Hans bedoelt dit verhaal:
Mag ik me zelf even voor stellen.
Ik ben Hans Stevens leeftijd 67 jaar en heb mij gespecialiseerd in het reviseren van Sachs bromfiets motoren.
Als ex voorzitter van de Sparta bromfiets club werd ik al snel geconfronteerd met de problemen die zich voor deden bij het reviseren ,de sachs is een redelijk gecompliceerd motortje dat mits goed gemonteerd uiterst betrouwbaar is en een lange levens duur heeft,zelf rij ik met een 3v uit 73 die er nu 38000 km op heeft zitten na revisie.
De Sachs heeft de naam een rammelbak te zijn ,ik geef toe hij zal nooit het geluid niveau bereiken van een JLO,maar toch kan hij stiller.
Waar gaat het om bij het monteren is het belangrijk dat alle spelingen van de krukas de axiale spelingen van de versnelling bak assen tot een miniumbeperkt worden, dit wordt gedaan dmv vul ringen het meten van de axiale spelingen word met een meet klok gedaan.
Echter, de kruk as lagers zijn niet meer te leveren zoals ze waren, Sachs heeft daar voor bij SKF een opdracht gegeven voor het maken van een lager, dat axiaal ruimte gaf ,doch radiaal niet,de huidige lagers hebben die eigenschap niet zodra je axiaal ruimte geeft (zoals Sachs voorschrijft 0,05 tot 0,15) zul je radiaal ook ruimte krijgen,het is dus noodzakelijk om de krukas speling vrij te monteren ,en wel zo dat wanneer de krukas gemonteerd is en je de kontra gewichten in de bovenste stand zet de kruk door zijn eigen gewicht naar beneden draaid,dit vereist uiterste precisie,en kan alleen bereikt worden door het plaatsen van de juiste vul ringen tussen de loopring van het het lager en de kruk wangen.
Ook het monteren van de centrale as(waar de koppeling op gemonteerd is) vraagt de nodige aandacht ,deze as moet speling vrij gemonteerd worden, de aandrijf as (waar het ketting tandwiel aan gemonteerd zit ) moet 0,2 ruimte hebben.
Let er op dat de aantrap ketting wielen in een lijn staan .
De pakking die gebruikt word is 0,2 mm dik en van het merk Alligator.
Voor de personen die willen weten wat een complete revisie kost .
Cilinder honen met zuiger € 70,00
Hoofd lagers € 40,00
krukas af dichtingen € 10,00
aandrijf as afdichting € 10,00
pakking set € 10,00
contact punten € 10,00
bougie € 2,50
cilinder stralen € 5,00
cil kop stralen € 5,00
blokje spuiten € 15,00
Arbeid € 150,00
Totaal 327,50 Euro
Nu is het niet zo dat de cilinder altijd gehoond dient te worden ,soms volstaat het met nieuwe zuiger veren .
Pak je het hele paket dan ben je er verzekerd van dat je een perfect motortje hebt.
Tevens heb je een jaar garantie op het werk dat geleverd is,mits er zelf niet an gesleuteld is.
Heb je belangstelling bel of mail naar: [email protected] of 06 50530608 of 078 6177221
Grtjs Geert