Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » R.I.P. VEC

johnstoffelen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
johnstoffelen

Helaas is na de winter gebleken dat er 2 problemen waren met mijn brommer:

1) vorig jaar Total 98 benzine gebruikt (met Triboron) Total 98 blijkt toch alcohol te bevatten en in mijn carburateur was dit ook te zien. aangetast door vocht.

2) na het schoonmaken van de carburateur bleek de brommer slecht te starten en slecht lopen (stationair helemaal niet). Een zeer zwakke vonk lag hieraan ten grondslag. R.I.P. dure VEC spoel.

De oude ontstekingspoel, contactpunten en condensator weer gemonteerd, alle problemen lijken verholpen.

Mijn tank is ondertussen weer gevuld met Shell V-power (geen alcohol)

@tje
Citeer
Privébericht
Naar profiel
@tje

Ik heb ongeveer een soort gelijk iets.

Mijn vec spoel is gelukkig nog niet overleden maar wel een keer te heet geworden.

Ik wilde na de vec spoel gemonteerd te hebben over gaan op triboron dat heb ik gedaan en een testrit gemaakt het ging allemaal prima voor zo,n 40 km geen probleem toen wat korte stukjes werd hem te veel inhouden en ploffend kwam hij tot stilstand hij starte maar als je gas gaf sloeg hui uit na een lekkere wandeling met sparta thuis de bougie er uit geen vonk ik dacht k.. daar gaat  veel geld maar gelukkig vonkte hij s,avonds weer en liep als van ouds.

Ik had gehoord dat met triboron de motor ook warmer word dus denk dat dat te veel is geweest met gewoone mengsmering had ik geen probleem dus ik ga weer over op olie

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Mijn uitlaatbocht van zowel de 3V als van mn GI is verkleurd. Denk dat ie te heet wordt met Triboron...

remijanssen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
remijanssen

Ik zat te denken na mijn flesje Castrol  ook triboron te gaan smeren, misschien toch maar niet!

@tje
Citeer
Privébericht
Naar profiel
@tje

Ik weet eigelijk wel zeker dat hij te heet is geworden.

Ik heb de draad van mijn lichtspoel met een lijmpistool tegen de spoel gelijmt omdat hij elke keer terug boog en tegen het vliegwiel aan.

De lijm was gesmolten en dat moet toch behoorlijk warm worden wil dat smelten

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Vraag me nog steeds af waarom men overgaat naar VEC en Triboron.Niemand rijdt toch 10.000 km per jaar met een oldtimer?Ouderwetse ontsteking is niets mis mee,zelfs al de brommer dagelijks gebruikt werd gebeurde het zelden dat er ontstekingsproblemen waren.Triboron is uitgevonden door een bedrijf wat wil verdienen,het is voor geen enkele oudere 2-takt een verbetering,geeft alleen maar problemen.En kom nu niet aanzetten met een millieuverbetering,elke verbrandingsmotor vervuilt.



Over dit topic

Gestart 22 April 2020 door johnstoffelen

Laatste reactie door 45069


Meest recente posts

Voorvork en kroonstuk Sport 3v
Ik ben op zoek naar een voorvork en kroonstuk voor mijn Sparta...
11 Augustus | 22:23 uur door jansport

Spoedje Spoedje carburateur Sparta 2v sport 1978
Wat zoekt u precies? Een onderdeeltje of n hele carburateur?
11 Augustus | 22:16 uur door Ouwe Luuk

Neusje Sparta MA50
We hebben inmiddels contact  
11 Augustus | 16:51 uur door 45069

Oldtimerverzekering
Staat ook in de voorwaarden,  bestuurders minimaal 24 jaar...
11 Augustus | 16:50 uur door 45069

Afstellen 3V bak.
Heb je er weleens aan gedacht om n binnenkabel van je rem te nemen,...
10 Augustus | 21:33 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: