Forum

Dit is een topic in Forum » Sparta » Modellen » Revisie sachs 2V blok

Chris 2V
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Chris 2V

Hallo allemaal, 

 

Ik ben hier nieuw dus zal me eerst even kort voorstellen.

Mijn naam is Chris, ben student en heb laatst een wrak van een Sparta Sport 2V gekocht hier op Terschelling.

 

Heb haar nu lekker opgeknapt en ben goed op weg om te laten keuren.

(yup, ze staat niet op kenteken).

-hele poetsbeurt

-bok opnieuw gelast

-nieuwe teller (is onderweg)

-nieuw schakelhandvat ding (geen idee hoe dit werkelijk heet :$)

-nieuwe remschoentjes

-nieuwe binnen EN buiten banden

-carboratuer in een pulsbak gehad 

- nog VEEL meer kleine dingetjes.

 

Maar nu ben ik dus aan het blok toe.

Het is een sachs 2V blokje, allom bekend hier volgens mij.

 

Nu heb ik iemand die deze als vriendendienst voor mij wil reviseren, als ik maar in de onderdelen voorzie. 

Nu vroeg ik me dus af of er ergens hele revisisetjes te koop zijn of anders, wat er allemaal nodig is om zo'n blok te reviseren. 

lagers, pakkingen etc...?

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke Groeten,

Chris

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

je kunt in principe voor alle onderdelen terecht bij oldtimerdelen, qua lagers en keerringen even aangeven dat het om een Sachs 2v gaat en dan weet hij genoeg.

enneh, geef even aan je kennis door dat de waarden uit de handleiding te ruim zijn, krukas mag op lichte voorspanning, hulpas op 0 uigevuld en uitgaande as 0.05-0.10mm ruimte.

Ook niet onbelangrijk is of hij beschikt over een E15 trekker, koppelingsnaaftrekker en het andere gereedschap dat je nodig hebt om hem te demonteren.

Chris 2V
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Chris 2V

Bedankt voor de tips! 

Heb nu drukke periode van school dus zal er over 2 weken werk van maken.

Het benodigde gereedschap zal wel goedkomen, wat ie niet heeft kan ie maken, maar hij is jaren monteur en hobbyist geweest dus dat zal wel goed zitten :)

Nog even een vraagje, is de krukas van deze blokjes sterk genoeg voor een 70cc cilinder met bijpassende carborateur of zouden de krachten dan te groot worden?

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

70cc, mmmhh bedoel je de cilinder van 41mm die ze aanbieden als 70cc? Is gewoon een uiterste overmaat cilinder, uit een 38 boring originele sachs cilinder is meer te ahlen dan uit die immitatie tja hoe zeg ik het netjes "meuk".

maar snelle set is totaal zinloos op een Sachs 50/2, verhoudingen van de versnellingsbak lenen zich er totaal niet voor, je haalt meer snelheid uit een 50/3 of 50/4 omdat de eindverhouding qua versnellingsbak daarvan beter is.

Snel spul op een 50/2 met 17mm laat je hooguit rond de 60 jekkeren in hoge toeren, althans wanneer je hem zo vertand dat je nog normaal wegkomt bij een stoplicht.

Extreem zware vertanding er op en dan is er wel wat snelheid te halen, maar maakt de brommer ook enkel geschikt voor hele lange wegen op windstille dagen.

Chris 2V
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Chris 2V

Bedankt weer voor de kennis!

Ja die bedoelde ik ja, wist niet dat het een "fake" was :o
In dat geval laat ik hem lekker zoals die is, je mag hier toch bijna nergens harder dan 50 :P

Het gewoon GOED afstellen van deze blokjes doet dus het +- 55km/h truukje wel? 
Hij gaat nu tegen de 47 maar lijkt af en toe een ontsteking over te slaan (dit kan liggen aan de gigantische speling op het vliegwiel neem ik aan?)

Na revisie hoor je meer, super bedankt voor de tips!

Groeten
Chris



Over dit topic

Gestart 17 Maart 2014 door Chris 2V

Laatste reactie door Chris 2V


Meest recente posts

Tank embleem l + r gd gh
De tankemblemen waren ook nogal breekbaar en sneuvelden nog weleens...
8 December | 23:03 uur door Ouwe Luuk

Onduidelijkheden over nieuwe website
Dat laatste zou toch wel moeten kunnen als het forum prettig...
30 November | 10:51 uur door swieberd

Snelheidsmeter
User henkp zei: Zoals Fien schrijft heeft ze de aandrijver...
20 November | 17:37 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Geert: ik heb van de week weer n ritje gemaakt op mn 3V en na een...
17 November | 12:03 uur door Ouwe Luuk

Welke olie in motorblok?
Om het forum te behoeden voor verdere vervuiling ga ik hier niet op in
17 November | 09:15 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: