Hey Peter! Geen probleem hoor
Ondertussen is er al heel wat veranderd. Het blokje heb ik uit elkaar gehaald en heb ik helemaal gekuist... Nu bleek dat de vorige olie en het koppelingsslijtsel zich vast had gezet en een dikke "plastiek" had gevormd, waardoor er verschillende lagers vast zaten! Ik heb ook een keerring van de trapas aan de buitenkant van het blok vervangen aangezien dat hier echt olie uit drupte(en mijn vader gek werd van de olie op de tegels!)... Gek genoeg was dit niet het geval aan de andere kant, dus laat ik deze voorlopig zo... De piano snaar leek mij nog oke...
Nu, ik denk dat veel mensen mij zot gaan noemen, maar de lagers en de keerringen heb ik niet vervangen, terwijl er toch heel wat speling op de krukas zit... De reden is simpel, aangezien ik dit nog nooit heb gedaan en me dit een moeilijke klus lijkt ga ik wachten tot het winter is... Dan heb ik genoeg tijd om dit van de eerste keer fatsoenlijk te doen. Ook ben ik nog niet van plan om echt te gaan rijden met deze brommer, hooguit eens testen in de straat...
De elektra heb ik helemaal aangesloten. Voorlamp en achterlamp werken. De achterlamp is zo een immitatie hella van Oldtimerdelen... Deze moet ik nog passend maken door het metale frametje een beetje te buigen zodat de buiterand van het plastieke deel tegen het achterspatbord past.. Dat moet ik nog zien hoe ik dit ga doen...
Ondertussen heb ik ook heel wat onderdelen gekocht bij jmbp.. Een nieuwe brede kenda achterband van 2.5*19 inch, voorop komt er een Jaguar NOS 2.25*19inch band (had de brommerwinkel in aanbieding...). Een elleboogje voor op de bing carburateur, en 2 nieuwe achterveringen van 310mm (zo van die sportvering zoals je vaak op een tomos ziet). Eigenlijk was ik eerst vanplan om de originele schokdempers te gebruiken, maar het vinden van de rubbers was precies moeilijk... Ook wist ik niet meer of het wel slim was om deze te gebruiken omdat deze precies nogal hard zijn(lees vastgeroest) en de chrome loslaat, en het comfort wilt ook wat ... En de nieuwe vering kost maar 20 euro voor 2...
Nu heb ik laats wel een stom ongelukje gehad, ik kon mezelf wel slaan... tijdens het testen liep de bougie kabel in een lus met de trapper, en met trappen heb ik deze uit de ontstekingsspoel getrokken . Nu weet ik niet op deze nog te repareren is, solderen kan ik wel goed en heb laatst zelf ontstekingsspoelen gewikkeld voor mijn mobylette, maar omdat hier zo een dikke isolatie omzit.. Iemand hier ervaring mee? Een nieuwe kopen is ook een optie, maar ik probeer het liever eerst te repareren...
Ik zal binnekort eens wat foto's uploaden!
Groetjes Sybren