Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Elektriciteit » ontstekings problemen

hansstevens
Citeer
Privébericht
Naar profiel
hansstevens

er is niets ergers dan dat je denkt alles goed voor elkaar te hebben en de ontsteking werkt niet,ik ga niet uitleggen hoe het werkt maar wel wel hoe je het kunt cotroleren.

een oude oplader van een mobieltje hebben we allemaal wel ergens rond zwerven,meestal zijn ze 6 volt en dat hebben we net nodig knip de stekker er af en maak de twee draden een beetje los van elkaar( 15 cm)  en maak de uit einde blank, een krokodillen klemmetje aan een van de uiteinde  zou gemakkelijk zijn om de draad vast te klemmen aan het blok aan de andere kan een stukje 3 mm rond zou ook handig zijn ,wat nu nog even nodig is ,is en stukje karton wat je tussen de kontakt punten plaatst steek de adapter in het stop kontakt  het klemmetje op de massa en tik met de anderkant van de draad op de condensator van te voren heb je de bougie al uit de cilinder genomen en aan masa gelegd als je nu op de condensator tikt moet er een mooie blauwe vonk komen ,mocht dat niet zo zijn kijk dan of de aansluiting aan de kontakt punten niet tegen masse aan legt verbuig de kabel schoentjes dan zo dat ze vrij leggen,heb je dan nog geen vonk vervang de condensator, als dat niet helpt is de ontseking spoel kapot,en zal die ook vervangen moeten worden.

het uitpersen van de condensator is een voorzichtig klusje ,neem een sukje pijp wat ies kleiner van diameter  is dan de condensator en aan de andere kant een pijpje wat groter is klem dit samen in de bankschroef en je perst de condensator er voorzichtig uit het plaatsen moet dan in de omgekeerde volgorde,nu komt het solderen zorg dat de bout goed heet is buig draaden zo dat ze in rust stand op de plaats van het aansluit puntje zit, sodeer zo snel mogelijk de boel vast ,te hoge temperaturen kunnen de condensator vernielen

spartafan
Citeer
Privébericht
Naar profiel
spartafan

Bedankt voor de duidelijke uitleg, hier hebben een hoop mensen iets aan. Ga dit ook maken en eventueel gebruiken.

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Vraagje betreffende de ontsteking:Wat kan de oorzaak zijn dat de ontsteking na een paar ritjes van tijd af is?Na opnieuw afstellen gaat het weer even goed,en daarna,weer van tijd af!!

Enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn??

hansstevens
Citeer
Privébericht
Naar profiel
hansstevens

Als de grondplaat vast geschroefd zit kan daar niets mee gebeuren,alleen het fiber van de punten kan slijten en zodoende zal de opening (0,4mm) steeds kleiner worden, een paar druppels olie op het viltje en wat vet op het fiber kan dit slijtage probleem wat uitstellen,overmatige slijtage kan ook het gevolg zijn van een roestige nok op het vliegwiel,geen olie of vet weinig  km en een vochtige schuur kan de roestvorming bespoedigen.

IJzer en olie zijn vrienden een druppeltje olie hier en daar doet wonderen.Laughing

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Opening punten blijft goed,de voorontsteking moet steeds opnieuw worden afgesteld.Zou het te maken kunnen hebben met de spiebaan of krukas??

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Maar Henk hoe doe je dat dan? 

De sleuven in de grondplaat zijn niet zo lang dat je dit heel ver kunt stellen toch. Undecided

Mogelijk is de passing van de kruktap niet goed meer en verdraaid deze as langzaam in de krukaswang oid. Lijkt mij heel raar maar behalve de grondplaat kunnen alle andere onderdelen niet verdraaien verder. 

Meet je de voorontsteking via een teken op het vliegwiel of via een meetkaliber in het bougiegat?



Over dit topic

Gestart 7 September 2014 door hansstevens

Laatste reactie door Geert


Meest recente posts

Tank embleem l + r gd gh
De tankemblemen waren ook nogal breekbaar en sneuvelden nog weleens...
8 December | 23:03 uur door Ouwe Luuk

Onduidelijkheden over nieuwe website
Dat laatste zou toch wel moeten kunnen als het forum prettig...
30 November | 10:51 uur door swieberd

Snelheidsmeter
User henkp zei: Zoals Fien schrijft heeft ze de aandrijver...
20 November | 17:37 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Geert: ik heb van de week weer n ritje gemaakt op mn 3V en na een...
17 November | 12:03 uur door Ouwe Luuk

Welke olie in motorblok?
Om het forum te behoeden voor verdere vervuiling ga ik hier niet op in
17 November | 09:15 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: