Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » sparta funny restauratie

jannie2001
Citeer
Privébericht
Naar profiel
jannie2001

goedenavond spartanen!!!!

Na een sparta sport 2v en een lucky te hebben bemachtigt werd het ook tijd voor een echte funny!!!!!!!!!!! ik zag er 1tje op internet staan en er stond bij loop of sloop restauratie project dus... voor 50 euro mocht ik hem ophalen. gaskabel was geknapt en er zitten deuken in het spatbord. ook de handvaten zijn niet orgineel. thuis wat benzine op de kop gegooid en na 5 jaar stil hebben gestaan liep hij eventjes. ik blij natuurlijk dat ik weer geen rommel had gekocht hahah. een dag erna heb ik het bloke er onder weg gehaald. zaterdag heb ik even een motorsteuntje gemaakt zodat ik beter aan het blok kan werken en in de toekomst op kan laten lopen. komt nog een tankje en gashandle op maar dat komt later. eerst de cilinder straen op school en spuiten met hittebestendige verf. ik ben van plan om hem zelf te gaan spuiten met 2 lak en als dat ged lukt wil ik dat ook voor anderen gaan doen.  op dit topic zal ik steeds laten zien hoe het met dit klein maar toch leuke(funny) vorderdt. maar  u genoeg gelut hier een paar foto's.

jannie2001
Citeer
Privébericht
Naar profiel
jannie2001

Dit  is het motorsteuntje die ik even snel inelkaar heb gezet :)

Voor iemand van 13 vind ik de las goedgelukt ahahah

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

Qua het werken aan dit blok; ik zet hem zelf altijd op zijn kop met ophangoog vast in de bankschroef. Wel tussen twee koperen bekken. Dan kun je mooi de carterbouten lossen en al kloppend met een nylon hamer de carterhelften lossen.

Qua het testen van een automaat als de 504 adviseer ik toch echt om dit onder een brommer te doen. Vrij lopen kunnen ze altijd.

Het is van belang dat je bepaalt na revisie of de automatische koppeling goed genoeg en op tijd aangrijpt. Hij moet vanaf vrij lopend stationair zonder het achterwiel mee te willen nemen met een dot gas meteen grijpen en de neiging hebben om de brommer van zijn bok af te rijden. Ik hou altijd simpelweg even een hand op de bagagedrager en test dit dan door gewoon wat gas te geven.

Oftewel eerst starten, warm laten draaien stationair, wiel aan de grond en kijken of de koppeling mooi vrij loopt, vervolgens de afboktest. Een kopeling die niet mooi vrij komt laat de motor afslaan bij stilstaand stationair draaien, oftewel erg irritant bij het wachten voor een stoplicht.

Het kan bij een automatische plaatkoppeling al schelen qua aangrijpen wanneer je de vrije ruimte met 0,10mm vergroot of verkleint. Shimmen doe je tussen de afgeronde grote plaat achter de moer op de koppeling en het eerste stalen lamel. Shims met binnendiameter 25mm heb je nodig.

Erg belangrijk bij deze koppeling is dat de stalen lamellen goed over de naaf heen kunnen bewegen. Loop na demontage na of deze niet zijn ingeslagen in de naaf.

jannie2001
Citeer
Privébericht
Naar profiel
jannie2001

ja dat zou ook kunnen inderdaad. ik ben zelf niet van plan om het blokje uitelkaar te halen. maar de koppelings kabel is doorgeknipt en om die er weer aan te maken zou het bloke wel uitelkaar moeten. kan ik de koppeling stellen met de stel schroef bovenop? gr jan alberts

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

Nope, schroef bovenop is de stift waar de hevel van de koppeling vervolgens weer op zit. Stellen en vervangen van de kabel doe je door deksel er af te halen (brommer eerst even schuin naar rechts hangen anders loopt de olie er uit). Vevrolgens zul je zien dat er een lange stift loopt met een stalen bus, een hevel waar de kabel in haakt en vervolgens een veer die in het carter gehaakt zit. Haak eerst het oog van de veer los, draai dan de lange stift los. Anders springt de veer weg wanneer je de stift er uit trekt. Let op dat je stukje voor stukje de stift er uit trekt en dan onderdeel voor onderdeel wegneemt.

Verdere afstelling kun je vinden in de reparatiehandleiding. Stelbout in hevel even goed afstellen. Deze bepaalt tegelijk ook de mate waarin het koppelingspakket kan uitveren bij aangrijpen. Oftewel lees dat stukje van de handleiding even aandachtig. Mijn ervaring is dat 9 van de 10 Sachs 504/505 koppelingen niet worden bijgesteld om eventuele slijtage te ondervangen.

Bedenk wel dat je of de nippel van de kabel moet oversolderen of even de juiste kabel moet bemachtigen. Het is namelijk een speciale nippel. (hevel aanpassen voor een andere maat ton kan ook)

Kabels met originele nippel bestel ik zelf altijd in Duitsland en heb er altijd wel een paar op voorraad.

jannie2001
Citeer
Privébericht
Naar profiel
jannie2001

vamiddag heb ik de deuken in het spatbord hersteld. eersst heb ik het spatbord uitgedeukt en daarna voorzien van een dunne plamuurlaag voor de afwerking. Het is nog niet helemaal glad maar dat kwam omdat de schuurmachine het begaf......



Over dit topic

Gestart 10 April 2016 door jannie2001

Laatste reactie door 45069


Meest recente posts

Tank embleem l + r gd gh
De tankemblemen waren ook nogal breekbaar en sneuvelden nog weleens...
8 December | 23:03 uur door Ouwe Luuk

Onduidelijkheden over nieuwe website
Dat laatste zou toch wel moeten kunnen als het forum prettig...
30 November | 10:51 uur door swieberd

Snelheidsmeter
User henkp zei: Zoals Fien schrijft heeft ze de aandrijver...
20 November | 17:37 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Geert: ik heb van de week weer n ritje gemaakt op mn 3V en na een...
17 November | 12:03 uur door Ouwe Luuk

Welke olie in motorblok?
Om het forum te behoeden voor verdere vervuiling ga ik hier niet op in
17 November | 09:15 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: