Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Mijn Batavus TS49 2V: Motorische vragen

dinant_hardeman@hotmail.com
Citeer
Privébericht
Naar profiel
[email protected]

Beste forumleden. 

Sinds kort ben ik eigenaar van een best wel nette Batavus TS49 2V. 

Dit is meteen mijn eerste kennismaking met de brommerwereld en al helemaal met Batavus brommers en Sachs blokjes. 

Ik heb een aantal vragen en ik hoop dat jullie me daar mee kunnen helpen. 

1.: Het gaat hier om een Sachs 50/MA ABE Ausf.:C blokje. Maar welke cilinder zit hier op? In de documentatie lijkt het dat hier eigenlijk een andere op zou moeten zitten? Wat denken jullie? De carburateur is een Bing 1/12/168 met een 58 hoofdsproeier. 

2.: Het motortje loopt prima, bougie koffiebruin. Wel heb ik het idee dat er weinig vermogen is. De top is ongeveer 43 km/h (op de teller en GPS). 

Is er een manier om veilig iets meer vermogen te maken? Ik weet dat een 2v blok niet het meest sterke is. Wat is er mogelijk binnen veilige grenzen? Kunnen jullie bijvoorbeeld een cilinder of uitlaat aanraden? 

 

Ps.: ik heb het forum al afgezocht naar antwoorden, daar heb ik al een boel van geleerd, maar hoop nog net wat meer de goede richting op te worden gestuurd.

 

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Motor en cilinder klopt,de 2v TS49 is nooit met de vierkante cilinder geleverd.De sproeier lijkt mij te klein gezien de kleur van de uitlaatbocht,bij mijn TS49 zat er een 62 in.Om de prestaties wat beter te krijgen kan je de uitlaatpoort 2mm omhoog vijlen.Maar kijk eerst eens of de poort,bocht en uitlaat vrij zijn van koolaanslag.Normaliter moet hij met die uitlaat de 50 wel halen.

dinant_hardeman@hotmail.com
Citeer
Privébericht
Naar profiel
[email protected]

Oke bedankt voor de info! Ik wist dat de TS49 een ronde cilinder heeft standaard. Wat me wel opvalt is dat deze cilinder geen membraan heeft en dat de kop geen koelribben heeft aan de zijkant. Ik zie vaak koppen waar nog twee ribben aan de kop zitten. Heeft iemand ervaring met welke ronde cilinder hier optimaal op zou passen?

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Foto even ingezoomd,en je hebt gelijk.Geen membraam en dat klopt niet.Dat zal ook het gebrek aan vermogen geven.Je hebt dus een membraamcilinder nodig,bij voorkeur eentje van een saxonette want die hebben wat meer vermogen.Kies niet voor de z.g. politiecilinder want die werkt averechts op een 2v.

dinant_hardeman@hotmail.com
Citeer
Privébericht
Naar profiel
[email protected]

Oke daar was ik al bang voor. Hoe is een politie cilinder te herkennen? Is dat met een rechthoekige inlaat voor een 17mm carburateur? Enig idee hoe ik aan een membraan cilinder zou kunnen komen?

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Klopt.Kijk eens bij Leertouwer.com voor een membraamcilinder met zuiger.



Over dit topic

Gestart 12 April 2024 door [email protected]

Laatste reactie door [email protected]


Meest recente posts

Onduidelijkheden over nieuwe website
Dat laatste zou toch wel moeten kunnen als het forum prettig...
30 November | 10:51 uur door swieberd

Snelheidsmeter
User henkp zei: Zoals Fien schrijft heeft ze de aandrijver...
20 November | 17:37 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Geert: ik heb van de week weer n ritje gemaakt op mn 3V en na een...
17 November | 12:03 uur door Ouwe Luuk

Welke olie in motorblok?
Om het forum te behoeden voor verdere vervuiling ga ik hier niet op in
17 November | 09:15 uur door Ouwe Luuk

Achterbrug Sparta 3v
27 Oktober | 09:40 uur door Lecson

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: