Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » sparta mb 50, cilinder rookt, wordt heet, dreigt vast te lopen

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

heb je de grotere sproeier er in gezet,  die zit er standaard bij speciaal voor het inrijden, dan krijgt hij wat meer brandstof /smering,    ongeveer 3 tankjes leeg rijden voor het inrijden,  inrijden is wisselende snelheden rijden , 

maar welke zuiger heb je er in gezet,  wel de juiste ? heb je mijn tip gezien ?

je hebt het blokje ook niet te zwaar op het achterwiel staan,  ?

Heb je een MB50 of een MC50 ?

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Peter,

ik weet niet of je probleem is opgelost, maar ik heb hetzelfde probleem gehad; zie ook mijn reactie van 22 juni. Ik heb een MB met kleine cilinder. Ik had de cilinder laten boren en honen en wilde het setje gaan inrijden. Dus grotere sproeier erin (52), iets vetter gesmeerd en vooral heel voorzichtig met het gas. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen dreigde hij toch steeds warm te lopen en dat is uiteindelijk ook één keer gebeurd. Ik heb de slotspeling van de zuigerveren nog wat groter gemaakt; allemaal zonder resultaat. Ik heb er bijna 200 km mee gereden en het probleem werd eigenlijk alleen maar erger.  

Ik heb de cilinder en zuiger weggebracht bij een specialist en hij denkt dat er een (kleine) vervorming is ontstaan doordat er aan de cilinder is gelast (koelrib en uitlaatflens). Als je dan boort/hoont met een kleine overmaat (bv 0,25 mm) overmaat, blijft de vervorming invloed houden op de cilindervorm; zeker als hij dan echt warm wordt. Het schijnt bijna nooit voor te komen, maar ik was helaas de pechvogel.

In mijn geval was de oplossing om de cilinder flink op te boren (42 mm) en er een nieuwe zuiger in te zetten; in dit geval een zuiger (41.97 mm) van een Honda MB.

Ik heb dit weekend ca. 35 km proef gereden en tot nu tot gaat het al veel beter dan bij de eerste ritten met het vorige setje. Uiteraard weet ik nog niet hoe het verder afloopt, maar "so far so good" zullen we maar zeggen. 

Ik kreeg trouwens ook nog de tip om te controleren of de drijfstang recht is. Als de drijfstang krom is, drukt hij de de zuiger op één zijde van de cilinder wat extra warmte veroorzaakt. Je kunt het controleren door de zuiger op het randje van het carter te laten rusten. Als je er dan vanaf de voor- af achterzijde tegen aan kijkt mag er geen kier zichtbaar zijn. Een eventuele kromme drijfstang kun je richten door hem voorzichtig terug te buigen (zo is mij verteld). 

Ik hoop dat je wat hebt aan deze info, ik weet hoe frustrerend het is om niet te kunnen rijden met je brommer die verder helemaal in orde is.

Goof 

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

Honda  MB prox zuiger er in zoals ik al eerder gezegd heb . 

freetimeweb
Citeer
Privébericht
Naar profiel
freetimeweb

Ik had ook last van warmlopers met mijn 55cc 4kante cilinder, waarvan de zuiger getuned was.

Ook met vettere smering hield ik het probleem. De cilinder met zuigerspeling 0,04mm is daarna nog zg. nagehoond geslepen met een speciale borstel. Daarna geen last meer gehad. Kan hem nu goed op toeren jagen...

Mvgr,

Gerritl

freetimeweb
Citeer
Privébericht
Naar profiel
freetimeweb

Heb ik bij mijn Sachs opgeboorde cylinder ook gehad. Is nu 41mm. Liep na 1200Km met zuigerspeling van 0,04 ook af toe een warmloper (je hoort het aankomen). De Cylinder is nog een keer nagehoond met een schuurborstel in een boormachine en nu heb ik er geen last meer van een warmloper. Zuigerspeling in de cylinder is met 0,04 toch wat aan de krappe kant.

Mvggr,

Gerrit



Over dit topic

Gestart 21 Juni 2015 door pwmaasgouw

Laatste reactie door freetimeweb


Meest recente posts

Diverse Vragen Betreffende GI Grand Sport 1966
Oeps, vegeet ik er bij te zetten! Iedereen bij voorbaad dank voor...
23 Oktober | 21:30 uur door Sparta Sport

Sparta Koerier
Klopt helemaal mooie uitgave nu iedereen ook stukjes in sturen ook...
23 Oktober | 18:33 uur door J.vos

Onderdelen Gezocht Sparta Matic TV 1969 40cc model
User piet vetnippel zei: Voor je ontstekingsonderdelen zou je...
22 Oktober | 22:13 uur door pjotr

Tandwiel verhouding Sparta 70cc
Je cilinderinhoud is met 8 cm3 gegroeid, n.l. 55 ipv 47 cc. Niks 60...
22 Oktober | 22:01 uur door piet vetnippel

beenschild
Kijk even in de webwinkel van oudebromfiets.nl, daar stonden ze...
22 Oktober | 17:47 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: