Forum

Dit is een topic in Forum » Sparta Marktplaats » Gezocht » kettingkast

Adh
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Adh

Ik ben opzoek naar een kettingkast voor mijn ge 50, ik ben al lange tijd opzoek maar vind alleen de latere modellen.

Het gaat op de kast die bestaat uit twee delen, wie kan mij hiermee helpen of heeft een oplossing.

Alvast bedankt ik hoor graag van iemand.

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Hallo Arno,

Deze ketting kasten zijn inderdaad erg lastig om te vinden, vooral het onderste gedeelte.

Je kan een advertentie op marktplaats zetten of op de site oudebrommers.nl

Misschien heeft Geert uit Epe ook nog wat liggen (hij sloopt sparta bromfietsen en verkoopt onderdelen)

tel. 0578620628.

Heb je ook nog een foto van je GE, altijd leuk om te zien!

Succes!

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Beste Arno,

de vorige eigenaar van mijn brommer (een GF 50 Tour) heeft waarschijnlijk hetzelfde probleem gehad. Hij heeft een kettingkast van het nieuwe type (die met de losse achterkant) aangepast en zo passend gemaakt voor de oude types. Het is eigenlijk vrij eenvoudig (zonder lassen) zelf aan te passen. Dus als je wel een nieuw type kettingkast hebt en je hebt interesse, kan ik de foto's sturen.

Goof 

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

 

 

Kleine toelichting:

Om te beginnen is er een blokje gemaakt (bij mijn brommer van messing) wat op het achterste deel van de kettingkast kan worden geschroefd. Het blokje heeft twee gaten waarmee hij op de kettingkast wordt geschroefd en één gat (diam. 5 mm) waardoor een M4 moer ruim past. In de kettingkast zijn twee tapgaten gemaakt; M3. Het blokje wordt met schroeven op de kettingkast geschroefd. Dit lijkt een zwakke construktie, maar de kettingkast is op dat punt "gedubbeld; dus er is minimaal 3 mm materiaal. De originele kettingspanner is ingekort en voor de helft in een verlengmoer gedraaid. Aan de andere kant van de moer komt een bout M4 met een extra moer. De bout wordt vast geschroefd in de verlengmoer en vormt als het ware één geheel met de kettingspanner en kan los bewegen door het blokje. Door het aandraaien van de losse moer, kan de ketting worden gespannen en wordt tegelijk de achterkant van de kettingkast tegen de voorkant aangedrukt.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Ik heb het eerlijk gezegd niet zelf verzonnen, maar het werkt bij mijn brommer prima en het ziet er wat mij betreft ook nog redelijk authentiek uit. Het geeft in elk geval wat karakter aan de brommer.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Goof 

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Hoi Arno,

Ben je echt specifiek op zoek naar een kettingkast van een GE of mag hij ook van een GF,GG of GH zijn. Deze kettingkasten zijn nagenoeg gelijk alleen is de achterkant van een kettingkast van een GA t/m GE rond en loopt de achterkant van een kettingkast van een GF t/m GH ietwat op een punt uit. Vanaf het model GI zien ze er echt anders uit. Dit is een kettingkast die niet meer horizontaal deelbaar is, maar een dichte kast waarvan je het achterstuk kunt verwijderen. (zie de foto van Goof) Een kettingkast van een GF heb ik waarschijnlijk nog wel ergens liggen. Maar een paar foto s van je GE zouden mooi zijn.

Gr. Peter.

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

 

Zo ziet de gemodificeerde kettingkast er uit na restauratie.

Goof



Over dit topic

Gestart 18 Januari 2015 door Adh

Laatste reactie door Goof


Meest recente posts

koppeling mm540 jlo
Ben in het bezit van een spartamatic met een mm540 jlo blok. Ik ben...
20 Oktober | 19:57 uur door EricdeWit

Motorolie Spart Sport 1967
Nee, de ongedoopte olie die je kunt verkrijgen bij zowel de sparta...
20 Oktober | 19:27 uur door pjotr

MiriamSparta
Gecondoleerd en veel sterkte.
20 Oktober | 13:10 uur door Sparta Sport

Restauratie Sparta 3V 1975
Artikel 5.6.65  Regeling Voertuigen lid 2:  ...
20 Oktober | 00:58 uur door 45069

Kettingbreuk SpartaSport 3V
Ik zag bij Leertouwer een verbindingsschakel beginnend met 415. De...
19 Oktober | 11:05 uur door Gerrit64

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: