Modellenoverzicht

Heeft u foto's van een Sparta? Mail ons deze en we plaatsen ze in het overzicht! Zowel in nieuwstaat als gebruikte brommers zo "uit de strijd" zijn welkom om in dit overzicht getoond te worden. 

« Terug naar modellenoverzicht
Sparta GE50 Tour Sparta GE50 Tour Sparta GE50 Tour
  • Sparta GE50 Tour
  • Sparta GE50 Tour
  • Sparta GE50 Tour

Sparta GE50 Tour

Het frame vormt een der belangrijkste onderdelen van een bromfiets en hieraan moeten dan ook de allerhoogste eisen gesteld worden. Steunend op een 30-jarige ervaring in de motorrijwielbouw hebben wij een geperst frame uit hoogwaardige staalkwaliteit vervaardigd, dat zijn weerga niet vindt: sterk, stabiel en toch elegant van lijn. Sierlijk sluiten het zweefzadel of de royale dubbelzit en het achterspatbord hierbij aan. De middenstandaard is een uitkomst bij het parkeren, ook op oneffen weggedeelten.
Een frame hoe solide en hoe zuiver ook uitgelijnd zal pas dan een perfecte wegligging waarborgen, indien de vering hierop aangepast is. Wij hebben speciaal daarvoor geconstrueerd een telescoop-voorvork en een "swingarm" achterwielvering, deze laatste zodanig dat de uit dubbele staalplaat vervaardigde achtervork met het motorblok één geheel vormt, dat tezamen scharniert ten opzichte van het frame. Alleen zo wordt een geheel uitgebalanceerde constructie verkregen, waarbij als groot extra voordeel dan nog komt dat de ketring hierdoor steeds op constante spanning staat. Het bezwaar van snelle ketting- en kettingwielslijtage bij toepassing van achterwielvering is daarmee opgeheven.
Zowel de telescoop-voorvork als de achterschokdemper zijn hydraulisch gedempt (totaal geen onderhoud nodig). De vering wordt hierdoor soepeler onder behoud van de vereiste stabiliteit en zal daardoor zowel op een goed als op een uiterst slecht wegdek volledig rijcomfort garanderen. Hydraulische demping vindt overigens vrijwel alleen toepassing bij motorrijwielen en automobielen, terwijl toch zeker ook de bromfiets, die voor zeer uiteenlopende wegkwaliteiten komt te staan, hiervoor in aanmerking komt.
De voorvork is met de koplamp samengebouwd in een sierlijk gevormde omhulling, die zo geconstrueerd is dat vervanging van kabels direct zonder demontage kan geschieden. Hierin zijn tevens gemonteerd in het front de grote koekoeksbel (80 mm Ø) te bedienen vanaf het stuur en bovenin het stuurslot met 2 sleutels aan een "Sparta" sleutelketting, de stuurdemper en de kilometerteller, waarvan het bij rijden in donker verlichte tellerblad is voorzien van een groene cirkellijn die bij 30 km wordt onderbroken en bij 40 km overgaat in een rode lijn. De kettingkast is geheel gesloten. Voor controle en smering van de ketting is een uitneembaar rubber luikje aangebracht. De spatborden zijn breed en royaal uitgevoerd en geven een zeer goede bescherming bij nat weer, terwijl de berijder tevens behoed wordt voor opspattende modder. Voor- en achterspatbord zijn voorzien van een gestroomlijnde glanzende bumper ter voorkoming van beschadigingen aan spatborden en achterlicht. Zowel de voorrem- als de achterremnaaf zijnvolcilindrisch. Er is slechts lichte remdruk nodig om de enorme remvertraging van 5,5 m/sec2 te verkrijgen, overigens zonder een der wielen te blokkeren. Spaken en velgen zijn berekend op intensief duogebruik.
Vredesteinbanden worden gemonteerd in de maat 23 x 2 x 2¼, alsmede potdicht binnenbanden. De benzinetank van de GE 50 tour een inhoud van 7,2 I. De benzinekraan heeft een reservestand.
De Bosch verlichtingsinstallatie levert bij 6 volt, 17 watt eindvermogen, waarvan 15 watt voor de geheel ingebouwde koplamp. De verstelbare grote reflector met extra afschermrand waarborgt in "groot licht'' -stand een brede, zeer lichtsterke bundel helder wit licht. Ook bij dimlicht kan op de donkerste wegen veilig op hoge snelheid gereden worden. Met het kortsluitcontact op de lichtschakelaar kan men de motor afzetten.
Het stuur ligt gemakkelijk in de hand en de bedieningsorganen zijn logisch en overzichtelijk geplaatst, zodat lichtschakelaar, bel, choke enz. bediend kunnen worden zonder zelfs maar met één hand de brede handvatten los te moeten laten. Zowel in horizontale als in verticale richting is het stuur overigens binnen ruime grenzen gemakkelijk verstelbaar. Elke berijder kan de hem gunstigste stand dus zelf instellen.
De instelbare stuurdemper stelt de berijder, al naar gelang de weg die wordt bereden, of solo dan wel met duopassagier of met bagage wordt gereden, in staat de gewenste stuurweerstand direct in te stellen.
De wereldberoemde ILO-G 50-motor tweetact 49 cc is in silent-blocks bevestigd in het frame. Dus een zeer stijve en trillingvrije constructie. De motor is afgeschermd door gemakkelijk afneembare zeer royale afschermkappen. Bougie blijft gemakkelijk bereikbaar. Uniek bij deze motor is de toepassing van een nylonriem met staalweefsel in plaats van een distributieketting. Vooral deze nylonriem met daarbij nog het speciale uitlaatsysteem en de zeer grote aanzuiggeruisdemper geven de zo bekende soepele en praktisch geruisloze loop. De motor heeft een pedaalstart en zowel in zomer als in winter is één lichte trap op het pedaal voldoende om de motor te starten.

Officieel goedgekeurd door het R.A.I. -T.N.O. onder nummer B 9047.
Leverbaar in de volgende kleuren:
Zwart met parelgrijze kettingkast. Tank met parelgrijze, wit afgebiesde panelen.
Capri-bIauwgroen in een zeer geslaagde combinatie met parelgrijs, zoals de afbeeldingen U laten zien.
Blauw in een zeer moderne tint, ook gecombineerd met parelgrijs.
Van alle typen zijn stuur, velgen, naven, uitlaat, schokdempers en verschillende andere onderdelen zwaar verchroomd.

ACCESSOIRES:
Luxe kofferdrager die ook speciaal is geconstrueerd om zijtassen te bevestigen met een beugel achter de tassen om te voorkomen dat deze het lakwerk van de spatborden beschadigen. Ophangbuis en beugel zwaar verchroomd, kofferdrager parelgrijs gelakt en met plasticbuis beschermd.
Kofferdrager zonder tassenbeugel, parelgrijs gelakt en beschermd met plasticbuis.
Beenschilden geheel aan de Sparta aangepast. Door de hoge en diepe vorm zijn zij de grootste beschutting voor Uw benen en geven aan Uw bromfiets het aanzien van een scooter.
Zweefduo in dezelfde kleur als het zadel.
Voetrusten die stevig gemonteerd kunnen worden in daarvoor bestemde gaten.

Type
Sparta GE50 Tour
Categorie
Herenbromfiets
Damesbromfiets
Jaar
1961
Typekeur
B 9047
Over de motor
Motor
JLO G50 2 versnellingen
Motorolie
SAE20 Minerale olie
Ontstekingstijdstip
2,3 - 2,7 mm voor BDP
Onderbrekeropening
0,3 - 0,4 mm
Bougie electrodenafstand
0,4 - 0,5 mm
Carburateur
Bing 1/12/ 121
hoofdsproeier 61 resp. 59
naaldsproeier 1217
naaldstand 2 (van boven)
Naaf
Union
Overbrenging (NL)
12:28
Banden
23x2x2,25