Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Koffiehoek » Nog eentje die zich voorstelt.

Spartabert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Spartabert

Hallo allemaal,

Mijn naam is Bert baerends.

Ik ben geboren op 12-08-1996.

Mijn vader verzamelde vroeger brommers.  Van die verzameling is er 1 overgebleven. Dit is een sparta MA MBof MC50. Ik ben bijna Klaar met mijn Renault 4 uit 1967. Nu ben ik dus aan de sparta begonnen. Ik wil hem voor een kenteken gaan laten keuren en er mee gaan rijden.

Gelijk mijn eerste vraag maar. Wie kan mij vertellen welk type ik heb? Ik heb al wat dingen op het forum gevonden. Ik denk zelf aan een MB of MC. Er zit een encarwi A7 op en een plaatje rond de benzine kraan. Het framenummer zit rechts op het balhoofd.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Bert Baerends

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Beste Bert,

als je een paar foto's plaatst van je brommer, hebben de kenners wel extra info voor je. Wat is het framenummer van de brommer? Ik weet niet of het voor de verpleegster brommers ook geldt, maar het eerste getal van je framenummer geeft het bouwjaar aan. Het verschil tussen een MB en een MC is vlgns mij sowieso niet groot (MB= kleine cilinder; MC= grote cilinder?). Als je wat extra info wilt over je brommer, zou je een mail kunnen sturen aan het CODA in Apeldoorn met vermeldinjg van het type èn framenummer. Zij beheren het Sparta archief en als je geluk hebt, hebben zij de exacte afleverdatum en ook aan welke fietsenmaker hij is geleverd.

 succes

Spartabert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Spartabert

Dank voor je reactie goof.

Ik zal eens een mail sturen naar het CODA. Hierbij een foto

Spartabert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Spartabert

en nog van de andere kant.

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Beste Bert,

mooie brommer Bert! 

Ik weet het niet helemaal zeker, maar als alles origineel is, zou ik zeggen een dat het een MB50 is omdat de schakelaar in/op de koplamp zit. Bij de MC50 was de schakelaar op het stuur gemonteerd. Er schiet me net te binnen dat er nog een onderscheid is tussen een MB50 en een MC 50. Als ik het goed heb, is het framenummer bij de MB 50 ingeslagen bij de zadelpen en staat het framenummer van een MC50 op het (bekende) aluminium plaatje wat met popnagels is gemonteerd. Als ik het mis heb, komt er vanzelf een reactie van kenner die beter op de hoogte zijn.

Er zijn nog twee dingen die opvallen. De trappers en de uitlaatdemper zijn niet origineel.

Succes,

Goof

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

Als ik de fotos bekijk, zeg ik een late MB50.

Het frame is wel een keer opnieuw gelakt of gepoedercoated.

Het achterspatbord mist nu het witte gedeelte.

Mogelijk is hij van 1959, je kunt dit niet aan de hand van de framenummers vaststellen.

Het framenummer staat mogelijk op het balhoofd aan de rechterzijde,   onder de verchroomde ringen en net boven de lasnaad.  Het zijn 5 cijfers en het begint met een 0.

Het B nummer staat achter de tankdop en voor het bagagerekje.   

Hopelijk kun je de nummers nog zien,  gelet op de nieuwe lak.

Zoals Goof al gemeld heeft kloppen er nog een paar dingen niet maar het is natuurlijk wel een brommer van  ruim  50 jaar oud.

Veel plezier er mee.



Over dit topic

Gestart 20 September 2016 door Spartabert

Laatste reactie door 45069


Meest recente posts

schone benzine
Dank je wel edwin, ik heb nog geen koerier gezien..
18 Mei | 01:15 uur door Ouwe Luuk

Jlo g50n snaar ombouwen naar ketting
Misschien kan Jarno je wel verder helpen.. Gr. Peter.
17 Mei | 19:40 uur door pjotr

Viertakten Sparta Happy snorbrommerke
Hoi Ronald,   Ik heb het artikel  gelezen, ...
13 Mei | 08:05 uur door Rien48

Sparta Happy valt uit na bepaalde tijd rijden.
Daar zit n kleine bosch ontsteking op?
13 Mei | 00:06 uur door Ouwe Luuk

olie lekkage sachs 504
Ik denk dat we t zelfde bedoelen. Een decompresseurtje zit naadt je...
10 Mei | 22:22 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: