Heeft u foto's van een Sparta? Mail ons deze en we plaatsen ze in het overzicht! Zowel in nieuwstaat als gebruikte brommers zo "uit de strijd" zijn welkom om in dit overzicht getoond te worden.
Het frame vormt een der belangrijkste onderdelen van een bromfiets en hieraan worden dan ook de hoogste eisen gesteld. Steunend op een 30-jarige ervaring in de motorrijwielbouw zijn wij erin geslaagd een geperst frame uit een hoogwaardige staalsoort te vervaardigen dat in de loop der jaren zijn onverwoestbare kwaliteit op ondubbelzinnige wijze heeft bewezen. Het zweefzadel of de royale dubbelzit, die zeer verfraaid en soepeler gemaakt is, sluiten sierlijk bij het achterspatbord, tank en frame aan. De dubbele middenstandaard, waarvan de ondereinden verbreed zijn, is een uitkomst bij het parkeren, ook op oneffen weggedeelten. Telescoopvoorvork en achterschokdempers zijn hydraulisch gedempt, hetgeen geen onderhoud vereist en overigens alleen toepassing vindt bij motorrijwielen en automobielen. De "swingarm" achterwielvering, is zo uitgevoerd dat de uit dubbele staalplaat vervaardigde achtervork met het motorblok één geheel vormt, dat tezamen scharniert ten opzichte van het frame. Alleen zo wordt een geheel uitgebalanceerde constructie verkregen, waarbij als groot extra voordeel nog komt dat de kettig hierdoor steeds op constante spanning staat. Het bezwaar van snelle ketting- en kettingwielslijtage bij toepassing van achterwielvering is daarmee opgeheven. De motor veert dus gelijk met de achtervork, waardoor frame en stuur geen enkele hinderlijke trilling van de motor opnemen. De combinatie van frame, voorvork en verende achtervork geeft aan de bromfiets een soepele vering en een rotsvaste wegligging. De koplamp is ingebouwd in de sierlijk gevormde voorvorkomhulling, die zo geconstrueerd is, dat vervanging van kabels direct zonder demontage kan geschieden. De grote koekoeksbel (80 mm), het stuurslot, de stuurdemper en kilometerteller, waarvan het bij rijden in donker verlichte tellerblad is voorzien van een groene cirkellijn die bij 30 km wordt onderbroken en biJ 40 km overgaat in een rode lijn, zijn hierin tevens ingebouwd. De kettingkast is geheel gesloten en heeft een uitneembaar luikje voor controle en smering van de ketting. De royale spatborden vormen met de motorschermen een fraai en modern geheel. Door 2 knoppen los te draaten van het motorscherm bereikt U eronder de berging voor gereedschap en een handige bandenpomp. De spatborden zijn voorzien van prachtig glanzende en roestvrije bumpers ter bescherming van de spatborden en van het vergrote brede achterlicht. Voor- en achterremnaven hebben een zeer grote remcapaciteit, zodat er slechts lichte druk nodig is om de bromfiets te doen stoppen. Spaken en velgen zijn berekend op intensief duo gebruik. Banden. Fabrikaat Vredestein, achterbanden met onbreekbaar nylon karkas. Potdicht binnenbanden. Door toepassing van Schrader ventielen kost het oppompen der banden geen noemenswaardige inspanning, terwijl hierbij de bandenspanning gemakkelijk kan worden gemeten en bij elk tankstation kan worden gepompt. De benzinetanks van de GF 50 Tour en Sport modellen verschillen in vorm en inhoud resp. 7.2 en 13 I. De benzinekraan heeft een reservestand, waardoor U gewaarschuwd wordt als de benzine opraakt. Door de kraan even om te zetten kunt U dan weer vele kilometers rijden om een pomp te bereiken. De Bosch verlichtingsinstallatie levert bij 6 volt 17 watt, waarvan 15 watt voor de koplamp en 2 watt voor het achterlicht. De verstelbare grote reflector met extra a fschermrand en enorme lichtsterkte waarborgt veilig rijden ook op zeer donkere wegen. Met het kortsluitcontact op de lichtschakelaar kan men de motor afzetten. In het achterlichtkapje bevindt zich nog een reserve gloeilampje. Het stuur is zo gemodelleerd, dat een prettige en ook op lange afstanden niet vermoeiende zit is verkregen. Bovendien is het verstelbaar, zodat de berijder de hem het gunstigst liggende stand zelf kan kiezen. De instelbare stuurdemper stelt de berijder al naar gelang de weg die wordt bereden, of solo dan wel met duopassagier of met bagage wordt gereden, in staat de gewenste stuurweerstand direct in te steller. De wereldberoemde ILO motor tweetact 49 c.c. is in silent-blocks bevestigd in het frame; dus een zeer stijve en trillingvrije constructie. Uniek bij deze motor is de toepassing van een nylonriem met staalweefsel in plaats van een distributieketting. Vooral deze nylonriem met daarbij nog het speciale uitlaatsysteem en de zeer grote aanzuiggeruisdemper veroorzaken de zo bekende soepele en practisch geruisloze loop. De motor heeft een pedaalstart en zowel in de zomer als in de winter is één lichte trap op het pedaal voldoende om de motor te starten.
De GF 50 Sport Speciaal wordt geleverd met 2 of met 3 versnellingen, geheel compleet met pomp, gereedschap, handleiding, voetrusten voor duopassagier en verchroomde handgreep achter de dubbelzit. Deze Sport Speciaal brengen wij voor de liefhebbers van een sportieve bromfiets. Het voorspatbord, bevestigd met 2 verchroomde buizen om het spatbord heen, de koplamp, omhuld door een gestroomlijnde sportkap waarin een zeer solide ruitje uit stevig celluloid is bevestigd, het moderne model dubbelzit afgezet met messing-verchroomde siernagels, de verchroomde handgreep achter en "last but not least" de dubbele uitlaat en de dempers met megafoons, geven deze bromfiets een werkelijk zeer sportief en toch degelijk uiterlijk. Bij al deze uiterlijkheden is de echte Sparta kwaliteit behouden gebleven. De souplesse, wegligging en geruisloosheid waardoor "Sparta" mede zijn faam verworven heeft zijn onverminderd gehandhaafd.
Kleuren: Het type GF 50 Sport Speciaal wordt geleverd in een fijn zacht rode kleur, fraai gecombineerd met parelgrijs.