Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Elektriciteit » Verlichting Sparta Sport 2v brand door

David1992
Citeer
Privébericht
Naar profiel
David1992

Beste mensen,

Sinds een paar weekjes heb ik mijn Sparta Sport 2v uit 1972 weer rijdend gekregen. Door een verkeerde bougie bleef ik maar problemen hebben, dit probleem is gelukkig opgelost.

Nu doet zich het volgende voor. De verlichting van mijn brommer brand zowel voor als achter door. Al verschillende keren heb ik de lampjes vervangen. Om het doorbranden te voorkomen heb ik i.p.v. 6v er 12v lampjes ingedraaid, deze branden echter ook nog door. Het voorlicht brand gelijk door terwijl het achterlicht soms nog wel een weekje blijft branden voordat het kapot gaat. 

Ik heb al aan verschillende mensen mijn probleem voorgelegd, deze zeiden dat het waarschijnlijk mijn spanningsregelaar is, hierdoor krijgen de lampjes veelsteveel stroom. Zelf heb ik al gegoogled op een spanningsregelaar voor sparta sport 2v. Dit heeft helaas op niks opgeleverd. 

kort samengevat:

1. Is het mijn spanningsregelaar die problemen oplevert?

2. Hoeveel volt/watt lampjes moeten er in een Sparta Sport 2v?

3. Hoe kom ik aan een spanningsregelaar voor een Sparta Sport 2v?

 

Groeten,

 

David

r.v.ewijk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
r.v.ewijk

Om te beginnen heeft een sparta géén spanningsregelaar.

Meet eens welke spanning er uit je lichtspoel komt.....

Koplamp is een duplolamp  6 volt / 15watt/15Watt

Teller verlichting  6 volt / 0.5 watt

Achterlicht  6 volt / 1.5 watt

Lichtspoel levert max. 6volt / 17 watt.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

achterlicht is 3 wattWink

maar even een andere vraag, zit de standaard bisch ontsteking er wel op?

ik heb nog niet vaak een 6v ontsteking een 12v koplamp lampje zien doorfikken, of je moet er een 5w in hebben gehad of iets dergelijks.

David1992
Citeer
Privébericht
Naar profiel
David1992

Ah, vandaar dat ik dus ook niks kon vinden over een sparta sport zijn spanningsregelaar Embarassed Ik zal vanavond proberen om de spanning te meten van de lichtspoel. Ik ben wel een ontzettende leek op dat gebied Tongue out. Is de lichtspoel het koperen spoelletje wat achter het vliegwiel zit? En kan ik dit via de koplamp meten of moet ik halverwege ergens meten?

Zelf heb ik niks aan de ontsteking veranderd. Alleen de bougie is vervangen van een B7-HS naar een B6-HS. De brommer loopt nu veel vlotter. De dop die op mijn bougie zit is van NGK. Naar mijn weten is er nooit iets veranderd aan de ontsteking, ik zal vanavond nog even proberen te achterhalen of de ontsteking nog origineel is.

groet,

David

David1992
Citeer
Privébericht
Naar profiel
David1992

Gisteren 10km op mijn brommer gereden en het achterlicht doet het nog steeds. Denk toch dat het probleem dus alleen bij het voorlicht zit.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

de lichtspoelen leveren meestal iets van 15 a 17 watt,

bekijk even goed of de fitting niet rot is of gesmolten op een connectie en of de massa naar de koplampbody goed is (geel draadje zit aangehaakt bij de veer op de koplamprand.



Over dit topic

Gestart 21 Oktober 2013 door David1992

Laatste reactie door electronicasmurf


Meest recente posts

Dellorto
Om een dkw Rt139 met sachs 4 voet
18 Februari | 20:44 uur door musschejan

Onderdelendag
Ik ben betalend lid En het was mij niet geheel duidelijk vandaar...
14 Februari | 21:19 uur door b.doppenberg

Sparta Sport (Sachs) te koop
Ja succes met de verkoop!
12 Februari | 18:46 uur door Ouwe Luuk

Grotere Carburateur
Als je cilinder origineel is gebeurt er weinig ,Alle poorten zijn...
11 Februari | 22:32 uur door schreud

Te koop: Sparta G49
Mooie brommer Kees, daar gaat vast iemand blij van worden.
9 Februari | 22:54 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: