Forum

Dit is een topic in Forum » Sparta Marktplaats » Gezocht » Versnellingsbak GI50 Sport, 1965

Pieter-R.
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Pieter-R.

Hallo,

Even kort voorstellen; ben Pieter uit Eindhoven. Op Marktplaats viel onlangs mijn oog per ongeluk op een advertentie van een GI50 Sport uit 1965 (2-handje). Zoals vele hier waarschijnlijk op slag verliefd.

Blokje loopt als een zonnetje, alleen als hij warm wordt gaat hij steeds langzamer lopen tot afslaan aan toe (ruikt dan ook verbrand)... Als ik de koppeling inknijp lopen de toeren meteen op.
Daarmee DENK ik een versnellingsbakprobleemje.

En derhalve dus op zoek naar een complete versnellingsbak (2 bak, dus).

Maar mocht iemand (liefst regio Eindhoven) hem (denken te) kunnen repareren zonder nieuwe bak dan mag dat ook.

Ik hoor het graag. Groetjes, Pieter 

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Peter,

welkom op dit forum en gefeliciteerd met je aankoop. 

Er zijn relatief weinig problemen met de versnellingsbakken van jlo blokjes, dus daar zou ik de verklaring van je probleem niet zoeken.

ik zou als eerste de olie nakijken. Als er te weinig of oude (aangekoekte?) olie in zit, worden de koppelingsplaten en de bak niet of onvoldoende gesmeerd. Gevolg kan zijn dat de platen niet worden gekoeld, gaan slippen en heet worden waardoor ze gaan stinken. Dit gebeurt ook als de koppeling niet goed is afgesteld; de platen slippen langs elkaar een worden te heet en gaan stinken. Waarom het toerental dan weer oploopt als je de koppeling intrekt, snap ik niet direct.

Wat ook kan is dat je een rotte condensator hebt. Als de brommer koud is dan loop hij als een zonnetje. Zodra hij warm is, stopt hij. Laat je hem dan weer afkoelen, dan loopt hij weer totdat hij weer warm is: etc. etc. Als een condensator stuk is, ontstaan er veel vonken tussen de contactpunten wat de "verbrande" lucht weer verklaart. Als je koppeling inknijpt, kan het zijn dat het toerental weer oploopt omdat hij dan onbelast loopt.

Kortom: eerste olie en koppeling in orde maken en als het probleem dan blijft: de condensator en contactpunten vervangen.

Succes en hou ons maar op de hoogte.

Goof

Pieter-R.
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Pieter-R.

Hoi Goof,

Kijk... DAAR kan ik iets mee! Laughing

Ik ben zelf niet een echte sleutelaar, maar heb een kennis die motoren bouwt en ook mijn Sparta heeft nagekeken. Ik ga het met hem doornemen. Hopelijk is dat de oplossing!

Ik laat het weten als het gelukt is.

Super bedankt voor je reactie! Smile

Groetjes, Pieter 

Pieter-R.
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Pieter-R.

Daar ben ik al weer:

Heb nagevraagd bij die kennis van me; de olie heeft hij al vervangen. Daar zal het hem dus niet in zitten. Undecided 

Dan zou het de condensator nog kunnen zijn. Maarja... HOE kom ik daar aan? Surprised

Sowieso gaf hij aan dat 'het oude spul' voor hem wat lastig is (hij bouwt nieuw KTM/Dakar motoren. Toch anders! Laughing)... Kent iemand dan wellicht een monteur in de buurt van Eindhoven die mijn Sparta zou kunnen repareren?

Groetjes, Pieter 

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Pieter,

een condensator is (via internet) voor een paar euro ter koop bij bijvoorbeeld Rinky Toys in Breda of Leertouwer in Soest. gewoon even googelen. Ik zou ook meteen de contactpuntjes vervangen als je toch bezig bent. Als je het helemaal op zeker wil gaan, vervang dan ook meteen de spoel, dan weet je zeker dat de hele onsteking in orde is en kun je weer jaren vooruit.

Morgen is er een leuke beurs in Kootwijkerbroek, daar zijn ongetwijfeld standhouders die deze spullen verkopen.

Als je zelf de juiste condensator (en eventueel contactpuntjes en spoel) hebt, denk ik dat de meeste fietsenmakers het wel voor je kan monteren en afstellen.

Succes 

Pieter-R.
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Pieter-R.

Dank je wel, Goof! 

Dan ga ik zeker alles meteen doen; extra goed is altijd beter! Laughing 

Over dit topic

Gestart 24 Oktober 2016 door Pieter-R.

Laatste reactie door Pieter-R.

Meest recente posts

velgen spaken
Goedendag,    ik ben een Sparta gi 50 sport aan het...
17 Oktober | 16:48 uur door MartijnvV

Restauratie Sparta 3V 1975
Zo ziet het motorfietsje er nu uit, de blauwe lampen kwamen ook nog...
17 Oktober | 13:32 uur door chris_lucas

Gezocht: Ijzer rekje voor GD50 tour
Beste Ronald, zoals besproken ben ik inderdaad opzoek naar het...
17 Oktober | 08:55 uur door lutges

Stuur verpleegsterbrommer MA50 MB50 MC50 , gevraagd
Ik ben op zoek naar een paar sturen voor de Sparta verpleegster...
16 Oktober | 23:02 uur door 45069

Gezocht: Miller schakelaar Sparta GD
Beste,Heeft iemand nog een ronde miller schaklaar liggen voor het...
16 Oktober | 10:48 uur door lutges

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: