Hallo ik ben Jan Alberts uit Haren (groningen) en vind nieuwe brommers niet zo mooi.....ik heb er gwn niks mee. De hobby begon in 2014 ik zocht een leuk brommertje om wat mee te touren. Ik vond een mobylette av 50L uit 1972 in de kleur oranje voor 110 euro. tot verbzing had die jonge 12 mobylettes staan. Hij zou hem starten maar het duurde best lang voordat hij liep, maar naar een tijdje kreeg hij toch praatjes. even een stukje gereden en toch maar mee genomen. had toen nog helemaal geen verstand van brommers laat staan van de motortjes. Hij liep niet stationair maar na wat stellen met de stationair schroef liep hij ook statinair. ik ging even een stukje rijden en stopte even maar toen sloeg hij weer uit.....wat nou bleek was dat het schroefdraad lam was en dat hij weer los trilde. Mijn vader dacht dat de zuigerveren af waren, en inderdaad ze waren ruim. ik heb ze toen bestelt bij leertouwer. het monteren is toen minder goed verlopen. ik starte hem en het motortje had helemaal geen kracht. na wat knooien en doen waren we de zo zat van dat we de kop en cilinder los haalden, wat bleek was dat de onderste zuigerveer tussen de inlaat poort was geklapt en dat er een scheur in de zuiger zat en in de cilinder. toen heb ik besloten om noooit maar dan ook nooit meer een mobylette te kopen. Dekop was trouwens ook lek en het lekte bij de uitlaat langs... inmiddels was het al weer zomer en toen gebeurde Het! (niet bij doordenken) ik was op kamp met school en mn moeder stuurde mij een berichtje waar in stond dat mijn vader een brommer had gekregen van een klant waar hij bezig was. ik vroeg wat voor merk en ze zei sparta, ik dacht vast weer zoon spartamet ding ofzo. maar nee het was een sparta sport 2V mijn droom brommer. een week later op een zaterdag hem maar eens opgehaald en inderdaad een 2v ruim 20 jaar in een schuur gestaan vol stof maar er zat nog wel benzine in de tank. wij thuis nieuwe benzine er in gedaan en aan proberen te trappen maar hij liep niet. het benzine liep bij de zuigerveren langs en de koppakking was een stukk schuurpapier. op dat moment had ik geen geld en de brommer verdween weer in de schuur. nadat ik een zelfbouw houtklover voor achter de trekker had verkocht kocht ik een nieuwe cilinder set en kop. en natuurlijk gaat er altijd wat mis, de bout om de kop vast te zetten brak af en natuurlijk net in de cilinder met een scroefendraaier is hij uitendelijk er weer uit gekomen. alles gemonteerd en een halve slag trappen en hij liep. nieuwe olie er in en kabels stellen van de koppeling en de versnelling en ik kon rijden. prachtig op zoon oldtimer! na volgens de teller 300 kilomter te hebben gereden(geloof er niks van) zag ik op marktplaats voor 100 euro een spartamatic tva lucky uit 1973 in topstaat! vorige week opgehaald en wat een prachtig brommertje. en wat een geweldige motortjes die sachs blokkies het loopt meteen een geouwhoer zoals met die mobylette blokjes. maar nu genoeg gelult hier een paar foto's
ik had ook nog een vraag: is het normaal dat de lucky binnen een paar seconden 45 rijdt en de 2v eerst een tijdje warm moet rijden en best wel langzaam optrekt en dan pas 40 loopt?
gr Jan Alberts
oja hoe moed ik die andere topics verwijderen