blok of achterwiel aan te drijven. Ik krijg hem dus niet meer gestart. Heb ik een miskoop gedaan?

Kan een van u misschien adviseren wat er aan de hand kan zijn? Ik krijg met duwen de bromfiets ook niet gestart, aanfietsen kostte ook al een beetje moeite maar ging wel.

Alvast bedankt, hopelijk val ik niet teveel met de deur in huis



sander551
Citeer
Privébericht
Naar profiel
sander551

Hoi,

Als het achterwiel ook niet meer meedraait met de trappers(dus op fietsen) dan kan het hart uit de trapas liggen gebroken ketting of de vrijloop in het achterwiel. er moet in ieder geval mee gefietst kunnen worden.

 

gr sander

kvm
Citeer
Privébericht
Naar profiel
kvm

Hoi Sander, 

De fietsketting draait wel. Zou het dan aan de vrijloop in het achterwiel moeten liggen? En kan je daar wat aan zien als je hem uit elkaar haalt? 

Grt, 

Koen.

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Die vrijloop kan uit elkaar maar dan wordt het kogeltjes rapen, meestal als ze intern kapot zijn is het over.

Ze zijn nieuw te koop onder de naam freewheel.

In tegenstelling tot de pijl doet vermoeden op de behuizing wordt hij tegen de klok in van de naaf afgeschroefd. Dit is niet makkelijk, de meeste fietsenmakers hebben er een sleutel voor.

 

Anders het draaiende tandwiel vastlassen aan het vaste deel en dan in de bankschroef losdraaien.

kvm
Citeer
Privébericht
Naar profiel
kvm

Ik heb vanmiddag op marktplaats twee gebruikte naven gekocht. Voor en achter.

Ik twijfelde nog of ik de inhoud zou overbouwen of hem opnieuw ga spaken. Maar aan de reactie van electronicasmurf te lezen Is het laatste het betere plan? 

 

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Achterwiel eruit halen,en met een drevel tik je de freewheel los.Nieuwe er handvast opdraaien,NIET vastmeppen.De freewheels zijn volop nieuw te koop,het is een slijtagegevoelig onderdeel,vooral als je de brommer niet aantrapt maar aanfietst.Als de huidige velg netjes is,is het zinloos de naaf te vervangen om alleen het freewheel te verwisselen.



Over dit topic

Gestart 13 September 2015 door kvm

Laatste reactie door kvm


Meest recente posts

Voorvork en kroonstuk Sport 3v
Ik ben op zoek naar een voorvork en kroonstuk voor mijn Sparta...
11 Augustus | 22:23 uur door jansport

Spoedje Spoedje carburateur Sparta 2v sport 1978
Wat zoekt u precies? Een onderdeeltje of n hele carburateur?
11 Augustus | 22:16 uur door Ouwe Luuk

Neusje Sparta MA50
We hebben inmiddels contact  
11 Augustus | 16:51 uur door 45069

Oldtimerverzekering
Staat ook in de voorwaarden,  bestuurders minimaal 24 jaar...
11 Augustus | 16:50 uur door 45069

Afstellen 3V bak.
Heb je er weleens aan gedacht om n binnenkabel van je rem te nemen,...
10 Augustus | 21:33 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: