Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » Sparta Sport 3V (1974) Restauratieverslag

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Kijk even bij t topic geen goedkeurnummer sticker. Ik zou m gewoon zo  in zn geheel aanbieden voor de keuring. Blok origineel? Goedkeur nummer ingeslagen? Ziet er verder origineel uit dus krijg je wel n kenteken denk ik. Succes

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Het laatst bekende framenummer uit 1974 is 404061. Dus helaas is er voor deze bromfiets niet achter deze gegevens te komen.

Robbert_K
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Robbert_K

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik dan toch begonnen aan mijn Sparta! Afgelopen jaar (2019) ben ik nog langs gegaan bij de RDW om het identiteit onderzoek uit laten voeren. Ik heb toen een soort slotje met een ingeslagen nummer om een stang van het frame gekregen, hiermee kunnen ze (i.c.m. frame- en motornummer) na de restauratie zien dat het nog steeds om dezelfde brommer gaat.

Nouja, nu heb ik eindelijk tijd om aan de Sparta te beginnen. Als eerste heb ik alle bedieningskabels losgemaakt en gemarkeerd opzij gelegd. Daarna wilde ik het motorblok uit het frame halen, dit was (voor mij) nogal veel kijken en zoeken voordat ik de juiste werkwijze ontdekt had. Elk type brommer heeft toch weer een heel eigen stappenplan om dingen te demonteren en weer te monteren, ook al zijn er veel overeenkomsten.

Dus: uitlaat verwijderd, ketting losgemaakt en verwijderd, het achterwiel er uit om de kettingkast te demonteren... Toen kon ik gemakkelijk bij de achterste 2 ophangbouten van het motorblok komen. Niet veel later lag het blok op m'n werkbank.

Een aantal dingen die mij dusver opgevallen zijn:

- De voorvork + voorwiel lijken scheef te staan, evenals de rechter crank, dit duidt op een valpartij.

- Het zadel lijkt mij te verroest om nog te hergebruiken. Willen jullie hier ook nog een mening over geven na de foto bekeken te hebben?

Heeft iemand nog een buddyseat liggen die ik voor een leuk prijsje mag overnemen? Smile

Hieronder de foto's van vandaag...

remijanssen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
remijanssen

Die buddyseat ziet er niet best uit al is het lastig oordelen van alleen de foto. Het beste kan je denk ik even een te koop gevraagd advertentie zetten op marktplaats, zo heb ik de laaste tijd een aantal vrij zeldzame onderdelen opescharreld. Houd ons op de hoogte van je restauratie in elk geval, altijd leuk om te zien!

Robbert_K
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Robbert_K

Na een lange radiostile ben ik weer terug om wat updates over mijn project te delen!

Ondertussen ben ik een heel eind opgeschoten, en daarom zal ik verschillende posts maken om het allemaal overzichtelijk te houden.

Veel kijk/leesplezier en laat het me weten als je een goede tip of advies hebt!

Mei - Juli 2020

Ik heb de hele brommer uit elkaar gehaald, de framedelen liggen klaar om naar de spuiterij te gaan. Hier worden ze ontlakt en voorzien van een 2-laags poedercoating.

Na verschillende foto's van Sparta's bekeken te hebben, wilde ik de mijne graag donkergroen gespoten hebben. Het was lastig om de juiste RAL kleur te bepalen, maar ik ben uitgekomen op RAL 6001 "Smaragdgroen". De kleinere partij onderelen (laatste foto) laat ik zwart spuiten (RAL 9005 "Gitzwart").

Helaas zijn de ondelen iets te lichtgroen terug gekomen van de spuiterij, maar dat ligt denk ik aan mijzelf. Een kleur kiezen op een beelscherm kan ook wel eens mis gaan! Ondertussen ben ik aan de kleur gewend en vind ik hem zelf erg mooi, maar dat zien jullie in een latere update.

Te verchromen onderdelen naar Tolenaar in Rotterdam gebracht. Helaas was ik hier wat dopmoeren vergeten, die heb ik later nog per post gestuurd.

Tijdens het wachten op de onderdelen heb ik de wielnaven opgepoetst.

Robbert_K
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Robbert_K

Oktober 2020

Na een tijdje wachten heb ik de nieuw verchroomde onderdelen opgehaald bij Tolenaar!

Ik heb geen foto's gemaakt van alles bij elkaar (achteraf zonde, maar ach...), maar ik heb wel een foto van een tankschildje. Je zal me moeten geloven dat de rest van de chroom onderdelen in de zelfde kwaliteit opgeleverd is. Wink

Hierna ben ik gelijk met mijn mooie chromen velgen en gepoetste naven naar Vlechtservice Utrecht gegaan om nieuwe spaken te laten zetten. Mij werd aangeboden om ook de banden te monteren voor een kleine vergoeding, daar zei ik geen nee tegen. Bij Vlechtservice Utrecht werd ik geholpen door zeer vriendelijk en behulpzaam personeel. Gelukkig hadden zij het zelfs in de coronatijd nog lekker druk!

Over dit topic

Gestart 30 Oktober 2019 door Robbert_K

Laatste reactie door Ouwe Luuk

Meest recente posts

Nieuwe website
Mail ontvangen,en het werkt.
22 Juni | 00:59 uur door henkp

Magura mb50
https://tomosmopedparts.nl/products/chokepal-chokeknop-tomos-a3-s1-...
16 Juni | 21:57 uur door 45069

3V rijdt, nu fijn stellen
Mooi dat je ecomax kunt kopen bij jou in de buurt Gerrit, wat t...
14 Juni | 16:24 uur door Ouwe Luuk

Kenteken Spartamatic
Nou dat zal niet meevallen, kun je deze niet gewoon laten keuren?...
10 Juni | 12:11 uur door Ouwe Luuk

Spartamatic
Ik ben op zoek naar een spartamatic frame plus kenteken of alleen...
9 Juni | 19:58 uur door Hjruiter

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: