Modellenoverzicht

Heeft u foto's van een Sparta? Mail ons deze en we plaatsen ze in het overzicht! Zowel in nieuwstaat als gebruikte brommers zo "uit de strijd" zijn welkom om in dit overzicht getoond te worden. 

« Terug naar modellenoverzicht
Sparta Cross ILO V49 Prototype (Bromfiets) 1 Sparta Cross ILO V49 Prototype (Bromfiets) 2 Sparta Cross ILO V49 Prototype (Bromfiets) 3 Sparta Cross ILO V49 Prototype (Bromfiets) 4 Sparta Cross ILO V49 Prototype (Bromfiets) 5 Sparta Cross ILO V49 Prototype (Bromfiets) 6 Bromfiets Logo
  • Sparta Cross ILO V49 Prototype (Bromfiets) 1
  • Sparta Cross ILO V49 Prototype (Bromfiets) 2
  • Sparta Cross ILO V49 Prototype (Bromfiets) 3
  • Sparta Cross ILO V49 Prototype (Bromfiets) 4
  • Sparta Cross ILO V49 Prototype (Bromfiets) 5
  • Sparta Cross ILO V49 Prototype (Bromfiets) 6
  • Bromfiets Logo

Sparta Cross Prototype

Er zijn er maar weinig onderdelen uit de voorraad gepakt en heel veel specifiek gemaakt. De voorvork lijkt een standaard voorvork van een Sparta Sport van 1967, maar dan met de koplamporen van een Sparta SF50 of Automatic van '67 er aan. De koplamp en die chromen beugel er omheen zijn niet van een andere Sparta. Ook het voorspatbord is van andere vorm dan Sparta gebruikte. Wellicht dat dit een eenmalig gemaakt model is, of dat deze is ingekocht bij een ander merk. (zundapp?) Hetzelfde geldt voor het achterspatbord en de buddyseat. De voorspatbord stangetjes zijn wel weer origineel Sparta, ook het achterlicht en de witte plaat daaronder. 
Het formaat van de wielen is moeilijk in te schatten, ze lijken groter dan de standaard 19" maar dat kan gezichtsbedrog zijn van de foto. Dit vermoeden wordt groter omdat ze de standaard verlengt hebben. Maar dat kan ook gedaan zijn omdat de achterband een hoog noppenprofiel heeft. De naven zijn de normale Union naven die Sparta toen standaard gebruikte. De achterbrug lijkt ook een uit de productieserie te zijn, net als het ILO V49 motorblok. 
De tank líjkt op die van de Sport en Grand Sport maar is toch wel even anders, de vouw in het metaal aan de onderste rand van het witte vlak zit op een andere plaats dan normaal. Ook is de tankdop kleiner. Een leuk detail zijn de leren riempjes, de vraag blijft of daarmee de tank ook snel te demonteren is of dat deze enkel voor de sier zijn. 
De achterschokbrekers lijken eveneens op die van een Grand Sport maar zijn zo te zien een stuk langer. Het zou mooi zijn als deze ook beter dempen dan de normale schokbrekers van Sparta, met name voor een offroad model is dat niet onbelangrijk. De uitlaat constructie zo bovenlangs is op nog geen enkele andere Sparta gemaakt en maakt het uiterlijk nog sportiever. Het probleem hiermee is dat blok meeveert met de achterbrug. Daardoor moet de bevestiging voor de demper van onderaf komen. (chromen beugel naast de schokbreker). 
Het frame verder ziet er uit alsof het specifiek gemaakt is voor dit model, geen overeenkomsten. 
 
Met dank aan Blad Bromfiets voor de mooie foto's!
Type
Sparta Cross ILO V49 Prototype
Categorie
Exotische type's
Jaar
1968
Over de motor
Motor
ILO V49