Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Elektriciteit » bedrading sparta 1968

Citeer
Privébericht
Naar profiel

hallo forum

ik snap iets niet van de bedrading van de sparta

het volgende

ik heb een schema met 3 spoelen een 1 voor het stroplicht 1 voor het achterlicht en 1 voor de rest

voor het stoplicht en de rest is mij wel duidelijk maar het achterlicht is mij niet echt duidelijk

volgens het schema gaat de draad direct naar het achterlicht,maar brand het dan niet altijd?want voor mijn gevoel als de spanning van de spoel direct naar hat achterlicht gaat dan staat er altijd spanning op dus brand het konstant

ik zal dat best wel verkeerd hebben dus graag graag krijg ik hier wat informatie over

overigens erg mooi de nieuwe sparta bromfietsclub site

mvg

dirk

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Het schijnt dat als er stroom door de onderliggende spoel gaat lopen (dus licht aan) dat de achterlichtspoel dan pas stroom levert.

Citeer
Privébericht
Naar profiel

User electronicasmurf zei:

Het schijnt dat als er stroom door de onderliggende spoel gaat lopen (dus licht aan) dat de achterlichtspoel dan pas stroom levert.

ok bedankt,ik heb het volgens schema aangesloten en inderdaad als ik het licht aan doe gaat het achterlicht gewoon mee branden dus zal het wel zijn zoals jij zegt

thijstussengas
Citeer
Privébericht
Naar profiel
thijstussengas

Hmmm.ik deed zonet iets fout, dus nu staat er een leeg bericht. Maar dat van dat achterlicht klopt; het kleine spoeltje ZONDER poolschoenen op de 15W lichtspoel gemonteerd werkt middels secundaire inductie;dwz als je de koplamp inschakeld en de stroom loopt door de 15 W spoel, dan vind er op basis van  't magnetisch veld in deze spoel een inductie plaats in het kleine spoeltje en dat levert weer een klein 'stroompje" op genoeg voor 't achterlicht. Dit spoeltje heeft geen poolschoenen en reageert dus niet op de permanente magneten van 't vliegwiel.

De gedachte hierachter is als volgt; het kleine achterlichtje is gevoelig voor doorbranden. Stel dat de koplamp-peer doorbrand, dan krijgt het achterlicht een spanningspiek te verduren en brandt vervolgens ook door. Maar met deze stroom voorziening gebeurt dat dus nooit; brand de koplamp door en de stroom in de grote spoel wordt onderbroken dooft ook 't achterlicht. Ook overschakelen van dim- naar grootlicht kan een spanningspiek geven, waarop 't kleine achterlichtje doorbrandt.  Maar met een secundaire inductei-spoel is ook dit risico uitgesloten. En inderdaad; het achterlicht is rechtstreeks aangesloten, zonder schakelaar en gaat toch keurig aan en uit. Leuke techniek, en hoewel 't probleem al opgelost is, weet je nu ook waarom dit zo werkt.

Mathijs 

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd. Ik heb ze alleen enkel nog maar gezien mét poolschoenen, maar dan zal ik geen achterlichtspoel hebben gehad.

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Jouw 4v heeft ook zo'n gecombineerde spoel.

Over dit topic

Gestart 18 Februari 2012 door

Laatste reactie door thijstussengas

Meest recente posts

Dellorto
Om een dkw Rt139 met sachs 4 voet
18 Februari | 20:44 uur door musschejan

Onderdelendag
Ik ben betalend lid En het was mij niet geheel duidelijk vandaar...
14 Februari | 21:19 uur door b.doppenberg

Sparta Sport (Sachs) te koop
Ja succes met de verkoop!
12 Februari | 18:46 uur door Ouwe Luuk

Grotere Carburateur
Als je cilinder origineel is gebeurt er weinig ,Alle poorten zijn...
11 Februari | 22:32 uur door schreud

Te koop: Sparta G49
Mooie brommer Kees, daar gaat vast iemand blij van worden.
9 Februari | 22:54 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: