Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » Project: rode Sparta Sport 3V 1970

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Afgelopen dagen weer wat meters gemaakt met project: “rode Sparta Sport 3V 1970”. Nu de brommer compleet is en volledig gedemonteerd is wordt het tijd om de boel te laten poedercoaten, spuiten en verchromen. De meeste frame delen die rood moeten worden wil ik laten poedercoaten. Dat is toch het meest duurzaam en de resultaten zijn vaak bijna net zo mooi als natlakken. Overige delen zoals de schokbreker poten, kettingkast, koplamhuis, schanierstuk, remankers en de stepjes worden gespoten. Ik heb wel eens begrepen dat bij poedercoaten de poten van de schokbrekers kunnen krimpen door de hitte van de oven. Om het zekere voor het onzekere te nemen laat ik deze netjes wit spuiten, samen met de kettingkast zodat deze beide exact dezelfde kleur/soort lak hebben. Het schanierstuk heeft vanbinnen een rubberen buis waar de as doorheen steekt. Dat lijkt mij ook niet zo’n goede combinatie met een hete oven, dus ook maar spuiten.

Als eerst heb ik alle delen die rood moeten worden verzameld, schoon gemaakt en klaar gemaakt om te poedercoaten. Het achterspatbord het een klein scheurtje, deze heb ik door een vriend netjes licht laten lassen. Alle delen met schroefdraad heb ik voorzien van oude boutjes en moeren zodat deze niet dichtlopen tijden het coaten. Het framenummerplaatje heb ik van het frame gehaald door de popnageltjes uit te boren. Het B-nummer stickertje laat ik opnieuw maken. Daarnaast heb ik even voor mezelf goed inzichtelijk gemaakt welke delen afgedekt moeten worden. Zo moet bijvoorbeeld het balhoofd goed beschermd worden en conussen/lagerschaal niet mee gecoat worden.

Na wat rond geïnformeerd te hebben ben ik uiteindelijk bij King Stralen in Den Haag uit gekomen. Qua prijs waren ze niet de aller goedkoopste maar wel vergelijkbaar met veel andere partijen. Verder hoorde ik over het algemeen positieve ervaringen over dit bedrijf. Toen bleek dat ze op loopafstand van mij huis gevestigd bleken was de keuze snel gemaakt. Na een afspraak te hebben gemaakt ben ik gister langs gegaan om de onderdelen te brengen, afstemmen over afplakken en een geschikte RAL kleur rood te vinden die dicht bij de originele rode lak komt. Na a.d.h.v. stalen gecoat in verschillen rode RAL kleuren naast de onderdelen in daglicht te houden is uiteindelijk de keuze gevallen op RAL 3002 ofwel “karmijnrood”. Daarnaast heb ik er voor gekozen om de rode coating af te werken met blanke lak zodat er een mooie glans om komt.

Eenmaal twee uur thuis kreeg ik een telefoontje van de poedercoater. De onderdelen waren al netjes gestraald en klaar gemaakt om te worden gecoat. Er was alleen een probleempje: bij het stralen bleek het voorspatbord een grote gatenkaas dat met plamuur dicht gesmeerd was. Het voorspatbord was dus helaas niet in staat om gepoedercoat te worden. Een half uurtje later ben ik weer even langsgegaan om het spatbord te bekijken en op te halen en even af te stemmen hoe nu verder. Om het proces verder niet in de war te gooien hebben we ervoor gekozen de andere onderdelen gewoon verder te coaten. Dan kan ik in de tussentijd opzoek naar een ander spatbord zonder gaten die dan later alsnog op dezelfde wijze gecoat kan worden.

Vanmorgen ging opnieuw de telefoon. Weer de poedercoater aan de lijn maar dit keer om te vertellen dat alle onderdelen klaar waren en ‘s middags al opgehaald konden worden. Gister de onderdelen ingeleverd, vandaag al klaar! Eenmaal aangekomen hingen de onderdelen te glimmen aan het rek. Het zag er allemaal erg netjes uit. Dit is uiteindelijk het resultaat geworden:

Nu alleen nog opzoek naar een oplossing voor het voorspatbord. Lassen zal lastig worden gezien het metaal erg dun een aangevreten is. Een nieuwe zoeken zal de beste optie zijn. Mocht iemand toevallig nog een mooi voorspatbordje in de verkoop hebben hoor ik dat graag!

Groet, Freek

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

dat ziet er netjes uit, jammer van je spatbord , maar gewoon een ander zoeken .  succes

schreud
Citeer
Privébericht
Naar profiel
schreud

Hallo Freek,

Ziet er goed uit! Ik ben ook met zoiets bezig alleen die van mij is een GrandSport van 1970.

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Wow! Dat ziet er al echt top uit!! Hoop dat die van mij net zo mooi gaat worden! Innocent

schreud
Citeer
Privébericht
Naar profiel
schreud

Hoi Freek,

Hoe staat het met het rode sparta project ?

Mijn project vordert gestaag. Hier enkele foto's. Ben benieuwd hoe jouw brommer er nu uitziet.

Groetjes, Jaap

schreud
Citeer
Privébericht
Naar profiel
schreud

Zoals je ziet moeten er nog enkele verchroomde onderdelen binnenkomen. Gaat mooi worden!

Groetjes,

Jaap

Over dit topic

Gestart 29 Juli 2017 door FW91

Laatste reactie door Ouwe Luuk

Meest recente posts

Nieuwe website
Mail ontvangen,en het werkt.
22 Juni | 00:59 uur door henkp

Magura mb50
https://tomosmopedparts.nl/products/chokepal-chokeknop-tomos-a3-s1-...
16 Juni | 21:57 uur door 45069

3V rijdt, nu fijn stellen
Mooi dat je ecomax kunt kopen bij jou in de buurt Gerrit, wat t...
14 Juni | 16:24 uur door Ouwe Luuk

Kenteken Spartamatic
Nou dat zal niet meevallen, kun je deze niet gewoon laten keuren?...
10 Juni | 12:11 uur door Ouwe Luuk

Spartamatic
Ik ben op zoek naar een spartamatic frame plus kenteken of alleen...
9 Juni | 19:58 uur door Hjruiter

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: