Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » Restauratie Sparta GC50 uit 1959

SybrenV
Citeer
Privébericht
Naar profiel
SybrenV

Dag iedereen!

Ik ben Sybren Vanheeswyck, 20 jaar oud en ik studeer Elektro-mechanica klimatisering aan de PXL hogeschool in diepenbeek (Belgie dus :D).
Ik lees al een tijdje mee op het forum, maar nu ik wat serieuzer met mobylettes ben begonnen dacht ik dat het wel handig zou zijn als ik wat actiever was op het forum!
Mijn grote hobby buiten sleutelen is modelbouw...

Ik ben op mijn 13de begonnen met te sleutelen aan brommers, het begon allemaal met een Peugeot Fox, daarna een Honda Wallaroo en en Vespa Piaggio Bravo.
Tijdens al die jaren hebben mijn broer(ook op dit forum) en ik heel wat brommers en scooters gekocht en gesloopt. Zo konden we onze andere hobby's wat financieren...

Toen mijn broer begon met Mobylettes werd ik natuurlijk ook al snel gebeten door het virus! Oldtimers, dat was iets voor mij.. Nu heb ik 2 mobylettes, 2 berini's en een sparta GC50. 

Mobylette 40T

Mobylette 40T

 

Berini Vev

Een goede vriend van mij heeft ook een Sparta, namelijk het V3 model dat al jaren in de familie is. Nu de koppeling op was hebben we samen heel het blok uitelkaar gehaald en gereviseerd, veel van geleerd! Ik vond het zo een mooie modellen dus ben ik ook maar gaan zoeken achter een sparta. Aangezien in ik Belgie woon zijn de modellen hier schaars(er). Toen kwam een oude sparta tegen, in de buurt en voor 150 euro(vind ik een goede prijs, wat denken jullie?). Via jullie hulp op dit forum kon ik het framenummer vinden en het model type. Onderstaande foto's is dus een GC50 Sparta met bouwjaar 1959.

Helaas zijn er wat missende deeltjes, deze zal ik in het mate van mogelijk vervangen door originelen of universelen onderdelen. Aangezien dat ik meer voor het rijden als voor de "show" ben is het nodig dat deze brommer functioneel is, en motorisch inorde!

Ondertussen heb ik de brommer deels gedemonteerd. De achterband vervangen(moeilijke kwestie!) en een voorremkabel is al inorde gemaakt. Gaskabel, choke en schakelkabel zal op termijn ook vervangen worden (als ik nog eens in de buurt ben van de brommerboer :)). Ook heb ik de brommer ondertussen kunnen starten, nieuwe bougie en bougiedop, wat verse benzine en het poesje ronkt weer gelijk nieuw. Wat ik wel nog moet uitzoeken is hoe ik kan zorgen dat de carburateur stopt met lekken, de vlotter lijkt niet hoog genoeg te komen waardoor de naald de benzine toevoer niet afsluit.

Olie heb ik ondertussen al laten aflopen, ben wel nog opzoek naar de juiste minerale SAE(30 denk ik?) olie aangezien deze niet zo snel vind...

Nog wat sfeer fototjes:

Brommer bij aankoop

 

JLO G50

Iemand heeft hier leuk met de plamuur zitten spelen!

 

Framenummer:

Groetjes Sybren

sparta_333
Citeer
Privébericht
Naar profiel
sparta_333

Hoi Sybren,nogmaals welkom. Wat de olie betreft heb je idd SAE 30 mineraal olie nodig..deze kan je ook bij oldtimerdelen.nl bestellen. Wat uw kabels betreft kan ik jou ook een bromfietskabelset van cable-shop.nl aanbevelen. In deze set zitten alle kabels en vijsjes die je maar kunt denken en je hebt zoveel dat je direct kabeltjes in voorraad liggen hebt.

Wat een zonde van die plamuur zeg. Wss is jou model een GC50 tour geweest waar men de tank van een GE 50 heeft zitten op boetseren..in elke geval veel succes met het opknappen.

SybrenV
Citeer
Privébericht
Naar profiel
SybrenV

Nogmaals dankje! :p

Ik ga zien wat ik doe. Er zou een automaterialezaak in de buurt moeten zijn waardat ze de SAE30 verkopen, ik ga daar morgen eens vragen voor een prijs. Moesten ze alleen 5 of 10 liter hebben bestel ik ze van oldtimerdelen.

Die tip van cable shop is goed, maar helaas moet ik 14 euro verzendingskosten betalen, dat zou een totaal bedrag van 31 euro betekenen! Vind ik toch veel hoor, voor 31 euro heb ik bij de brommerzaak in de buurt hetzelfde als het niet meer is Innocent.  Toch bedankt!

Ja nu je het zegt! Een gc50 tour lijkt het inderdaad te zijn, aan de ene kant vind ik het duo zadel (als het zo noemt) wel pakke mooier... Dus ik weet niet wat ik ga doen later, de plamuur helemaal weg doen en dan kijken of het tankje er nog mooi oppast, of terug plamuren (liever niet want dat barst natuurlijk), of iets aan het frame bijlassen en wegwerken (natuurlijk ook niet zo een goede oplossing)... We zullen zien hoe het staat als ik zover ben Laughing

Groeten

SybrenV
Citeer
Privébericht
Naar profiel
SybrenV

Hola, foutje in mijn eerste bericht, "Mobylettes" moet natuurlijk "Sparta" zijn!

 

Krijg trouwens een dikke foutmelding wanneer ik mijn bericht wil bewerken...

sparta_333
Citeer
Privébericht
Naar profiel
sparta_333

Idd het bewerken van een reeds geplaatst bericht lijkt niet meer te lukkenFrown 

Ja wat die kabels betreft zijn de verzendingskosten wel duur voor zo 1 setje. Toen ik bestelde heb ik even rondgevraagd bij vrienden met brommertjes en zodoende heb ik er een aantal en nog wat rubbertjes en prulletjes besteld waardoor de prijs van zo een set serieus meeviel, nouja bij oldtimerdelen hebben ze die trouwens ookWink

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

spartaspartasparta



Over dit topic

Gestart 28 Mei 2014 door SybrenV

Laatste reactie door pjotr


Meest recente posts

Geen brandstof SpartaMatic AV
Zal nog eens een andere bougie proberen, vwb de carburateur, die is...
1 December | 21:48 uur door SPABO

gezocht rubber tussen blokje en eind ketingkast
Hoi Ties, ze staan nu beiden op marktplaats! Succes! Groet Ronald
28 November | 19:47 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3V sport 1977 met kenteken te koop
Ik heb een rode Sparta 3V sport uit 1977 te koop. Loopt netjes, er...
27 November | 12:15 uur door Lowenthal

sparta broommers gezocht
Hoi Michiel, Ik heb een Sparta sport 3V uit1977 die ik wil...
27 November | 12:06 uur door Lowenthal

Vervangen handschakelhandvat
Dat zal wellicht met het stellen der kabels op te lossen zijn?
27 November | 01:52 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: