Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » Restauratie Sparta GC50 uit 1959

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Hoi Sybren, op de vorige pagina een foto van 2 sparta koplampen. De rechtse koplamp is er één  die orgineel op een sparta GC zit. In deze koplamp zit een VDO km. teller met een diameter van 48 mm. De linker koplamp werd gebruikt bij latere modellen van sparta (SA. SE, SC) vanaf 1963 tot ik denk 1967. Hierin zit een km. teller met een diameter van 60 mm en deze kom je op beurzen of b.v. marktplaats nog wel regelmatig tegen. Deze koplamp zou je voor jou sparta ook goed kunnen gebruiken. Je kan dan ook nog kiezen voor een sparta km. teller met een witte wijzerplaat i.p.v. zwart.

SybrenV
Citeer
Privébericht
Naar profiel
SybrenV

Hey Pjotr, dankje voor de info! Dan zal ik eens opzoek gaan op marktplaats enzo... Waarom waren er eigenlijk km tellers met een zwarte en een witte wijzerplaat? Is de ene imitatie of was het gewoon om ze beter te laten passen kwa kleuren met de brommer?

Enkele dagen geleden ook eens kunnen rijden, en toch al wat problemen gespot Undecided. Het optrekken gaat vrij snel, alleen heb ik het gevoel dat er een 'tik' in hoge toeren zit, maar dat kan ook een losse schroef ofzo aan het frame zijn, dat moet ik eens goed onderzoeken...

In de carburator zit normaal een uitstulping dat het verdraaien van de gasschuif tegen werkt, helaas is deze nergens meer te voelen/zien.. Dus waarschijnlijk is deze met het rijden dan gewoon weggeschuurd? Betekend dit een nieuwe carburator kopen of zijn er truckjes om dit op te lossen?

Ook is de carterpakking zo lek als een zeef ter hoogte van het cilinderhemd... Dit betekend dus dat heel het blok uit elkaar moet Cry... Iemand nog tips voor mij, om dit zo vlot mogelijk te laten verlopen? Ook zal ik de keerringen maar vervangen zeker... Eens ik in het blok ben ga ik checken op lagerpeling, de koppelingsschijven en de de piano snaar... Hopelijk zijn deze een beetje inorde :O

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Hoi Sybren, wel een erg late reactie van mijn kant maar ik lees je bericht nu voor het eerst.Hoever ben je inmiddels gevorderd?  Nieuwe keringen zou ik zekers monteren, krukaslagers zou ik zelf ook vervangen.

Denk er wel aan dat je ongedoopte olie gebruikt!

 

Gr. peter

SybrenV
Citeer
Privébericht
Naar profiel
SybrenV

Hey Peter! Geen probleem hoor Laughing

Ondertussen is er al heel wat veranderd. Het blokje heb ik uit elkaar gehaald en heb ik helemaal gekuist... Nu bleek dat de vorige olie en het koppelingsslijtsel zich vast had gezet en een dikke "plastiek" had gevormd, waardoor er verschillende lagers vast zaten! Ik heb ook een keerring van de trapas aan de buitenkant van het blok vervangen aangezien dat hier echt olie uit drupte(en mijn vader gek werd van de olie op de tegels!)... Gek genoeg was dit niet het geval aan de andere kant, dus laat ik deze voorlopig zo... De piano snaar leek mij nog oke...

Nu, ik denk dat veel mensen mij zot gaan noemen, maar de lagers en de keerringen heb ik niet vervangen, terwijl er toch heel wat speling op de krukas zit... De reden is simpel, aangezien ik dit nog nooit heb gedaan en me dit een moeilijke klus lijkt ga ik wachten tot het winter is... Dan heb ik genoeg tijd om dit van de eerste keer fatsoenlijk te doen. Ook ben ik nog niet van plan om echt te gaan rijden met deze brommer, hooguit eens testen in de straat...

De elektra heb ik helemaal aangesloten. Voorlamp en achterlamp werken. De achterlamp is zo een immitatie hella van Oldtimerdelen... Deze moet ik nog passend maken door het metale frametje een beetje te buigen zodat de buiterand van het plastieke deel tegen het achterspatbord past.. Dat moet ik nog zien hoe ik dit ga doen...

Ondertussen heb ik ook heel wat onderdelen gekocht bij jmbp.. Een nieuwe brede kenda achterband van 2.5*19 inch, voorop komt er een Jaguar NOS 2.25*19inch band (had de brommerwinkel in aanbieding...). Een elleboogje voor op de bing carburateur, en 2 nieuwe achterveringen van 310mm (zo van die sportvering zoals je vaak op een tomos ziet). Eigenlijk was ik eerst vanplan om de originele schokdempers te gebruiken, maar het vinden van de rubbers was precies moeilijk... Ook wist ik niet meer of het wel slim was om deze te gebruiken omdat deze precies nogal hard zijn(lees vastgeroestInnocent) en de chrome loslaat, en het comfort wilt ook wat ... En de nieuwe vering kost maar 20 euro voor 2...


Nu heb ik laats wel een stom ongelukje gehad, ik kon mezelf wel slaan... tijdens het testen liep de bougie kabel in een lus met de trapper, en met trappen heb ik deze uit de ontstekingsspoel getrokken Cry. Nu weet ik niet op deze nog te repareren is, solderen kan ik wel goed en heb laatst zelf ontstekingsspoelen gewikkeld voor mijn mobylette, maar omdat hier zo een dikke isolatie omzit.. Iemand hier ervaring mee? Een nieuwe kopen is ook een optie, maar ik probeer het liever eerst te repareren...

Ik zal binnekort eens wat foto's uploaden!

Groetjes Sybren

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Hoi Sybren, het vervangen van lagers valt best mee hoor, als je de beide carter helften van elkaar af hebt gehaald, deze of op een electrische kookplaat of in de oven leggenen dan zodanig verwarmen dat het alumium uitzet en de lagers er uit vallen (wel eerst de keringen verwijderen) Mochten ze er na geruime tijd verwarmen nog niet uitvallen dan kun je met de carterhelft even op een houten plaat slaan ,dan komen ze meestal wel los (wel een ovenhandschoen gebruiken) Keringen zou ik allemaal vervangen,deze worden bij een stilstaand blok hard en dichten dan vaak niet meer af, zoveel kosten ze niet en dan kun je ook weer jaren voor uit. Heb zelf geen ervaring met ontstekingsspoelen maar proberen kun je het altijd. Mocht het niet lukken kun je dan nog wel uitzien naar een andere. Ben benieuwd naar de foto's!

Groeten Peter.

SybrenV
Citeer
Privébericht
Naar profiel
SybrenV

Oh bedankt voor de uitleg! Ik ga het allemaal eens bekijken! Waar raad je me aan om de onderdelen te kopen? Ook oldtimerdelen.nl?

En op dit moment ziet hij er zo uit... Niet echt een goede foto, maar ik zal er nog wel wat maken binnekort... Kwa verf is er nog zo goed als niks veranderd, wel ben ik nu bezig met de de chrome velgen terug op te poetsen... Daar zal ik ook een foto van maken binnekort Laughing



Over dit topic

Gestart 28 Mei 2014 door SybrenV

Laatste reactie door pjotr


Meest recente posts

Onduidelijkheden over nieuwe website
Dat laatste zou toch wel moeten kunnen als het forum prettig...
30 November | 10:51 uur door swieberd

Snelheidsmeter
User henkp zei: Zoals Fien schrijft heeft ze de aandrijver...
20 November | 17:37 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Geert: ik heb van de week weer n ritje gemaakt op mn 3V en na een...
17 November | 12:03 uur door Ouwe Luuk

Welke olie in motorblok?
Om het forum te behoeden voor verdere vervuiling ga ik hier niet op in
17 November | 09:15 uur door Ouwe Luuk

Achterbrug Sparta 3v
27 Oktober | 09:40 uur door Lecson

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: