Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Koffiehoek » Financieringsplan voor onderdelenfonds.2

sparta_333
Citeer
Privébericht
Naar profiel
sparta_333

Idd Peter, denk maar eens aan de tanklogo's voor de GF en GG modellen..daar zag ik overlaatst een setje aangeboden voor 200 euro...en dit voor voor 2 simpele logo'tjes..dan denk ik dat de financiering voor deze dingen na te maken toch wel een stap vooruit kan zijn..en zo zijn er toch nog wel slijtagedelen die men amper kan vinden denk maar eens aan de cups van het balhoofd..

Rien48
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rien48

Zo simpel zijn deze tanklogo's niet en niet eenvoudig na te maken als je ze goed bekijkt .

Die 200 euro op marktpl. voor deze tanklogo's is absurt en gaat nergens meer over.

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Het reproduceren van onderdelen vind ik wel een goed idee! 

Natuurlijk heeft het zijn charme als je na 5 jaar zoeken eindelijk dat originele onderdeel vindt. Maar er zijn tegenwoordig maar weinig mensen die daar het geduld voor kunnen opbrengen.  Vooral voor de mensen met maar 1 of 2 brommers. Die brommers blijven dan geen 5 jaar in de schuur wachten maar staan binnen no time weer te koop, einde hobby. 

In de voorgaande reacties worden enkele aannames gedaan die ik een beetje kort door de bocht vind. Gereproduceerde onderdelen zijn niet per definitie slechter dan originelen bijvoorbeeld. Dat heel veel van dat kreidler en zundapp spul dat wel is komt doordat die zijn nagemaakt door handelaren en die laten hun portemonnee de kwaliteit bepalen. Aangezien onze club geen winst hoeft/mag maken zal dan juist de kwaliteit van de onderdelen voorop staan. Omdat de technieken tegenwoordig zeer sterk verbeterd zijn tov vroeger zal het dan nog steeds mogelijk zijn om die goede onderdelen voor lage prijzen te maken. Kijk ik naar mijn eigen vakgebied, kunststof producten, dan is de wereld nu klein genoeg dat ook in het verre oosten (Azië bedoel ik dan) genoeg fabrikanten zijn die ons hierin kunnen voorzien. En voor kleinere series is ook hier in NL al genoeg te regelen. 

Die nieuw gemaakte onderdelen zullen ook niet de onderdelendagen wegnemen, juist nieuw leven inblazen. De afgelopen +-5 jaar dat ik voor het fonds de inkoop deed keek ik dag in dag uit op marktplaats/speurders/kapaza/2ehands/ebay. De eerste paar jaar lukte het regelmatig (bijna maandelijks) om voor lage prijzen partijen met onderdelen op te kopen. Toen is de vooraad van het fonds ook extreem sterk gegroeid. Maar de afgelopen 2 jaar is dat afgenomen naar vrijwel niets! Er wordt bijna nooit meer een grotere hoeveelheid onderdelen aangeboden en de spullen die wel worden aangeboden zijn meestal of te duur, of te slecht. Daardoor wordt het fonds volledig afhankelijk van wat de clubleden doneren (waarvoor veel dank) maar dat aanbod is logischerwijs stukken kleiner dan de vraag. 

Als je de juiste wegen eenmaal kent dan is het namaken van bijvoorbeeld zo'n GF-GG-GH tanklogo echt wel vrij eenvoudig. Het enige wat daarvoor nodig is, is tijd en budget en een goed origineel voorbeeld.
In mijn eigen onderdelen collectie heb ik al 1 goed exemplaar tanklogo. Wanneer die gedigitaliseerd wordt kan zo'n tekening in een halve seconde naar China gemaild worden waar een gereedschapsmaker er zo een mal voor freest. Die mal wordt even in een spuitgietmachine gehangen, men spuit er wat polycarbonaat in en hoppa je hebt glasheldere logo's. Dan is het enkel nog een kwestie van lakken en monteren op de brommer. 

Datzelfde geldt ook voor kettingkast rubber, gele plaatjes, balhoofdlagers, etc etc etc

Om een voorbeeld te laten zien waar ik zelf nu al mee bezig ben, luchtfilter rubbers voor de jaren 70 sports; 

rubbers

Deze rubbers heb ik gemaakt op basis van enkele zundapp rubbers, maar dan op een provisorische mal in mijn draaibank afgedraaid tot de lengte goed is en ze er gelijk uitzien als de originele Sparta rubbers. Deze zijn ook al getest in een brommer en zijn niet van echt te onderscheiden. Met Stephan en Freek heb ik dit al besproken en mijn plan is om nu een goede mal te gaan maken en dan een doos vol rubbers te draaien. 

Voor deze rubbertjes zijn de investeringskosten nog niet zo denderend hoog, dat kan simpelweg uit het reproductie budget van de club. Maar voor de iets complexere onderdelen zal dat budget al snel te klein zijn. Daarvoor kan  zo een financieringsplan een goede oplossing zijn. De uitvoering er van moet allemaal van tevoren goed besproken worden om papieren rompslomp te voorkomen.

Ik ben van mening dat dat de enige manier is hoe ons onderdelenfonds kan blijven bestaan. 

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Over de kwaliteit van de imitatie delen van andere merken valt veel te zeggen, maar over het algemeen kan er geconcludeerd worden dat deze slecht is. Zelf heb ik de ervaring met delen van een puch maxi. Gaten van beugels op de verkeerde plek, verchroomde bagagedragers die aan de zichtkant niet verchroomd zijn omdat ze niet in het bad hebben gehangen, spatbordstangen die je zelf in model moet vouwen en zo zijn er nog wel een aantal.

Maar wie geeft opdracht voor de productie van deze onderdelen? En het belangrijkst, wie controleert het prototype? Ik denk dat geen van de onderdelen die ik hierboven genoemd heb gecontroleerd zijn voordat er akkoord werd gegeven voor de productie.

Denk ook aan moderne technieken als 3d scannen en prototypes 3d printen. Zo nu en dan duiken er NOS(New old stock) onderdelen op deze zouden gescand kunnen worden en gereproduceerd. De kosten voor dit soort technieken lijken hoog, maar verspreid over de serie zal het meevallen. Wie heeft er geen 5 euro meer over voor een gele plaat(mits 100% identiek) indien deze heel en gaaf is? (al denk ik dat 5 euro een hoog bedrag is aan ontwikkelingskosten bovenop de kostprijs)

De tanklogo's ben ik wel benieuwd naar, ik zal hier zondag eens op letten.

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Om te beginnen: ik ben voor één of andere vorm van financiering door leden om een onderdelenfonds op te zetten. 

Voordat we daar aan beginnen, denk ik wel dat we eerst andere stappen moeten ondernemen. Wat namelijk voor de één een onvindbaar onderdeel is, is voor de ander een gangbaar onderdeel of een onderdeel waar een goed alternatief voor is.

De bedoeling het opzetten van een onderdelenfonds (en de eventuele financiering) is dat leden worden voorzien van (moeilijk te vinden) onderdelen of slijtagedelen die (in de toekomst) helemaal niet meer te verkrijgen zijn. Veel van de "onvindbare" onderdelen zijn er echter wel, ze liggen alleen in de verkeerde schuuur of ergens bij een handelaar.

Dus voordat we gaan investeren, denk ik we eerst eens moeten proberen om de "onvindbare", maar nog beschikbare, onderdelen bij de juiste liefhebbers te krijgen.Er zijn veel leden die allerlei ongebruikte onderdelen hebben die stof liggen te verzamelen. Onder het bij ons allen bekende motto "de beste raad is voorrraad" worden deze spullen niet aangeboden of verkocht. Hoe kunnen we deze leden bewegen om deze ongebruikte onderdelen dan toch aan te bieden aan andere liefhebbers? We zouden een online onderdelenfonds op kunnen zetten waarbij leden alleen onderdelen kunnen kopen, als ze ook onderdelen inbrengen om te verkopen. Ik ga er daarbij van uit dat we elkaar willen helpen. De inmenging van de commercie wordt zo ook uitgesloten. Uiteraard is het e.a.a. alleen toegangkelijk voor (premium?) leden.

Een andere optie om de zoektocht van leden makkelijker te maken en ze aan de goede onderdelen te helpen, is het publiceren van een lijst met handelaren met een globaal overzicht van de onderdelen die ze verkopen. Dit zal dan vooral gaan om de gangbare onderdelen, maar veel leden zullen hiermee geholpen zijn. Misschien dat zo'n lijst een deel van de charme van het zoeken naar onderdelen teniet doet, maar de "geheime" adresjes die we allemaal hebben, zullen toch niet op deze lijst komen. 

Als dit allemaal is gelukt, kunnen we ïnventariseren aan welke onderden er het meeste behoefte is. Dit zijn naar mijn mening vooral slijtagedelen (pianosnaren voor JLO, koppelingsplaatjes etc) en kunststof delen (gele plaatjes, tanklogo's doorvoorrubbers, plastic "beplating" etc).

Op basis van deze inventarisatie zal gekozen moeten worden welke onderdelen er in aanmerking komen voor reproductie. En dan ben ik bang dat er verschillende belangen zijn. Willen Sachs liefhebbers investeren in JLO pianosnaren als dit ten koste gaat van noodzakelijke Sachs onderdelen? Wie gaat dat dan bepalen?

Het is zeker niet mijn bedoeling om allerlei bezwaren op te werpen ten nadele van een eventuele financieringsmethode voor een (online)onderdelenfonds, verre van dat! De basis is om leden te voorzien van goede onderdelen om zo hun brommer op de weg te kunnen houden. Een manier om dat te bewerkstelligen zou het opzetten van een (online)onderdelenfonds kunnen zijn. Dit fonds zou dan gevuld kunnen worden met onderdelen via leden én door het maken van reproducties. Als we het op deze wijze benaderen is de financiering een onderdeel van het grotere geheel, nl het opzetten van een (online) onderdelenfonds: "voor en door liefhebbers".

Goof

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

Waarom zo moeilijk,  als iemand een onderdeel wil namaken, dan kan ie dat toch zelf regelen

Als hij het onderdeel dan ook voor andere leden wil maken en verkopen,  is het toch geregeld .

Topic starten,  wat maak ik na, wat kost het, wie wil het kopen,  betaling overmaken,   onderdeel leveren.

Neem je onderdelen mee naar de onderdelendagen/spartaplusdag en bied ze daar te koop aan.

 



Over dit topic

Gestart 23 Mei 2016 door thijstussengas

Laatste reactie door thijstussengas


Meest recente posts

Nieuwe website
Mail ontvangen,en het werkt.
22 Juni | 00:59 uur door henkp

Magura mb50
https://tomosmopedparts.nl/products/chokepal-chokeknop-tomos-a3-s1-...
16 Juni | 21:57 uur door 45069

3V rijdt, nu fijn stellen
Mooi dat je ecomax kunt kopen bij jou in de buurt Gerrit, wat t...
14 Juni | 16:24 uur door Ouwe Luuk

Kenteken Spartamatic
Nou dat zal niet meevallen, kun je deze niet gewoon laten keuren?...
10 Juni | 12:11 uur door Ouwe Luuk

Spartamatic
Ik ben op zoek naar een spartamatic frame plus kenteken of alleen...
9 Juni | 19:58 uur door Hjruiter

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: