Sparta GH50 Sport
Het frame, de ruggegraat van de bromfiets is geperst uit hoogwaardig staal. De langdurige ervaring en de honderdduizenden Spartabromfietsen die op de weg lopen vormen een waarborg voor de kwaliteit.
De dubbelzit heeft een nog betere zit door toepassing van veel meer schuimrubber; hierop kan men uren rijden. Bevestigingsogen aan de dubbelzit maken een gemakkelijke ophanging van tassen mogelijk.
Telescoopvoorvork en achterschokdempers zijn hydraulisch gedempt en vereisen geen onderhoud.
De "swingarm" achterwielvering is zo uitgevoerd dat de uit dubbele staalplaat vervaardigde achtervork met het motorblok één geheel vormt, dat tezamen scharniert ten opzichte van bet frame. Alleen zo wordt een geheel uitgebalanceerde constructie verkregen, waarbij als extra groot voordeel nog komt dat de ketting hierdoor steeds op constante spanning staat. Het bezwaar van snelle ketting- en kettingwielslijtage bij toepassing van achterwielvering is daarmee opgeheven. De motor veert dus gelijk met de achtervork, waardoor frame en stuur geen enkele hinderlijke trilling van de motor opnemen. De combinatie van frame, voorvork en verende achtervork geeft aan de bromfiets een soepele vering en een rotsvaste wegligging.
De grote koekoeksbel (80 mm Ø), het stuurslot, de stuurdemper en de kilometerteller, waarvan het bij rijden in donker verlichte tellerblad is voorzien van. een groene cirkellijn die bij 30 km wordt onderbroken en bij 40 km overgaat in een rode lijn, zijn in de voorvork ingebouwd.
De kettingkast is geheel gesloten en heeft een uitneembaar Iuikje voor controle en smering van de ketting.
Gereedschapskast en pomp bevinden zich onder de motorschilden die gemakkelijk door twee knoppen los te draaien te verwijderen zijn.
Volcilindrische voor- en achterremnaven met grote remcapaciteit.
Banden: Fabrikaat Vredestein met onbreekbaar nylonkarkas en Schrader ventielen waardoor oppompen maar weinig moeite kost en de spanning gemakkelijk nagemeten kan worden. Potdicht binnenbanden.
De benzinetank van de GH50 Sport kan ca. 13 L. bevatten zodat al dit type mede door het geringe verbruik een grote actieradius heeft.
De benzinekraan heeft een reservestand, waardoor U gewaarschuwd wordt als de benzine opraakt. Door de kraan even om te zetten kunt U dan weer vele kilometers rijden om een pomp te bereiken.
Verstelbaar stuur zo gevormd dat een zeer gemakkelijke rijpositie is verkregen.
De instelbare stuurdemper kan men instellen naar wegomstandigheden en belasting. Vooral bij rijden met twee personen en veel bagage is dit een groot voordeel.
De Bosch verlichtingsinstallatie van 17 watt garandeert veilig rijden ook op de donkerste wegen.
De wereldberoemde ILO motor tweetact 49 cc. is in silent-blocks bevestigd, dus een zeer stijve en trillingvrije constructie. Uniek bij deze motor is de toepassing van een nylonriem met staalweefsel in plaats van een distributieketting. Vooraldezenylonriemmetdaarbij noghet speciale uitlaatsysteem en de zeer grote aanzuiggeruisdemper veroorzaken de zo bekende soepele en praktisch geruisloze loop. Demotor heeft een pedaalstart en zowel in de zomer als in de winter is één lichte trap op het pedaal voldoende om de motor te starten.
Officieel goedgekeurd door bet R.A.I.-T.N.O.instituut.
UITVOERINGEN:
De GH 50 Sport wordt geleverd met 2 of 3 versnellingen, geheel compleet met pomp, gereedschap, handleiding, kofferrek en voetrusten voor duopassagier.
Overbrengingsverhouding krukas - achterwiel
2 versnellingen: |
3 versnellingen: |
1e versnelling 1:27,89 |
1e versnelling 1:33,50 |
2e versnelling 1:16,68 |
2e versnelling 1:21,96 |
|
3e versnelling 1:15,66 |
Voor gebruik naar het werk en op vlak terrein voldoet de tweeversnellingsmotor zeer goed. Moet men echter veel met duopassagier en bagage in heuvel- of bergachtig terrein rijden dan komt een drieversnellingsmotor in aanmerking daar deze in de eerste versnelling natuurlijk veel meer trekkracht heeft (zie overbrengingsverhoudingen). Ook voor snel optrekken vooral in de eerste en tweede versnelling is een drieversnellingsmotor aan te bevelen. Wilt U zich hiervan echter goed overtuigen, gaat U dan eens een kijkje nemen bij een Sparta-dealer.
Kleuren: De typen GH 50 Sport wordt geleverd in de kleuren zwart, groen en granietgrijs, gecombineerd met parelgrijs.
ACCESSOIRES:
Beenschilden geheel aan de Sparta aangepast. Door de hoge en diepe vorm zijn zij de grootste beschutting voor Uw benen en geven aan Uw bromfiets het aanzien van een scooter.
Luxe kofferdrager uit stevige buis vervaardigd. Geheel zwaar verchroomd. De horizontale buizen zijn zo aangebracht dat eventuele zijtassen die hieraan bevestigd kunnen worden zo hoog mogelijk hangen. Deze kofferdrager is in de uitvoering van de GH 50 Sport begrepen.
Tassensteun vervaardigd van massief verchroomd staal, die in plaats van de sierstrip op het achterspatbord wordt bevestigd, om de tas van het spatbord, kettingkast en wiel af te houden ter voorkoming van beschadiging.
Zweefduo in dezelfde kleur als het zadel.
Voetrusten die stevig bevestigd kunnen worden in daarvoor bestemde gaten.
Valbeugel. Zeer solide en zwaar verchroomde valbeugel, die voor de GH50 Sport afzonderlijk kan worden bijgeleverd.
Type
Sparta GH50 Sport
Categorie
Herenbromfiets
Jaar
1964
Over de motor
Motor
ILO G50 2 of 3 versnellingen
Motorolie
SAE20 Minerale olie
Ontstekingstijdstip
2,3 - 2,7 mm voor BDP
Onderbrekeropening
0,3 - 0,4 mm
Bougie electrodenafstand
0,4 - 0,5 mm
Carburateur
Bing 1/12/181
Verstuiver 651
Hoofdsproeier 56
(België: hoofdsproeier 60)
Overbrenging (NL)
13:32
Banden
23x2x2,25