Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Olie verversen Sachs 50/3

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

User hansstevens zei:

Waarom 2 aftap pluggen? tussen het koppeling huis gedeelte en de versnellings tandwiel ruimte zit een tussen wand,er is een gat geboord in die tussen wand,maar dat gat ait eigelijk te hoog om de ruimtes in een keer af te tappen,vandaar de 2 pluggen,de 200ml voor geschreven door Sachs is ruim voldoende ,om ook de andere kant van olie te voorzien,natuurlijk is het verstandig om na het vullen de motor even te laten draaien ,en daarna de controle nog eens uit te voeren.

Even een ander verhaal ,vaak zijn er klachten van slippende koppelingen,ooit heb ik een stukje gelezen op de site van www.lasboy.de last boy was een voor de Duitse Bundespost geconstueerde brommer,zoals hier de PTT brommer van Sparta toendertijd ,deze Duitse brommer was uit gevoerd met een 3,4 pk LKH motor, en deze motor had ook koppeling problemen,in die tijd hebben ze het probleem bij Sachs aangekaart,en die adviseerde om ATF olie te gebruiken ,en het prbleem was opgelost ,dus met toestemming van de Sachs Fabriek,misschien een beetje tegenstrijdig verhaal maar wel waar,SAE 80 is een voor zwaar belaste tandwiel kasten gemaakte olie.ATF is een dunne olie ,die toch ook geschikt is voor zware belastingen, kijk maar waar het voor gebruikt wordAutmatic Transission fluid.deze olie word gebruikt in automatische transmissies in alllelij zware machiens denk aan Bull dozers etc. 

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Heb dit bericht uit 2013 gedeeld naar aanleiding van een vraag in de post  'slippen van de koppelingvan sparta 2V uit 76'

Hoewl je dit dus niet zou verwachten adviseerde sachs zelf dus om ATF olie te gaan gebruiken ipv SAE 80..

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

De werkplaats, Motorisch, olie verversen Sachs 50/3

14 mei 2013.

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Ooh hee dat is interessant Pjotr! Ik wist niet dat Sachs zelf ATF heeft geadviseerd, dacht altijd dat het meer voor automaatjes was. Dat ga ik ook eens proberen!

Ik heb met mijn 3V's ook goede ervaringen met Belray Gear Saver. Ik reed een tijdje geleden altijd met Zundapp/Kreidler olie van Kroon. Maar met die Gear Saver merkte ik wel verschil, soepelere schakelovergangen en geen plakkende en slippende koppeling meer. Laughing

Gerrit64
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Gerrit64

Aha, ik heb nog een Legnano met een Sachs 2v automaat die niet lekker schakelt, dus daar zou ik mijn Kroonolie ATF in kunnen proberen?

Over dit topic

Gestart 14 Mei 2013 door Peter

Laatste reactie door Gerrit64

Meest recente posts

Sparta Sport 4V kenmerken
Dag allemaal,   Na enkele tijd geleden mijn Sparta's Sport...
3 Oktober | 18:48 uur door Gtop

startproblemen Spartamatic
Bedankt voor het meedenken, maar dit veranderd ook niks.
1 Oktober | 14:42 uur door Thijs Visch

Mijn sparta heeft geen zin meer
Dank voor jullie reacties ik ga er mee aan de slag.  Is de...
1 Oktober | 14:10 uur door @tje

Klapperende voorvorkvering Sparta Gf 50 sport bj 1962
Top dankjewel.
30 September | 20:00 uur door eizenmeister

Werkplaats Amsterdam ?
Hi allemaal,  Hoplelijk kan iemand mij helpen, ik woon in...
28 September | 15:22 uur door Bramlamers

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: