Eerder had ik omschreven de sloop van mijn Sparta 4v. Van de kleur groen is hij nu veranderd in rood/zilver/zwart. Alle delen werden gepoedercoat. Hierna begon het opbouwen.
Het is bij een Sachs 4v niet mogelijk om een 13 tands tandwiel te monteren. De ketting zal het schakeldeksel doen uitslijten en onherstelbaar beschadigen. Ik heb daar het volgende op gevonden (zie foto)
Een tussenstuk van alu, 2mm dik. De ontwikkelingskosten waren vrij hoog. Maar, al bestel ik er 100, dan kunnen die zo worden gesneden, voor weinig.
Totaal 2 tussenstukken maakt 4 mm breder, waardoor de ketting geheel vrijloopt van het schakeldeksel. De schakelas werd daardoor te kort. Dit heb ik opgelost met een cilindertapeind van een Yamaha Neos. Aan een kant heb ik 5mm draad gesneden zodat deze in de trekspie kon worden gedraaid.
Vervolgens heb ik elektronische ontsteking ingebouwd van Kokusan. Het vliegwiel is 90 gram lichter dan het Bosch vliegwiel waardoor de motor minder mooi stationair zou lopen. Hier heb ik het volgende op bedacht. Ik heb een ijzeren ring op maat laten snijden, verhit en op het vliegwiel gekrompen. Het Kokusanvliegwiel is nu 50 gram zwaarder dan het Bosch vliegwiel.
Afstellen was een ramp. Uiteindelijk liep de motor terwijl de pickup op 3 uur stond. Maar het was de moeite waard. Hij loopt heel mooi stationair.
Tenslotte, speciaal voor Wiel Slangen nog een paar foto´s van de beroemde vetnippels. Wordt vervolgd.