Forum

Dit is een topic in Forum » Sparta » Modellen » even wat anders maar wel Sparta

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

vond gisteren een gedumpte Sparta 8-80, oftewel het kleine zusje dat als eerste tweewielertje zonder motor over de zelfde productielijn liep in 1967,

nu twijfel ik nog of ik hem ga opknappen, of als een "rat"-boodschappen-bike rijbaar maak, maar zijn er hier mensen met wat digitaal folderwerk zodat ik kan kijken of het een vroege of late is en kan aanvullen wat er mist.

Volgens mij heb ik een vroege te pakken daar de kettingkast niet volledig dicht is, maar dateren van deze rakkers weet ik nog niet helemaal hoe het zit.

Ach heb nog niet veel bekeken er aan, enkel meegesleept naast de brommer tot ik een stevig hekwerk zag om hem op slot te gooien en vervolgens even lopend op te halen. Ik zit stiekumpjes te hopen dat het een duomatic is. Maar vanwege twee platte banden nog niet mee gefietst.

Heb er een jaar of 10 gelden ook eentje gehad toen ik nog in Leiden woonde, maar die was binnen een week na het opknappen alweer gejat.

(zelfde gebeurde me vervolgens een maand later met een gazelle uit jaren '60, en dat was toen meteen de laatste keer dat ik een fiets totaal restaureerde)

wat ik wel even wil gaan bekijken is hoeveel er overeen komt met de brommertjes, heb wel eens gehoord dat de balhoofd cup en conus gelijk zijn, ach, maar een manier om daar achter te komen. De voorvork heeft in ieder geval heel veel weg van de matic VV, kofferrek ga ik eens naast die van een Happy 502 houden lijkt verdacht veel op elkaar.

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Leuk! Ik kijk ook af en toe of ik er een kan vinden hier in de buurt, er zijn er niet zo veel meer van helaas! 

In de brommerfolder van 1971 (staat hier op de site) staat 2 paginas over de 8/80. Verder hebben we in ons archief nog een map met fietsen folders, daar zitten ook een aantal folders van deze tussen. Die map is alleen nog niet gescand, digitaal kan ik je verder niet helpen.  Je zou Wilfred en Ton even kunnen mailen of zij eea voor je kunnen opzoeken. (die map ligt bij een van hen namelijk)

Het bagagerekje is net ff anders zover ik op de foto kan zien. Net onder het zadel duiken de 2 buizen bij deze naar beneden terwijl ze bij de Happy naar boven buigen. Voorvork heeft inderdaad wel wat van de matic VV,

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

ga het spul binnenkort even naast elkaar houden.

denk nog steeds met smart terug aan de gene die toen gestolen is, was een deelbare met duomatic naaf, cah roestbarreltje staat nu voor de flat gekoppeld met een slot aan mn somerset de luxe met berceau frame.

had al zitten turen in een paar folders van na de introductie in 1967, had het toevallig bij 70 opgegeven.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

onderdeeltjes zijn toch wat anders, wel duidelijk te zien dat het op de zelfde wijze verwerkt is.

wel grappig is dat het plaatstaal net zo dik is als het frame van de Happy 502. mijne is qua kleur ook gelijk daar aan dus kon de kapotte spatbordstang achter vervangen door een rood exemplaar dat ik daar nog van had liggen.

brommerstang is iets dikker en lakwerk van de brommeronderdelen was nog iets beter,maar kon hem nadat ik hem in het midden had doorgeknipt toepassen voor de 22" spatbordjes.

yep dit is echt een afgeleefd 8-80je, maar maak alles eerst even technisch in orde. Wat er aan lak rest haal ik wel even een cleaner overheen, mar het geheel is mooi gerijpt.

helaas wel een gewone torpedo naaf achter,zat stiekum op een duo te hopen, ach die vinden we wel weer eens voor een normaal prijsje, wat ze daarvoor wteedehands durven te varge is af en toe idioot.

maar die naaf is voor zijn leeftijd en gezien de verdere staat van het fietsje nog erg goed. Fietsketting had ik nog een paar meter van dus die was ook zo vervangen. Net even beide binnenbanden geplakt en binnenkort maar eens gaan fietsen!

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Wat is een duomatic naaf precies? 

En welke maat banden zitten er onder deze fietsen, zijn die nog makkelijk te vinden? 

Af en toe zie ik hier in het dorp ook zo een 8-80 fietsje staan, heb ze er alleen nog nóóit op zien fietsen, fietsje staat altijd op dezelfde plek in de schuur. 

Kan er misschien eens langs gaan, wie weet..... 

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

oh lees dit maar eens:

klikkerdeklik

maar loop er over te denken om dan maar eens aan de moderne kopie te gaan, de sturmey archer s2c.

klikkerdeklikklik

bandenmaat is 22 x 1 3/8, een band die gelukkig met de komst van electrische fietsen met kleinere wielen weer wat makkelijker te krijgen is.

Zal de bandjes sowieso een keer moeten gaan vervangen, maar heb nu voor het testen van alles even alle gaten gedicht van de binnenbanden, 7x plakken, velglint gamaakt door 2 lagen isolatietape te wikkelen over oude velglint en hoop dat de buitenbanden het nog even uithouden tot ik een lijstje compleet heb voor een bestelling fietsonderdeeltjes.



Over dit topic

Gestart 9 April 2014 door Maarten

Laatste reactie door Maarten


Meest recente posts

Dellorto
Om een dkw Rt139 met sachs 4 voet
18 Februari | 20:44 uur door musschejan

Onderdelendag
Ik ben betalend lid En het was mij niet geheel duidelijk vandaar...
14 Februari | 21:19 uur door b.doppenberg

Sparta Sport (Sachs) te koop
Ja succes met de verkoop!
12 Februari | 18:46 uur door Ouwe Luuk

Grotere Carburateur
Als je cilinder origineel is gebeurt er weinig ,Alle poorten zijn...
11 Februari | 22:32 uur door schreud

Te koop: Sparta G49
Mooie brommer Kees, daar gaat vast iemand blij van worden.
9 Februari | 22:54 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: