User pjotr zei:
Wanneer is het sachsblok met 4 voetversnellingen eigenlijk voor het eerst op de markt gekomen, weet jij dat misschien Geert?
Veel eerder dan je zou denken, de aankondiging in Nederland stond in januari 1962 al in de Sachs Koerier.
Waarom die niet meteen hier gebruikt werd weet ik niet, zou maar zo vanwege bepaalde wetgeving kunnen zijn. In 1968 is wel eea versoepeld aan wetgeving, daarna veranderden immers ook de verplichte wiel afmetingen etc.
Ik wist wel dat de GI50 geleverd werd met een Sachs 50/4 blok. In het club archief zit een ontwerp tekening van wat daarvoor aangepast moest worden. Heb er dan ook meermaals over gedacht om mijn GI50GS om te bouwen, het blok heb ik al en de nodige onderdelen ook.....
Het gaat vrij eenvoudig; er kan gewoon een koppelstuk in de standaard achterbrug geschroefd worden waar aan de ene kant de JLO boutgaten in zitten en aan de andere kant de Sachs maten. Eind jaren 60 heeft Sparta de eerste sportmodellen ook op die manier geleverd door dat koppelstuk gewoon vast te lassen in een JLO achterbrug. Zo een achterbrug is ooit eens onder mijn slijptol beland, die lassen waren vrij snel verwijderd, koppelstuk zit nu vast geschroefd in een montagebok voor op mn werkbank