Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Sparta sport 3v

tc-sparta
Citeer
Privébericht
Naar profiel
tc-sparta

Hallo iedereen!

Ik ben Tom en ben nieuw hier op dit forum.
Ikzelf ben 18 jaar en ben pas trotse eigenaar van een Sparta sport 3v geworden. Ik ben zelf ook nog in het bezit van een Flandria sp847.
Nu het probleem is dat deze Sparta niet in rijdende staat is, ik wil hem gaan opknappen en zit met het volgende probleem: de zuiger is vanboven kapot (krasjes) en wil daarom een nieuwe zuiger kopen, maar ik zou niet weten wat voor type enal het is, wie kan mij hiermee verder helpen? Kunnen jullie mij zoveel mogelijk info geven over mijn sparta? wat voor motorblok, cilinder, carburateur enzo ik heb... Alle info is welkom!
Alvast erg bedankt!


 

thijstussengas
Citeer
Privébericht
Naar profiel
thijstussengas

Welkom bij de Spartaclub Tom !  Een 3-V en meteen lid geworden; een verstandige keus. Het ziet er allemaal heel behoorlijk compleet uit. 

Zo'n beschadiging op de zuiger heb ik alleen ooit meegemaakt als naaldlagertjes van de pistonpen uitbreken, met de spoeling opgezogen worden en fijnmalen tussen zuiger en cilinder(kop).  In jouw blok hoort volgens mij een bronze pistonpenbus, maar wellicht hebben ze in het verleden ooit geprobeert er een naaldlager in te stoppen. Controleer dus het oog van het small-end goed op beschadigingen ! Controleer ook de holte in je cilinderkop op beschadigingen van inslagen en/of ingeslagen naaldjes zelf. Beschadigingetjes in de kop zijn niet zo heel ernstig, maar lagernaaldjes in het metaal moeten allemaal verwijderd worden. Er kan ook nog restmateriaal in 't carter zitten, dus goed uitspoelen óf het blok moet open.

 

Zit er al een kenteken op deze brommer ? 

tc-sparta
Citeer
Privébericht
Naar profiel
tc-sparta

Oke, ik zal dit allemaal in de week eens nachecken!
Kunt mij nog info geven over de cilinder? of het een snelle cilinder is of??
Ik ga dan ook het motorblok eens openen voor de eerste keer...
En nee ik heb geen kenteken op de brommer, maar dat moet hier in België niet :D

 

thijstussengas
Citeer
Privébericht
Naar profiel
thijstussengas

Ja, in Belgie is het nog wat eenvoudiger als hier. Die cilinder is niet snel, en er valt ook niet zo heel veel snelheid uit te halen. Een goeie 55 km; dat is 't wel. Met de grote ovale "politiecilinder" + kop+ 17mm carb. is het een ander verhaal. Dat setje past ook op dit carter.

Als je dit blok zelf gaat spiltsen zorg dan wel dat je goed bekend bent met Sachs. Het is zeker geen gemakkelijk blok, en vergt ook enig speciaal gereedschap. Heb je nog nooit eerder een motorblok open gemaakt,  begin hier dan niet te snel aan. We hebben leden in de club die veel van Sachs afweten, en je daar nodig advies en hulp bij kunnen geven.

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

die schade op de zuiger lijkt ook wel op detonatie, een te arm mengsel. ook kan je ontsteking te vroeg of te laat staan. Maar ik denk dat het met je mengsel te maken heeft, het zit namelijk precies in de compressie rand.

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Het gaat hier om een sparta sport 3V uit 1972. Zit een sachs 3 versnellingen blokje onder met een rijwind gekoelde cilinder. 

Alles ziet er volgens mij redelijk orgineel uit. Jammer van de buddy, die is opzich opnieuw te bekleden.

Hoe ziet de cilinder er van de binnenkant uit? Grote krassen, dan is het raadzaam de cilinder naar een overmaat te laten boren en honen met een nieuwe zuiger. De kop ziet er ook aardig gehavend uit en het is misschien ook raadzaam om die te vervangen. Nieuwe zijn nog wel te vinden. 

Wat hierboven ook al vermeld is dat er een snelle set op kan worden gezet. Een imitatie cilinder is te koop bij oldtimerdelen.nl. Die hebben ook de 60cc versie. Ik rij er zelf mee en dat wil wel lekker hoor, partij mee vermogen en vooral het optrekken wordt een stuk feller. Wel moet er voor dit geintje het voglende worden veranderd:

  • Nieuwe cilinder + Zuiger
  • Nieuwe cilinderkop
  • Andere beugels om de kop aan het frame te bevestigen
  • Nieuwe carburateur
  • Nieuwe voorbocht en het liefst een snelle uitlaat
  • Nieuwe tandwiel verhouding.
  • Als het even kan de dikke koppelingsplaten (Elders op die forum)
  • En het liefste een redelijk frame, goede wielen, goede remmen en een goed balhoofd.

Dat is nogal wat. 

Persoonlijk zou ik het blokje reviseren en kijken wat er nog meer voor schade aan het blok is. Mocht je dit overwegen moet je eerst even goed de handleiding raadplegen en opzoek gaan naar wat spulletjes om alles netjes te demonteren.Hier kan ik ook wel een lijstje van geven als je dat graag wilt.

Tim



Over dit topic

Gestart 30 Januari 2013 door tc-sparta

Laatste reactie door IvoB


Meest recente posts

koppeling mm540 jlo
Ben in het bezit van een spartamatic met een mm540 jlo blok. Ik ben...
20 Oktober | 19:57 uur door EricdeWit

Motorolie Spart Sport 1967
Nee, de ongedoopte olie die je kunt verkrijgen bij zowel de sparta...
20 Oktober | 19:27 uur door pjotr

MiriamSparta
Gecondoleerd en veel sterkte.
20 Oktober | 13:10 uur door Sparta Sport

Restauratie Sparta 3V 1975
Artikel 5.6.65  Regeling Voertuigen lid 2:  ...
20 Oktober | 00:58 uur door 45069

Kettingbreuk SpartaSport 3V
Ik zag bij Leertouwer een verbindingsschakel beginnend met 415. De...
19 Oktober | 11:05 uur door Gerrit64

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: