Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » Sparta sport 4v

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Electronicasmurf schrijft:
Over mezelf: ik ben Stephan(17) en wil naast de puch maxi met een 2 speed autoshift blok:)(nu ook een handschakel maxi 2speed puch) ook sparta gaan rijden. Dit ook omdat mijn opa op een sport 2v heeft gereden en daar hoor je dan natuurlijk verhalen over dus wil je het zelf ook ervaren.

 Ik ga proberen om het zoveel mogelijk te updaten, maar er is ook nog zoiets als school:(

zo eindelijk begonnen met restaureren nadat de brommer 2 maanden geleden is opgehaald.

 Frame staat deels is de afbijt,(wel goede lak die originele, ik krijg het er slecht af)

De bedoeling:

Eerst gaat alles in de afbijt, daarna worden de restjes en de (onder de verflaag verborgen)roest eraf gestraald, dan wordt de hele brommer voorzien van een op kleur gemengde verflaag en blanke lak, en daarna goed uitharden zodat het weer 40 jaar meekan.

 Fotows!

Achterbrug na de afbijt:



Blokophanging in de afbijt:



Mooie velletjes die ontstaan bij het eraf schrapen met een plamuurmes:

 Zo dat was het dan voor nu vanaf aanstaande zaterdag iedere zaterdag een update(hoop ik)

Gisteren een carburateur gevonden voor 1 euro(had nog een zooitje puch spul o.a. nieuwe velgen en was totaal 40 euro kwijt) met een in nieuwstaat verkerende vlotter, Zodat nu de benzine kraan hopelijk open kan blijven staan.

 Ook een complete ontsteking met remlichtspoel, dus werkt dat ook zometeen.

Dan zijn nu alle ingrediënten voor het gereviceerde blokje compleet.

 Update 12/09/10

Gisteren frame delen gestraald en in de zinkspray gezet tegen de roest.

Achterbrug vers gestraald.

gestraalde delen In de zinkspray.

Hoe de roest Onder de verf tekeer is gegaan. Dit schijnt te komen door het hoge koolstof gehalte waardoor het staal makkelijker te persen was.

Nog meer roest plekken.

Frame bijna 100% verf vrij.

 Ik vond het stralen erg lang duren, voordat alle verf plekjes wegwaren, en alle Hoekjes en gaatjes gestraald waren.. pff.

Over 14 dagen mag ik alles met de hand gaan schuren, en dan kan de grondverf erop en die week daarop de 2componenten lak.

Update: 27/09/10

Hmm vorige keer geschreven dat alles in de grondverf zou staan maar dat stralen duurt toch ff wat langer:s.

 What happend last weekend:

Een aantal kleinere onderdelen gestraald, en het slot eruit geramd(zeer goede anti diefstal zeg zo´n slot is er met een schroevendraaier uit te duwen(stevig duwen dan)

foto´s:


 frame gestraald.

 Onderdelen in zink spray.


Vanaf een andere kant


 Frame

 roest weg gestraald in frame, uitloop gaatje zat verstopt, vandaar de roest.



Rara waaraan hangt de koplamp??

juist ja, aan een gat dat de voorpoot erin gemaakt heeft.

Update: 02-10-10

Koplamp probleem is ook opgelost, Maarten heeft nog een behuizing liggen, met een klein deukje, maar aangezien het spuiten/stralen bij een plaatwerker begeurd zal dat vastwel goedkomen.

Gisteren niet zo heel veel vooruitgang geboekt,

Tank gestraald en erachter gekomen dat een van de 2 achterschokdempers niet goed meer is. Bij de ene schuift het bovenste deel er zo in, en bij de andere moet er wat kracht gebruikt worden. Dat wordt 2 nieuwe bussen draaien, of er moet aanstaande zaterdag wat moois te vinden zijn.(en de oude moeten er maar uitwillen) Alle rode delen zijn nu gestraald, kettingkast, koplamp2, en spatborden moeten nog. De spatborden mocht ik nog niet stralen omdat de verf nog gemengd moet worden. Verf is van standox, en het rode heet: rouge Mack:huh:

Foto's:

voor:


Na:




Zo, mooie datum voor een update: 10-10-10

Gisteren naar de onderdelen dag geweest in lunteren, daarna via Rotterdam terug naar Hoofddorp. In lunteren een cranck rechts( het was cranckendag dusja dan maar een meenemen;) ) en een "Voorvork, kroon, met slotsteun" gekocht.

We waren toch al onderweg dus dan gelijk maar langs oldtimer delen. Hier een verstelbare cranck, spietjes, pedalen, vlotterbak pakkingen(zijn achteraf te groot, maar daar komt vast ook wel een goed doel voor), en blokrubbers gescoord.(en voor de puch een wel passende vlotterbak pakking en een schakelbitje)

Foto van de laatste aanwinst:



Update 7/11/10

Zo, 2 updates in 1 eigenlijk want het lijk mij mooi om het verschil te kunnen zien.

2 weken geleden:

Alles geschuurd en klaar voor de grondverf.:






7/11/10:

Nu staat alles in de grondverf. Schrik niet van de kleur. dit komt goed(zeggen ze)







Uitleg bij deze kleur;

er zitten eerst 2 lagen grijze primer op, daarna een paar lagen grijze primer met rood erdoor gemengt. Zo weet je wanneer je grijs tegenkomt je moet stoppen met schuren, en de rest glad moet plamuren. Als dat gebeurt is komt er vast wel weer wat overheen en dan zal de uiteindelijke lak eroverheen komen. Dus we zijn al aardig op weg.

Eerst worden alle rode delen gedaan en dan de witte/zilveren. En dan wordt het een rijdende brommmer.

Waarschijlijk moet er ook nog een nieuwe plastic/nylon bus gedraaid worden voor in 1 van de schokbrekers achter.

Update: 13-11-10

Zaterdag aan het schuren geweest, met korrel 400, afschuren met 600, en water, lekker oude wijven fingertjes erna.

Alleen krijg ik steeds gekkere ideën bij deze brommer, met het schuren werd ie roze:blink:

 Nou kijk en geef commentaar:)












Update 21-11-10

gisteren het laatste stukje geschuurd, tank, en een stuk frame rood gespoten. (naja laatste stukje ahum, de kettingkast, koplamp en spatborden moeten nog)

Deze foto's zijn gemaakt direct na het spuiten, als het goed is kleurt het nog donker bij, en als het teveel glimt straks wordt ie waarschijnlijk gepollijst om er een doffe glans in te krijgen.

plaatjes bij het praatje.









Update 2-12-10

Helemaal vergeten!

Naja dan toch maar een kleine update want ik ben vorige zaterdag een lagertrekker aan het draaien geweest. Was blijkbaar zo lekker aan het draaien want ik heb de binnenkant te groot gedraaid, dus dat word nog een keer(wat erg!:lol: ) Even kleur verglijk foto´s gemaakt.


 Boven is het oude.

Links is het oude.

Update 09-01-11

Zo hehe eindelijk weer eens een update!

Gisteren niet al te veel gedaan, gaten in het spatbord dicht gelast zodat de stabilisator past, in het spatbord zat middenop een gat en de stabilisator heeft er 2 aan de zijkant.

Verder nog het gat waar een chrome beugel naar toe gaat dicht gelast want dit was krokant, na het stralen was 1 randje van het originele gat nog te zien. nu is er geen gat meer:ohmy: maar dat komt ook weer goed.

Ooknog geprobeerd de bagage drager te pollijsten, omdat verchromen van het ding 90 euro kost(alle chroom van een sparta verchromen kost 560 euro excl btw:unsure: ) Maar het wordt niet meer heel mooi, dus of sparen of een goede vervanger zoeken,(of een fonds oprichten :laugh: ).

Nou hierbij de foto's:

Het probleem:





Dicht gelast:





Het uitgescheurde/krokante gat:







Tegen de achterkant van het gat hadden we een plaatje aluminium geklemd zodat de las erop blijft liggen en niet inzakt. Wel handig om dit soort dingen van een plaatwerker te leren.

Net als dat de gaten verdiept lager door het aantrekken van de bouten, terrug kloppen en met een rasp over het metaal heen en dan kan je zo zien dat het gedeelte dat niet beschadigd is de te diep licht;)

Oja:

Heb ook nog een paar mooie wieltjes:



En heb een electriciteitsfabriek gebouwd:

Vooraan de 6volt 17 watt spoel, erachter (denk ik) een 12volt 40watt.



Zo midden in de week een update:

Cilinder binnen gekregen!



Update: 22-01-11

Jaaa, vandaag is het gebeurd, de rode delen staan in de verf, blanke lak zit er ook al op.

Plaatjes:

Vooraf:



Daarna:



















Temperatuur een beetje opgeschroeft, standje zuid spanje. Kan ie lekker drogen.



Update 29-01-11

Zo vandaag zijn de witte delen gespoten, en het frame een stukje in elkaar gezet.

Hierbij ook een vraag: zit het swingarmstuk goed en de motorbeugels?

Foto´s:

























Eens kijken of dit schokbreker rubbers willen worden:



Update 6-2-11

Schokbreker rubbers op maat gemaakt:

Een as door de binnenbus en dan de schuurband aan, vervolgens het rubber langzaam om de as laten draaien door het tegen te houden met een vinger zodat het rubber geleidelijk afslijt.


Het past!







Schakeldeksel revisie:








Het onmogelijke: Een heel busje in zo´n carter



 Carters zijn hiervoor wel warmgestookt, anders sla je het busje aan puin, zelf nadat de carterdelen verwarm waren moesten ze er met een hamer uitgetikt, handmatig eruit persen ging niet(ook door de warmte, op een gegeven moment worden ook de las handschoenen goed warm.

Updates over de brommer:

Ik zie een overeenkomst: F&S en FS

Dat gele/goude is kopervet dat van de voetrem afkomt, die past door de nieuwe laag verf zo nauw dat alle vet wat erop zat eraf gestroopt werd. Dus eerst het busje gevuld en toen de as erin.



 Sport vering:





















Tussen de zijdeksels en het frame zit wat ruimte, ik vind dat zelf eigenlijk wel netjes staan, kan het ook niet gaan klapperen.

Update 12-02-11.

Zo, vandaag weer wat verder gekomen.

Ik had bij de onderdelen dag een nieuw kroonstuk gekocht, enkel is de lagerpassing hierop smaller dan op de oudere versies, het lager had 0.4mm speling! Dat maar opgevuld met loctite.Is dit bekend dat er 2 verschillende soorten balhoofd lagers zijn gebruikt?

Verder is de passing van de binnenpoten in het kroonstuk zeer nauw, alle verf moest eruit gekrabt. Ook staat de slotbuis dichter naar het frame, waardoor dit aanliep.

Ook zit in de oude een dunnere slotbuis dan de nieuwe.(buitendiameter) En zijn de bussen in de nieuwe vast gelast en in de oude erin geperst.(en er ook zo uit te krijgen, dus ik vraag mij af wat er begeurd als je hard over een drempel scheurt, komen die bussen dan ook los?)

Verder busjes voor de buddy gemaakt, alleen vergeten die erop te zetten met foto´s maken vandaar dat ie ernaast ligt.

Foto´s:









Ik kwam nog foto´s tegen van waar het allemaal mee begon, eigenlijk te duur(200 euro).





Update 19-02-11.

Zo hij is weer wat verder in elkaar, busje gedraait en met loctite in de schakelplaat geperst. Helaas vergeten een foto te maken. Ik heb er ook nog een mooi aanslag randje in gemaakt zodat de keerring niet weg kan.

Nouja foto´s:

Vers uit de spuitkabine:





Aan weerskanten busjes??



Spatbord kleur(zwarte pitjes is stof)





 Oja, de GOL zuiger open de poorten niet helemaal, eerst eens kijken hoe dit rijdt.






Update: 06-03-11

Gisteren weer wat vordering gemaakt, kabelboom erin voorwiel goed erin tankschilden erop.

Nouja foto's:



Buddy voorzichtig met ingetrokken pen op het frame leggen.



't begint op een brommer te lijken:)



Het zadel in delen:



Nieuwe veren:B)





Update 09/04/11

Hij loopt! nouja met de choke erop, welke sproeier hoort er origineel in?







Reactie verplicht!!

Update 21-5-2011

Vandaag ontsteking op 2.5mm gezet en alsnog gaat ie maar 47.5 met de 32mm pijp. Andere schokbrekers zijn ook gespoten en gemonteerd B)

Foto´s:

Hoe de koolafzetting naar de zijkant zit(na 15km al:



Ontsteking op 2.5mm gezet:



FF in 5 minuten een nieuw handle boutje gedraait:





 zo staat ie er momenteel bij, het voorwiel wil er niet recht in :(

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Zo, hij staat.

Was achteraf toch ietsje meer werk dan verwacht, je hebt best wel heel veel foto's gemaakt Wink 

Het kan zijn dat er soms wat rare woordjes tussen staan, dat komt door de afkortingen van emoticons op het oude forum.

Die heb ik er niet tussenuit gezocht Innocent 

Als je dat wel wilt stuur ik je de broncode wel ff zoals het nu is Wink 

 

Grz Geert 

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Bedankt!!! Ik vind het helemaal mooi zo. Ik kan hem natuurlijk even citeren in de eerste post, dan is het meteen zichtbaar, dat doe ik vanmiddag wel.

Dat het veel foto's zijn klopt, je maakt iedere keer weer een paar plaatjes en dat wordt het bij elkaar een hele lijst.  Volgens picasa zijn het er 194, maar niet alle foto's staan hier.

 

Maar nogmaals bedankt!

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Zo, de cylinderkop zit in elkaar en erop, ik heb denk ik iets meer compressie, en een snellere gas reactie,maar dat kan ook komen door de 16mm dellorto die erachter hangt.

Ik heb er nog niet mee gereden omdat tijdens het monteren m'n pakking gescheurd is, en ik niet weet of ie valse lucht zuigt. Maar wat ie doet klinkt goed! Of er veel vermogenswinst is weet ik dus nog niet.

 

Fototjes:

't binnenkopje:

Bougie er recht in, waardoor de kabel dus te kort isFrown.

 

En een compleet plaatje:

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

'k heb het vandaag rijdend gemaakt, sproeiertje 78 erin en goan, of het veel verschil maakt weet ik niet, ik hen nog nooit met een 2v gereden, wel een berg meer inlaat herrie.

Gasreactie is ook leuk, en hij gaat een heel eind door in toeren(in z'n vrij), dat red ik met mijn 4v niet, ik kan hem nu echt laten jankenLaughing. Ontsteking stond nog op 2, nogwattes. even op 1,2 gezet en de gasreactie werdt nog iet feller.

 

morgen maar eens iets luchtfilterigs zoeken, want met dit geluid trek je wel aandacht en zonder kenteken...

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Gisteren de koppelingsplaten van de 4v vervangen(voor de dikkere), tijdens de rit naar Apeldoorn heen en weer(waar ik nogsteeds kramp van heb in m'n rug door 't stuur) voelde ik wat slip, en thuis aangekomen kon ik hem in z'n 1 zetten, rem ingetrapt en koppeling op laten komen, ding bleef gewoon doordraaien. Maar dit klopte ook wel, want de originele platen zaten er nog in, bij de revisie nog 3,1mm dik, nu 2,8.

Wat mij meer verbaasde was de kleur van de olie na 751km, verre van wat er in gegaan is.


Daarna ontdekte ik in het hoekje bij de koppelingsdekselbout rechts onder een naar mijn idee grote hoeveelheid slijpsel.

Opvallend vind ik de speling op de tanden tussen koppeling en krukas, dit is ongeveer 5 graden draaien van het koppelingshuis. Ook is aan het tandwiel van de koppeling pitting te zien, terwijl het krukas tandwiel mooi glad is(chroom kleurig)

Ik verwacht ook dat mijn carburateur niet helemaal lekker is, ik heb op de terugweg over ~130km 6 liter benzine verstookt.
Ook was alles baggervet:(lekker onscherp)

Zuiger ook vet, en behoorlijk zwart(zuiger is nu 265km oud), slotspeling van bovenste veer is 0,10, onderste veer 0,25, dat is dus nog prima. Op de foto staat de uitlaat kant.



Over dit topic

Gestart 1 December 2011 door electronicasmurf

Laatste reactie door Maarten


Meest recente posts

verf Capri groen blauw 1958
Destijds heb ik de kleur Capri groen-blauw van een Sparta Ma50...
15 Juli | 21:16 uur door 45069

Koplamp fitting Sparta 2v
Gevonden! Bedankt voor de tip. Ik heb er meteen 1 besteld. 
11 Juli | 05:48 uur door Jordie

Nieuwe website
Ik zag vandaag n reclamebord: nieuwe site nodig? Morgen de lucht...
9 Juli | 23:51 uur door Ouwe Luuk

sparta sport 2v
De eerste km's met mijn Sparta Sport 2V na blok revisie.
6 Juli | 22:41 uur door Marco_MV

Klapperende voorvorkvering Sparta Gf 50 sport bj 1962
Hoe veel draaien moet de Chrome poot maken als de veer heeft...
6 Juli | 00:30 uur door Wis97

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: