Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » herbouwen sparta sport 4v

piet vetnippel
Citeer
Privébericht
Naar profiel
piet vetnippel

Eerder had ik omschreven de sloop van mijn Sparta 4v. Van de kleur groen is hij nu veranderd in rood/zilver/zwart. Alle delen werden gepoedercoat. Hierna begon het opbouwen.

 

Het is bij een Sachs 4v niet mogelijk om een 13 tands tandwiel te monteren. De ketting zal het schakeldeksel doen uitslijten en onherstelbaar beschadigen. Ik heb daar het volgende op gevonden (zie foto)

 

 

 

Een tussenstuk van alu, 2mm dik. De ontwikkelingskosten waren vrij hoog. Maar, al bestel ik er 100, dan kunnen die zo worden gesneden, voor weinig.

Totaal 2 tussenstukken maakt 4 mm breder, waardoor de ketting geheel vrijloopt van het schakeldeksel. De schakelas werd daardoor te kort. Dit heb ik opgelost met een cilindertapeind van een Yamaha Neos. Aan een kant heb ik 5mm draad gesneden zodat deze in de trekspie kon worden gedraaid.

 

Vervolgens heb ik elektronische ontsteking ingebouwd van Kokusan. Het vliegwiel is 90 gram lichter dan het Bosch vliegwiel waardoor de motor minder mooi stationair zou lopen. Hier heb ik het volgende op bedacht. Ik heb een ijzeren ring op maat laten snijden, verhit en op het vliegwiel gekrompen. Het Kokusanvliegwiel is nu 50 gram zwaarder dan het Bosch vliegwiel.

Afstellen was een ramp. Uiteindelijk liep de motor terwijl de pickup op 3 uur stond. Maar het was de moeite waard. Hij loopt heel mooi stationair.

Tenslotte, speciaal voor Wiel Slangen nog een paar foto´s van de beroemde vetnippels. Wordt vervolgd.

 

 

Sachsfreak
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Sachsfreak

Peet bedankt, weet nu waar ze zitten. Alleen die vreselijke Kreidler-wielen.

Om te huilen Tongue out. Moesten op de mijne zitten. Maar jou groen brommer ziet er schitterend uit.

Complimenten!!!!! Surprised

Groetjes van de Sachsfreak.

piet vetnippel
Citeer
Privébericht
Naar profiel
piet vetnippel

Eindresultaat.

Zie hier de herboren Sparta Sport 4v. Als je goed kijkt zie je een aantal details die anders zijn dan origineel., Zo is de kabelgoot verwijderd en daarvoor in de plaats zit de bobine/cdi.Daaraan vast zit de toeter (12v) Verder korte crancks, zodat in de bocht de trappers de grond niet meer raken. Achterveren zijn met 2 cm verlengd, waardoor het motorblok ook hoger komt en dus meer bodemvrijheid in de bocht.

Verder heb ik de nieuwe uiutlaatbocht iets moeten verbuigen omdat anders de uitlaat veel te laag kwam te zitten. 12v verlichting op Zundapp koplamp. Kan helaas geen halogeen in.

Cilinderinhoud is 55cm³. De gebruikelijke 12 mm carb. is gehandhaafd. Kettingwielverhouding: 13 voor, 30 achter. Rijdt perfect en vooral zuinig.

Dit was het en kijk naar de plaatjes. Gr. Piet Vetnippel.

 

 

 

 

IvoB
Citeer
Privébericht
Naar profiel
IvoB

Mooi!!

kuls
Citeer
Privébericht
Naar profiel
kuls

pffff is echt een plaatje geworden , mooie restauratie

grtjs

paul

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Ziet er mooi uit Peter! 

Wat voor band heb je voor zitten? 



Over dit topic

Gestart 6 Mei 2014 door piet vetnippel

Laatste reactie door jeffrey0112


Meest recente posts

Tank embleem l + r gd gh
Ik ben opzoek naar de tankemblemen van de sparta gh of gd
6 December | 20:04 uur door PA1PDJ

Onduidelijkheden over nieuwe website
Dat laatste zou toch wel moeten kunnen als het forum prettig...
30 November | 10:51 uur door swieberd

Snelheidsmeter
User henkp zei: Zoals Fien schrijft heeft ze de aandrijver...
20 November | 17:37 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Geert: ik heb van de week weer n ritje gemaakt op mn 3V en na een...
17 November | 12:03 uur door Ouwe Luuk

Welke olie in motorblok?
Om het forum te behoeden voor verdere vervuiling ga ik hier niet op in
17 November | 09:15 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: