Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Politiecilinder met 12mm carb?

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Hoi spartanen!

Ik ben al een tijdje aan het experimenten met de afstelling van de carburateur van mijn Sport 3V. Het is een exemplaar uit 1970 waar vanaf fabriek een politiecilinder op zit. Origineel hoort er een 8,5mm carb (Bing 1/8,5/15) op, maar toen ik de brommer kocht was deze vervangen met een 12mm Bing 1/12/170. Maar ik krijg deze niet lekker afgesteld. De beste resultaten heb ik tot nu toe met de gasnaald op standje 3 van boven en sproeier 62. Dan haal ik met de brommer mooi 50/55, en houd hij verder niet in. Alleen wanneer ik een stukje 50 heb gereden is de bougie wit ipv. koffiebruin:

Als ik een grotere sproeier monteer merk ik dat ie lui wordt en moeilijk op toeren komt, en stationair is hij dan niet goed lopend te houden en rookt hij nogal. Onsteking staat op 1.8 (tussen 1.5 en 2.0 zoals in de boekjes).

Nu heb ik wel eens gehoord dat een 12mm op een politiecilinder goed kan en dat het qua rijeigenschappen wat comfortabeler is dan een 17mm. En dat je er dan toch een mooie 55/60 mee kan halen.

Wie heeft er ook een politiecilinder met een 12mm? En met welke type carburateur en afstelling (gasnaald stand, hoofdsproeier, onstekingstijdtip,tandwielverhouding)?

Groet! Freek

goudse
Citeer
Privébericht
Naar profiel
goudse

hoi freek

je zou wat met je luchtfilter kunnen proberen meer bezine wil ook meer lucht.

en misschien een andere bougie met een wat hogere warmte graad.

meer toeren is ook meer warmte.

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Ook ik rij met een Sachs 3v met politiecilinder en Bing 1/12/168

Sproeier 64,gasnaald 2e stand van boven.

Tandwielverhouding is nog van de 17mm,dus heeft wat trekkracht ingeleverd.

Voorontsteking 2 - 2.5

Bougie NGK 7HS

Heb de 17mm eraf gehaald ivm de herrie van het luchtfilter,en met de 17mm piekt de motor,en onderin toeren doet ie dan weinig.

Rij wel met een Magneet Thunderbird 3v,geforceerd gekoeld,maar dat maakt niet uit......

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Bedankt voor de tips heren! Laughing

Ja die ervaring heb ik ook met de 17mm. Onderin gebeurt er niet zo veel en dan opeens pakt ie flink op. Het geluid is even leuk, maar je valt er wel mee op. En heel comfortabel is het na een tijdje niet echt. Wink

Toevallig had ik nog een goed gebruikt 1/12/168 huisje liggen. Vanmiddag even de 1/12/170 onder de brommer vandaan gehaald en de onderdeeltjes overgezet in de 1/12/168. De gasnaald staat nu op standje 2, voorontekeing op 2.0. In mn verzameling sproeiers had ik zo gauw alleen een 62 en 66 liggen, dus daar maar even een paar testrondjes mee gereden.

Met de 62 rijd ie best goed, trekt redelijk mooi op maar nog niet perfect. Top ligt dan op de ca. 55. Bougie is nog wat bleek:

 

Met de 66 is ie vrij lui en komt niet lekker op toeren, vooal in z'n 3. Top ligt dan op 40/45. Bougie is na vol gas zwart:

 

Heb inmiddels een 64 sproeiertje besteld, dan moet ie hopelijk mooi koffiebruin zijn. Afstellen is nu in iedergeval makkelijker dan met de 1/12/170 Wink Ik houd jullie op de hoogte!

 

Groet! Freek



Over dit topic

Gestart 12 Juli 2019 door FW91

Laatste reactie door FW91


Meest recente posts

velgen spaken
Goedendag,    ik ben een Sparta gi 50 sport aan het...
17 Oktober | 16:48 uur door MartijnvV

Restauratie Sparta 3V 1975
Zo ziet het motorfietsje er nu uit, de blauwe lampen kwamen ook nog...
17 Oktober | 13:32 uur door chris_lucas

Gezocht: Ijzer rekje voor GD50 tour
Beste Ronald, zoals besproken ben ik inderdaad opzoek naar het...
17 Oktober | 08:55 uur door lutges

Stuur verpleegsterbrommer MA50 MB50 MC50 , gevraagd
Ik ben op zoek naar een paar sturen voor de Sparta verpleegster...
16 Oktober | 23:02 uur door 45069

Gezocht: Miller schakelaar Sparta GD
Beste,Heeft iemand nog een ronde miller schaklaar liggen voor het...
16 Oktober | 10:48 uur door lutges

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: