Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Olie verversen Sachs 50/3

Peter
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Peter

Ik heb de carterolie van mijn Sachs motor 50/3 CNL vernieuwd. Uit de olieaftapschroef kwam ca. 100 cc en niet meer. Uit de oliecontroleschroef kwam de rest ook ca. 100 cc. Mijn vraag is dat normaal ! 

Rammelbak
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rammelbak

Dat is exact de hoeveelheid die staat voorgeschreven in de instructieboekjes. Perfect dus.

Peter
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Peter

Ik zou denken dat de olieaftapschroef op het laagste punt zit en de oliecontroleschroef op het bovenste niveau carterolie.Alle carterolie zou er dan door de olieaftapschroef moeten uitlopen.

Rammelbak
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rammelbak

Daar heb je een goed punt. Ik heb dat bij Sachs ook nooit helemaal begrepen. Ik gebruik allebei de bouten als aftapbouten. Het niveau bepaal ik door het kleine Sachs-plaatje aan de koppelingskant los te halen. het niveau zou een stukje onder de rand van dat plaatje moeten staan.

Als je alleen aftapt met de middelste aftapbout, dan blijft er nog best wat olie aan de koppelingskant staan. Vaak haal ik daarom het koppelingsdeksel er geheel af als ik de olie helemaal wil verversen. Dan kan je meteen mooi de koppeling inspecteren (ingeslagen kooi/platen)

Vullen doe ik ook door het Sachs-plaatje. Let daarbij wel even op. Het niveau achter het plaatje is pas representatief als het blok even stationair gelopen heeft. De olie moet namelijk in de verschillende delen van het carter stromen voordat het overal gelijk staat.

hansstevens
Citeer
Privébericht
Naar profiel
hansstevens

Waarom 2 aftap pluggen? tussen het koppeling huis gedeelte en de versnellings tandwiel ruimte zit een tussen wand,er is een gat geboord in die tussen wand,maar dat gat ait eigelijk te hoog om de ruimtes in een keer af te tappen,vandaar de 2 pluggen,de 200ml voor geschreven door Sachs is ruim voldoende ,om ook de andere kant van olie te voorzien,natuurlijk is het verstandig om na het vullen de motor even te laten draaien ,en daarna de controle nog eens uit te voeren.

Even een ander verhaal ,vaak zijn er klachten van slippende koppelingen,ooit heb ik een stukje gelezen op de site van www.lasboy.de last boy was een voor de Duitse Bundespost geconstueerde brommer,zoals hier de PTT brommer van Sparta toendertijd ,deze Duitse brommer was uit gevoerd met een 3,4 pk LKH motor, en deze motor had ook koppeling problemen,in die tijd hebben ze het probleem bij Sachs aangekaart,en die adviseerde om ATF olie te gebruiken ,en het prbleem was opgelost ,dus met toestemming van de Sachs Fabriek,misschien een beetje tegenstrijdig verhaal maar wel waar,SAE 80 is een voor zwaar belaste tandwiel kasten gemaakte olie.ATF is een dunne olie ,die toch ook geschikt is voor zware belastingen, kijk maar waar het voor gebruikt wordAutmatic Transission fluid.deze olie word gebruikt in automatische transmissies in alllelij zware machiens denk aan Bull dozers etc. 

Peter
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Peter

Dank allemaal weer veel geleerd.

Peter



Over dit topic

Gestart 14 Mei 2013 door Peter

Laatste reactie door Peter


Meest recente posts

velgen spaken
Goedendag,    ik ben een Sparta gi 50 sport aan het...
17 Oktober | 16:48 uur door MartijnvV

Restauratie Sparta 3V 1975
Zo ziet het motorfietsje er nu uit, de blauwe lampen kwamen ook nog...
17 Oktober | 13:32 uur door chris_lucas

Gezocht: Ijzer rekje voor GD50 tour
Beste Ronald, zoals besproken ben ik inderdaad opzoek naar het...
17 Oktober | 08:55 uur door lutges

Stuur verpleegsterbrommer MA50 MB50 MC50 , gevraagd
Ik ben op zoek naar een paar sturen voor de Sparta verpleegster...
16 Oktober | 23:02 uur door 45069

Gezocht: Miller schakelaar Sparta GD
Beste,Heeft iemand nog een ronde miller schaklaar liggen voor het...
16 Oktober | 10:48 uur door lutges

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: