Forum

Dit is een topic in Forum » Sparta » Modellen » Sparta Sport 3V met handversnellingen aankooptips

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Beste Spartakenners,

Ik ben nieuw op het Sparta form. Mijn vader heeft vroeger ook op Sparta gereden en ik sta op het punt om een mooie Sparta Sport over te nemen en te beginnen met mijn brommerhobby. Het gaat om een Sparta Sport 3V uit 1969 met drie handversnellingen (ik heb inmiddels begrepen dat dit niet veel voorkomt, omdat de meeste 3V's met voetschakeling zijn, klopt dit?)

Ik ga binnenkort even kijken bij de eigenaar. Volgens de eigenaar verkeerd de brommer technisch in een goede en betrouwbare staat, maar vroeg mij af of dit model van Sparta ook zo zijn bekende zwakke punten heeft waar ik op moet letten bij aankoop?

Groeten,

Freek

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

alle 3v's zijn handgeschakeld, 4v is voetWink

 

tja punten waar je op moet letten,

allereerst komen de papieren overeen met het voertuig, controleer framenummer op de brommer en op de papieren, denk je dat er aan geklooid is of overgezet? dan niet kopen.

vervolgens kijken voor een algehele indruk, kijk eerst even rond op internet naar foto's van vergelijkbare 3v's dan zie je al snel genoeg of er onderdelen missen.

ik kijk ook altijd naar de productiecode op de banden, is een band ouder dan 5 jaar, tja dan zie ik het als stukje transportrubber om hem mee thuis te krijgen om vevrolgens d ebanden te vernieuwen en de oude in de kliko te laten verdwijnen.

delen die vaak missen, chroomstrip achterkant kettingkast, witte achterplaat, gele plaat voorzijde. Het filter in het frame wil ook wel eens incompleet zijn, maar dat gaat enkel op voor modellen met 50/3 C NL blok, met aanzuiging via het frame.

delen die heel lastig zijn om aan te komen,

-schakeldeksel motor, is linkerdeksel van bovenaf gezien, haal het losse deksel even los om te kijken of de deksel heel is qua het kamertje rondom de de hevel, scheurtjes en kloeine missende stukjes metaal zijn reparabel maar wanneer door een losgeslagen ketting een groot gat te zien is achter het kleine deksel met Sachs er op dan ga ik al zakken met de prijs.

verder tja een technisch goed blok moet gemakkelijk starten en schakelen, voor het starten altijd even voelen of het blok nog koud is, warme motoren starten altijd makellijker.

Kijk dus eerst even goed rond naar wat er allemaal wel en niet op hoort, vervolgens nog eens goed kijken naar de staat van deze brommer en dat afwegen tegen de vraagprijs.

Mocht je een digitale foto hebben van de ze brommer kun je hem dan even plaatsen? dan kunnen we je hier alvast even helpen met het kijken.

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Hoi Maarten,

Bedankt voor je reactie met uitgebreide tips en info! Smile Ik heb nog even twee foto's uit de advertentie geplukt. Heb de foto's ook nog even bekeken met andere 3V's, maar volgens mij ziet hij er wel redelijk compleet uit. Het enige wat mij direct opvalt is dat hij geen bagagedrager heeft, of zijn deze destijds niet standaard geleverd? Wat de verkoper mij tot nu toe ook nog heeft aagegeven is dat de kilometerteller op het moment het niet meer doet. Volgens mij moet dit een niet al te lastig te maken zijn? Zijn de onderdelen als bijv. een kabel, het aandrijfmeganisme en VDO klokje etc. nog te verkrijgen?

Ben benieuwd wat jullie indruk is van de brommer op de foto's Laughing

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

zo te zien is het een combinatie van een model van 1969-70 en eentje van 71 en later, geen probleem op zich, maar is dus niet origineel qua combinatie motorbloktype en wielnaven en wat andere kleine details.

oogt netjes, kan allemaal goed werken hoor, ik heb zelf ook wat gecombineerde brommertjes gehad.

qua de kilometerteller, aandrijver is het moeilijkst te vinden, kabel makkelijk en teller hangt af van het model dat je wilt, 60mm tellers zijn vrij algemeen, maar je hebt verschillende uitvoeringen qua wijzerplaat. Controleer of de andrijver werkt door een lucifer ind e aandrijkver te steken wanneer je de kabel hebt verwijderd, draait deze rond wanneer het wiel draait dan werkt de aandrijver. 

Teller kun je controleren door dan even aan de kabel te draaien.

ik vermoed dat door de te grote bocht, de huidige kabel is veel te lang namelijk, de binnenkabel er aan een van de twee kanten uitschiet.

werkt de aandrijver niet dan moet je voor een goed passende rekenen op 15 a 20 euro, Kan lager wanneer je er eentje lichtjes aanpast.

witte achterplaat mist zo te zien, uitlaatbocht loopt niet helemaal jofel, dit is zo te zien een bochtje van een 72er, toen zate r een bocht op met 3 knikken bij een vierkante cilinder. Wanneer je deze afzaagt voor de derde knik past deze wel gewoon op deze cilinder.

de voetrem slaat erg hoog terug, waarschijnlijk was het er eentje zonder voetrem en is er geen blokkeerplaatje met stelbout gemonteerd bij het plaatsen van de voetrem.

De voetrem was overigens optioneel in 1969 en 1970.

bagagedrager was de eerste jaren ook optioneel maar werd later standaard, het type drager dat bij deze buddyseat uitvoering hoort is wat moeilijker om te vinden maar alsnog wel te doen.

 

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Hoi Maarten,

Dank voor de info! Als ik het zo hoor is dat wel een exemplaar waar aardig aan is gesleuteld... Wat mij betreft hoeft hij niet 100% origineel te zijn (ook al is dat wel leuker) als hij maar betrouwbaar is en niet verprutst. Ik moet er namelijk nog wel het een en ander over leren en wil er ook wel eens mee naar mijn werk kunnen rijden.

Wat de uitlaat betreft, heeft deze aanpassing van het nieuwere voorbochtje verder nog gevolgen voor pretraties en betrouwbaarheid van de brommer? En wat bereft de voetrem waarbij er geen blokkeerplaatje met stelbout is gemonteerd, heeft dat verder gevolgen voor de remprestaties?

Ik heb morgenmiddag met de verkoper afgesproken om de brommer te bekijken. Ik zal nog wel even precies aan hem navragen wat hij aan deze brommer heeft gedaan. Ik laat het nog wel even weten!Smile

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Ben vanmiddag bij de verkoper langs geweest om de brommer te bekijken. Heb hem aan de hand van de bovengenoemde tips bekeken, maar heb toch een beetje gemengde gevoelens over de brommer. Het blokje (wat overgiens inderdaad een 50/3 C NL is) liep na de derde keer aantrappen, en zover ik het kan beoordelen liep hij wel goed. Heb daarna een stukje proef gereden. Moet wel eerlijk bekennen dat ik nog niet zo veel ervaring heb met schakelbrommers, dus moest wel even een beetje wennen Wink. Het schakelen ging verder goed en redelijk soepel, alleen heb ik wel het idee dat hij soms nog wat speling had in de versnelling bij het schakelen, misschien een kwestie van afstellen? Remmen deed hij verder ook goed, alleen het omhoogstaande rempedaal vond ik wat minder prettig rijden en miste inderdaad het blokkeerplaatje met verstelbout. Het lakwerk is een mindere staat dan de foto doet vermoeden en er waren toch nog wel wat puntjes wat waar aan gedaan moet worden, o.a. kappote spaken in het achterwiel, het rempedaal dat iets wat te hoog staat en nog wat kosmetische dingen.

Kortom, hij liep verder wel goed naar mij idee, maar denk dat deze brommer toch niet helemaal is wat ik zoek. Het is een leuke brommer maar misschien beter geschikt is voor iemand die hem wat kan bij sleutelen en weer mooi kan maken. Ik kijk toch nog eventjes verder.



Over dit topic

Gestart 1 Augustus 2013 door FW91

Laatste reactie door FW91


Meest recente posts

koppeling mm540 jlo
Ben in het bezit van een spartamatic met een mm540 jlo blok. Ik ben...
20 Oktober | 19:57 uur door EricdeWit

Motorolie Spart Sport 1967
Nee, de ongedoopte olie die je kunt verkrijgen bij zowel de sparta...
20 Oktober | 19:27 uur door pjotr

MiriamSparta
Gecondoleerd en veel sterkte.
20 Oktober | 13:10 uur door Sparta Sport

Restauratie Sparta 3V 1975
Artikel 5.6.65  Regeling Voertuigen lid 2:  ...
20 Oktober | 00:58 uur door 45069

Kettingbreuk SpartaSport 3V
Ik zag bij Leertouwer een verbindingsschakel beginnend met 415. De...
19 Oktober | 11:05 uur door Gerrit64

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: