Modellenoverzicht

Heeft u foto's van een Sparta? Mail ons deze en we plaatsen ze in het overzicht! Zowel in nieuwstaat als gebruikte brommers zo "uit de strijd" zijn welkom om in dit overzicht getoond te worden. 

« Terug naar modellenoverzicht
Sparta MC50 1961 Sparta MC50 1962 Sparta MC50 1960
  • Sparta MC50 1961
  • Sparta MC50 1962
  • Sparta MC50 1960

Sparta MC50

Het geperst stalen frame met beenschilden in één geheel biedt de berijder een volkomen rammelvrij rijden en beschermt mede door de diepe spatborden en spatlap zijn benen tegen water en koude.
Een roestvrij gestroomlijnde bumper verfraait het achterspatbord en beschermt zowel het achterspatbord als het achterlicht tegen beschadiging.
Prima werkende schommclarmvoorvering die geen onderhoud vereist.
Een fraai verchroomde sierbeugel omlijst de beenschilden en beschermt deze tegen beschadigingen.
De 48 cc Pluvier tweetactmotor die bijna geheel is ingebouwd, doch waarvan de carburateur, ontsteking en bougie gemakkelijk te bereiken zijn, is zo laag mogelijk geplaatst waardoor voor de bromfiets een laag zwaarrtepunt en in verband hiermede een opmerkelijk goede wegligging en bestuurbaarheid werden bereikt. Tevens is hierdoor en door de plaatsing van de 3½ I benzinetank met reservekraan in het frame een zeer lage en een vooral voor dames gemakkelijke instap verkregen. Door de motor zwevend in rubber op te hangen en door het toegepaste uitlaat- en carburateursysteem, is de bromfiets vrijwel geruisloos. De eenvoudig te bedienen en gemakkelijk te bereiken koppeling waarborgt een vlugge start. De enorme souplesse maakt het mogelijk bijna stapvoets te rijden terwijl de snelheid zeer vlug opgevoerd kan worden tot zijn maximum, dat ongeveer gelijk ligt met het maximum bij de duurdere bromfietsen. Hierdoor en door zijn krachtige remmen is deze bromfiets een uiterst veilig vervoermiddel. Bij ontkoppelde motor kan de bromfiets gemakkelijk trappend worden voortbewogen. De bromfiets wordt aangedreven door een carborundum rol op de achterband.
Een draaibaar gashandvat regelt doeltreffend de snelheid, terwijl hiermede tevens de automatische choke wordt bediend.
De wielen met vóór een trommelremnaaf en achter een verzwaarde terugtraprernnaaf, zijn voorzien van Vredestein banden 23 x 2.
De verlichting die gevoed wordt door een Bosch vliegwielmagneet 6 V. 17 W. bestaat uit een moderne koplamp met afschermrand om de hinderlijke lichtuitstraling naar boven weg te nemen, en een achterlicht met reflecterend glas. De lichtschakelaar is voorzien van een kortsluitcontact In de koplamp kan een kilometerteller worden ingebouwd.
Dubbeldeks rubber zweefzadel.
Voorwilelslot met extra reservesleutel.
Handige gereedschapstrommel. Gemakkelijk te bedienen Jiffystand.
Officieel goedgekeurd door het RAI-TNO onder nummer B 7082.
Finish: Capri-blauwgroen of zwart gemoffeld. Velgen, naven, stuur, uitlaat, sierbeugel en vele andere delen verchroomd.

Type
Sparta MC50
Categorie
Damesbromfiets
Verpleegsters Bromfiets
Snorfiets
Jaar
1960, 1961, 1962
Typekeur
B 7082
Over de motor
Motor
Pluvier M23
Ontstekingstijdstip
1,7 tot 2,0 mm. voor BDP
Onderbrekeropening
0,45 mm.
Bougie electrodenafstand
0,5 mm.
Carburateur
Encarwi A7
Hoofdsproeier 50 (52 voor inrijden)
Naaf
Beckson
Banden
23" x 2"