Modellenoverzicht

Heeft u foto's van een Sparta? Mail ons deze en we plaatsen ze in het overzicht! Zowel in nieuwstaat als gebruikte brommers zo "uit de strijd" zijn welkom om in dit overzicht getoond te worden. 

« Terug naar modellenoverzicht
Sparta SA50 1963 Sparta SA50 (2) 1963 Sparta SA50 (maatschets)
  • Sparta SA50
  • 1963 Sparta SA50 (2)
  • 1963 Sparta SA50 (maatschets)

Sparta SA50

Een geheel nieuwe verschijning in de Sparta serie. Deze bromfiets is speciaal geconstrueerd voor hen die een lage instap wensen en zeer gemakkelijk willen rijden.
Door zijn stevige frameconstructie en telescoop voorvork is een prima wegligging verkregen. Door de automatische koppeling rijdt men zeer veilig. Er behoeft niet geschakeld te worden. Even fietsen en met het oplichten van een handeltje start de motor zeer gemakkelijk.
Verder wordt de snelheid geregeld met een draaibaar gashandvat Als men nu voor een stoplicht bijvoorbeeld moet stilstaan draait men eenvoudig het gashandvat terug en de motor blijft rustig doorlopen. Bij het weer wegrijden, even het gashandvat draaien en de bromfiets rijdt heel gemakkelijk weg. Dus geen koppelen, geen schakelen, de snelheid van de bromfiets wordt alleen geregeld met het gashandvat. Zo eenvoudig dat U alle aandacht aan het verkeer kunt geven.
De aandrijving geschiedt door de reeds beproefde en bekende Saxonette motor, 47 c.c. tweetact, met geheel automatische koppeling, de overbrenging naar het achterwiel door middel van een ketting die in een geheel gesloten kettingkast loopt, dus geen vroegtijdige slijtage door vuil.
De motor is afgeschermd door royale motorschilden, die voorkomen dat benzine of vet Uw kleding zouden besmeuren. Met twee gemakkelijk los te schroeven knoppen is de motor in een ogenblik bereikbaar.
Door de motor in rubber op te hangen en door het toegepaste uitlaat- en carburateursysteem is de bromfiets vrijwel geruisloos.
De enorme souplesse maakt het mogelijk bijna stapvoets te rijden, terwijl de snelbeid zeer vlug opgevoerd kan worden tot het maximum, dat voor bromfietsen is toegestaan.
Volcylindrische trommelremnaven voor en achter met grote remcapaciteit.
Banden fabrikaat Vredestein, voor 23" x 2", achter 23" x 2" x 2,25" met onbreekbaar nylonkarkas. Potdicht binnenbanden.
De benzinetank heeft een inhoud van 5,5 I, de benzinekraan een reservestand waarmede men ongeveer nog 25 km kan rijden om een pomp te kunnen bereiken.
De grote verstelbare koplamp met 15 watt duplolamp, waarin een kilometerteller ingebouwd kan worden, geeft een enorm licht. Ook bij dimlicht kunnen veilig de donkerste wegen bereden worden. De lichtschakelaar heeft een kortsluitcontact waarmede de motor direct kan worden stopgezet.
Verder is deze bromfiets voorzien van stuurslot, bandenpomp, handige gereedschapstrommel, gemakkelijk te bedienen dubbele middenstandaard met brede steunvlakken om het wegzakken te· voorkomen.
Officieel goedgekeurd door het R.A.I.-T.N.O.
Finish: Capri blauwgroen met p arelgrijze kettingkast. Velgen, naven, stuur, uitlaat, sierstrippen en vele andere onderdelen zwaar verchroomd.
Type
Sparta SA50 Automatic
Categorie
Herenbromfiets
Damesbromfiets
Jaar
1963
Typekeur
B2024
Over de motor
Motor
Sachs 50/1M ABE 10081-NL
Motorolie
200cc Saxonette-olie
Ontstekingstijdstip
2,5mm voor BDP
Onderbrekeropening
0,3 - 0,4 mm
Bougie electrodenafstand
0,4 - 0,5 mm
Carburateur
Bing 1/12/133
Hoofdsproeier 62
Naaldsproeier 1517
Naaldstand 2 vanaf boven
Naaf
Union
Overbrenging (NL)
13-22
Banden
Voor: 23 X 2
Achter: 23 X 2 X 2,25